সোমেন চন্দ, প্রগতি লেখক সংঘ ও লেখক-শিল্পীদের ভূমিকা : গোলাম কিবরিয়া পিনু

জন্মশতবার্ষিকীতে শ্রদ্ধাঞ্জলি


সোমেন চন্দ, প্রগতি লেখক সংঘ ও লেখক-শিল্পীদের ভূমিকা

This image has an empty alt attribute; its file name is GKP2.jpg

গোলাম কিবরিয়া পিনু

সোমেন চন্দ মাত্র ২১ বছর ১৫ দিন বেঁচে ছিলেন, তাঁর জন্ম হয়েছিল ১৯২০ সালের ২৪ মে, অবিভক্ত ভারতে, অধুনা বাংলাদেশের গাজীপুর জেলার টঙ্গীর আশুলিয়া গ্রামে, মামার বাড়িতে। আর মারা যান ১৯৪২ সালের ৮ মার্চ, রাজনৈতিক প্রতিপক্ষের নির্মম ছুরিকাঘাতে।

১৯৩৬ সালে তিনি ঢাকার পগোজ স্কুল থেকে প্রবেশিকা পরীক্ষার উত্তীর্ণ হন। বই খোঁজার আগ্রহ থেকেই শিশুকাল থেকে সোমেন চন্দ পাঠাগারমুখী হন। ঢাকার জোড়পুল লেনের প্রগতি পাঠাগার ছিল সাম্যবাদে বিশ্বাসী মানুষদের পরিচালিত। পাঠাগারে পড়তে পড়তে সোমেন বাংলা সাহিত্যে আগ্রহী হয়ে ওঠেন এবং কার্ল মার্কসের তত্ত্বে অনুরক্ত হয়ে পড়েন। ১৯৩৭ সালে তিনি প্রগতি পাঠাগারের কর্মকাণ্ডের সঙ্গে জড়িয়ে পড়েন। তিনি ওই সময়েই মিডফোর্ড হাসপাতালে ডাক্তারি পড়ার জন্য ভর্তিও হন। কিন্তু ১৯৩৯ সালে ডাবল নিউমোনিয়ায় আক্রান্ত হওয়ার আগেই ডাক্তারি পড়া বন্ধ করে দিয়েছিলেন।

স্কুল জীবন থেকেই গল্প লিখতেন সোমেন। তখন তাঁর প্রকাশিত লেখা বা নতুন লেখার কথা পরিবারের কেউ জানতেন না। ১৯৩৭ সালে ১৭ বছর বয়সে প্রকাশ পায় সোমেনের প্রথম গল্প ‘শিশু তপন’ সাপ্তাহিক ‘দেশ’ পত্রিকায়। এর পর আরও উল্লেখযোগ্য কিছু লেখা বিভিন্ন পত্র-পত্রিকায় ওই বছরেই প্রকাশিত হয়। এই ১৭ বছর বয়সেই বাংলাদেশে বন্যার যে প্রাকৃতিক দুর্যোগ ও দুর্ভোগ, তা নিয়ে উপন্যাস ‘বন্যা’ লেখেন সোমেন। তাঁর প্রথম উপন্যাসটি প্রকাশিত হয় ‘নবশক্তি’ পত্রিকায়।

তিনি প্রগতি লেখক সংঘে যোগদান করেন এবং মার্কসবাদী রাজনীতি ও সাহিত্য আন্দোলনের সাথে যুক্ত হয়ে পড়েন। তিনি বাংলা সাহিত্যে গণসাহিত্যের ধারায় কাজ করেন। ১৯৪১ সালে সোমেন চন্দ প্রগতি লেখক সংঘের সহসম্পাদক নির্বাচিত হন। মেধাবী সোমেন চন্দের লেখা সাধারণত প্রগতি লেখক সংঘের সাপ্তাহিক বা পাক্ষিক সভাসমূহে পাঠ করা হতো।

১৯৪২ সালের ৮ই মার্চ ঢাকায় ফ্যাসিবাদ বিরোধী একটি সম্মেলনে অংশ নিয়ে তিনি নিহত হন। তিনিই বাংলার ফ্যাসিবাদ বিরোধী আন্দোলনের প্রথম শহীদ। তাঁর অনবদ্য সাহিত্য সৃষ্টির মধ্যে রয়েছে শিশু তপন, ইঁদুর, সংকেত, বনস্পতি, দাঙ্গা, সত্যবতীর বিদায়, ভালো না লাগার শেষ, উৎসব, মুখোশ ইত্যাদি গল্প। এ পর্যন্ত তাঁর ১টি উপন্যাস, ২৮টি গল্প, ৩টি কবিতা, ২টি নাটক সহ তাঁর লেখা চিঠির সংকলনও প্রকাশিত হয়েছে।

এ যাবত প্রকাশিত সেমেন চন্দের গল্প সংকলনের মধ্যে উল্লেখযোগ্য রণেশ দাশগুপ্ত সম্পাদিত, যা ‘সোমেন চন্দের গল্পগুচ্ছ’ নামে ঢাকার কালিকলম প্রকাশনী থেকে ১৯৭৩ সালে প্রকাশিত হয়, ১৯৯২ সালে বিশ্বজিৎ ঘোষ সম্পাদিত ‘সোমেন চন্দ রচনাবলী’ ঢাকার বাংলা একাডেমি থেকে প্রকাশিত হয়, পশ্চিমবঙ্গ বাংলা আকাদেমি থেকে পবিত্র সরকার সম্পাদিত ‘সোমেন চন্দ গল্পসংগ্রহ’ বের হয় ১৯৯৭ সালে এবং ড. দিলীপ মজুমদার সম্পাদিত ‘সোমেন চন্দ ও তার রচনা সংগ্রহ’ কলকতার নবজাতক প্রকাশন থেকে প্রকাশিত হয়। ২০১৮ সালে ঢাকার পাঞ্জেরী পাবলিকেশন্স লি. থেকে বদিউর রহমানের সম্পাদনায় ‘সোমেন চন্দ গল্প সংগ্রহ’ প্রকাশিত হয়, এতে ২৮ গল্প সংকলিত হয়। উল্লিখিত সংকলনের কোনোটায় ১৭টি, কোনোটায় ২৫টি , কোনোটায় ২৬টি গল্প সংকলিত হয়। সোমেন চন্দের লেখার পাঠক এখনো রয়েছে, তা উৎসাহব্যঞ্জক। তার সাহিত্য নিয়ে আলোচনা বাংলাদেশে এখনো নিয়মিত হয়। সাহিত্যের পাশাপাশি তাঁর জীবনকর্ম নিয়ে বিভিন্ন পর্যায়ে আলোচনা খবর আমাদের চোখে পড়ে।

১৯৪২ সালের ৮ মার্চ তিনি আততায়ীর হামলায় নিহত হন। তার মৃত্যু সম্বন্ধে বিশিষ্ট চিন্তাবিদ ও লেখক সরদার ফজলুল করিমের স্মৃতিচারণ : (উৎস : কিছু স্মৃতি কিছু কথা, পৃঃ৯৩) :”ফ্যাসীবাদ বিরোধী আন্দোলন বাংলার সব জেলা শহরে ছড়িয়ে পড়ে, যার মধ্যে ঢাকা শহর ছিলো অন্যতম শক্তিশালী কেন্দ্র। ১৯৪২ সালের ৮ই মার্চ ঢাকার বুদ্ধিজীবী, লেখক প্রভৃতি শহরে এক ফ্যাসীবাদ বিরোধী সম্মেলন আহবান করেন। স্থানীয় জেলা পার্টির অনুরোধে কমরেড বঙ্কিম মুখার্জি ও জ্যোতি বসু সেখানে বক্তা হিসেবে যান। সম্মেলন উপলক্ষে শহরে খুবই উত্তেজনা সৃষ্টি হয় এবং রাজনৈতিক মহল প্রায় তিন ভাগে বিভক্ত হয়ে পড়ে। প্রথম যারা সম্মেলনের পক্ষে, দ্বিতীয় যারা সরাসরি বিপক্ষে, তৃতীয় যারা মোটামুটিভাবে তুষ্ণীভাব অবলম্বন করে নিরপেক্ষতার আবরণ নিয়ে ছিলেন। … যাই হোক, সম্মেলনের দিন সকালে উদ্যোক্তাদের অন্যতম তরুণ সাহিত্যিক সোমেন চন্দ আততায়ীর হাতে নিহত হন। তিনিই বাংলার ফ্যাসীবাদী বিরোধী আন্দোলনের প্রথম শহিদ।’’

পুরনো ঢাকার যে এলাকায় তিনি নিহত হন, সেটা একটি আবাসিক এলাকা, তা এখন আরও ঘনবসতিপুর্ণ, যে গলিতে তিনি নিহত হন, তাতে একটি স্মৃতিফলক আছে, প্রতিবছর ৮ই মার্চে সেখানে গিয়ে ব্যক্তি, সাহিত্য-সাংস্কৃতিক সংগঠন ও রাজনৈতিক দলের প্রতিনিধিরা পুষ্পমাল্য অর্পণ ও অন্যান্য কর্মসূচি পালন করে থাকেন। এছাড়া তাঁর জন্মদিনে বাংলাদেশের নরসিংদিতে বিভিন্ন অনুষ্ঠান আয়োজন করা হয়ে থাকে। ক’বছর হলো বাংলাদেশ প্রগতি লেখক সংঘ সোমেন চন্দকে নিয়ে নিয়মিত বিভিন্ন পর্যায় আলোচনা ও অনুষ্ঠানের আয়োজন করে থাকে।

ভারতবর্ষে প্রগতি সাহিত্য আন্দোলনের সূচনা হয় ১৯৩৬ সালে লক্ষ্ণৌয়ে। সে-বছর ১০ই এপ্রিল জাতীয় কংগ্রেসের অধিবেশন স্থলের পাশে সর্বভারতীয় এক সাহিত্যিক-সম্মেলনের মাধ্যমে প্রতিষ্ঠিত হয় নিখিল ভারত প্রগতি লেখক সংঘ। এই সংঘ প্রতিষ্ঠার মধ্য দিয়ে প্রগতিশীল সাহিত্য-সংস্কৃতি আন্দোলনের যে সূচনা হয়েছিল, তার প্রভাব ছিল পরাধীন দেশে এবং পরবর্তীতে এর প্রভাব বিভিন্ন পর্যায়ে অনুঘটকের ভূমিকা নিয়ে বাংলাদেশেও দেদীপ্যমান হয়ে থাকে।

লেখক সংঘের কর্মকাণ্ডের প্রেষণায় লেখক-শিল্পীদের মধ্যে যে চেতনার উন্মেষ ঘটেছিল, তারই ধারাবাহিকতায় অসাম্প্রদায়িকবোধ, সাম্রাজ্যবাদ বিরোধী ভূমিকা, যুক্তিবাদী দৃষ্টিভঙ্গি ও মানবতাবোধের ভিত্তিমূল পাকিস্তান আমলেও ছিন্ন হয়নি। পঞ্চাশ-ষাট দশকে প্রগতিশীল সাংস্কৃতিক আন্দোলন ও মুক্তিযুদ্ধে প্রগতি লেখক সংঘের সঙ্গে যুক্ত থাকা অগ্রসর কবি-শিল্পী-সাহিত্যিকরা গৌরবের ভূমিকা পালন করেছেন। তাঁরা এবং তাঁদের উত্তরাধিকারেরা এখনো সক্রিয়।

১৯৩৬ সালে প্রতিষ্ঠিত প্রগতি লেখক সংঘ-এর ভিত্তিমূল তৈরি হয়েছিল ১৯৩২-৩৩-৩৪ সালে লন্ডনে। সেখানে মুল্ক্রাজ আনন্দ, সাজ্জাদ জহীর, হীরেন্দ্রনাথ মুখোপাধ্যায়, ভবানী ভট্টাচার্য, ইকবাল সিং, রাজা রাও, মহম্মদ আশ্রফ প্রমুখ লন্ডন-প্রবাসী ভারতীয়-ছাত্ররা উদ্যোগী হয়েছিলেন। এঁরা অনুপ্রাণিত হোন রোমাঁ রোল্যাঁ, বারব্যুস, গোর্কি, ফর্স্টার, স্ট্রাচি প্রমুখ মনস্বীদের ফ্যাসিবাদ-বিরোধী সংগ্রামের আহ্বানে এবং হ্যারল্ড ল্যাক্সি, হাবার্ট রীড, মন্টেগু শ্ল্যাটার, রজনীপাম দত্ত প্রমুখ বিদেশী মার্কসবাদী বন্ধুদের সঙ্গে প্রত্যক্ষ আলাপ আলোচনার মাধ্যমেও। কমিউনিস্ট আন্তর্জাতিকের সপ্তম কংগ্রেসে জর্জি ডিমিট্রভ ততদিনে (১৯৩৫) ‘সাম্রাজ্যবাদ ও ফ্যাসিবাদ-বিরোধী যুক্তফ্রন্ট’-তত্ত্ব প্রতিষ্ঠা করতে পেরেছিলেন। এই আন্তর্জাতিক প্রেক্ষাপটে ১৯৩৬-এর এপ্রিলে লক্ষ্ণৌতে মুন্সী প্রেমচন্দ-এর সভাপতিত্বে গঠিত হলো নিখিল ভারত প্রগতি লেখক সংঘ। প্রগতি লেখক সংঘ প্রতিষ্ঠায় মার্কসীয় বুদ্ধিজীবী ও কমিউনিস্টদের সক্রিয় উদ্যোগ ছিল। তৎকালে বামপন্থী রূপে পরিচিত কংগ্রেস সভাপতি জওহরলাল নেহরুরও ছিল পরোক্ষ উৎসাহ। সদ্য ইউরোপ প্রত্যাগত সাজ্জাদ জহীর, হীরেন্দ্রনাথ মুখোপাধ্যায়রা ছিলেন এর নেতৃত্বে।

১৯৩৫ সাল থেকেই ইউরোপে ফ্যাসিবাদী আক্রমণ শুরু হয়। ইতালি ১৯৩৫-এ আবিসিনিয়া (ইথিওপিয়া) এবং জার্মানি স্পেনের ওপর হামলা শুরু করে। তখন শিল্পী পাবলো পিকাসো প্রতিবাদ জানাচ্ছেন ছবি এঁকে। ১৯৩৬-এর ৩রা সেপ্টেম্বর রোমা রল্যাঁ’র আহ্বানে ব্রাসেলস শহরে অনুষ্ঠিত বিশ্বশান্তি সম্মেলন, তাতে বলা হলো : ‘পৃথিবীর সম্মুখে আজ আতঙ্কের মতো আর এক বিশ্বযুদ্ধের বিভীষিকা সমুপস্থিত। ফ্যাসিস্ত স্বৈরতন্ত্র মাখনের বদলে কামান তৈরিতে মগ্ন। তারা সংস্কৃতির বিকাশের বদলে বিকশিত করছে সাম্রাজ্য জয়ের উন্মাদ লালসা, প্রকাশ করছে নিজের হিংস্র সামরিক স্বরূপকে।’

বঙ্গীয় প্রগতি লেখক সংঘ অবশ্য ১৯৪২সালের ২৮শে মার্চ তারিখে কলকাতায় তরুণ কমিউনিস্ট লেখক সোমেন চন্দ-এর স্মরণসভা থেকে নাম বদল করে ফ্যাসিস্ত-বিরোধী লেখক ও শিল্পী সংঘে পরিণত হয়। লেখক সোমেন চন্দ ঢাকার রাজপথে নির্মমভাবে ৮ই মার্চ ১৯৪২ নিহত হওয়ার আগের বছর জ্যোতি বসু ও স্নেহাংশুকান্ত আচার্যের উদ্যোগে স্থাপিত হয় সোভিয়েত সুহৃদ সমিতি। ১৯৪৩-এ প্রতিষ্ঠিত হয় ভারতীয় গণনাট্য সংঘ। সারা ভারতজুড়ে সৃষ্টি হয় এক মার্কসবাদী দৃষ্টিভঙ্গিজাত জাগরণের। যুদ্ধ, মন্বন্তর, সাম্রাজ্যবাদ ও ফ্যাসিবাদের বিরুদ্ধে এক বহুমাত্রিক সাংস্কৃতিক আন্দোলনের সৃষ্টি হয়েছিল। প্রগতি লেখক সংঘ ছিল এই সাংস্কৃতিক জাগরণের মূল ও পথ-নির্দেশক শক্তি।

১৯৩৬ সালের জুলাই মাসে কলকাতায় প্রতিষ্ঠিত হয় ‘বঙ্গীয় প্রগতি লেখক সংঘ’। এই ধারাবাহিকতায় সোমেন চন্দ, সতীশ পাকড়াশী, রণেশ দাশগুপ্ত, জ্যোতির্ময় সেনের উদ্যোগে প্রগতি লেখক সংঘ ঢাকায় প্রতিষ্ঠিত হয়। ১৯৪০ সালে গেন্ডারিয়া হাইস্কুল মাঠে প্রগতি লেখক সংঘ-এর প্রথম সম্মেলন করে। এতে কাজী আবদুল ওদুদ সভাপতিত্ব করেন। সম্মেলনে রণেশ দাশগুপ্ত সম্পাদক এবং সোমেন চন্দ সহসম্পাদক নির্বাচিত হোন। ১৯৪১ সালে জার্মান কর্তৃক সোভিয়েট রাশিয়া আক্রান্ত হলে লেখক সংঘ তার প্রতিবাদে ব্যাপ্টিস্ট মিশন হলে ‘সোভিয়েট মেলা’ নামে সপ্তাহব্যাপী এক প্রদর্শনীর আয়োজন করে। এভাবেই এই সময় সংঘের কার্যক্রম পৃথিবীর বিভিন্ন দেশে ছড়িয়ে পড়ে। প্রগতি লেখক সংঘ দিনদিন আন্তর্জাতিক রূপ পায়। দ্বিতীয় বিশ্বযুদ্ধের পর পৃথিবীর রাজনীতিতে পরিবর্তন দেখা দিলে সংঘের কার্যক্রম বিভিন্ন বাধার সম্মুখীন হয়। ১৯৪৭-এ দেশ ভাগের পর ধীরে ধীরে প্র্রগতি লেখক সংঘের কার্যক্রম স্থবির হয়ে যায়। ২০০৮ সালে দেশের কিছু প্রগতিশীল লেখকের প্রচেষ্টায় ‘বাংলাদেশ প্রগতি লেখক সংঘ’ পুনরায় আত্মপ্রকাশ করে। সেসময় একটি আহ্বায়ক কমিটি গঠন করা হয়। ৮ আগষ্ট ২০১৪ এ বাংলাদেশ প্রগতি লেখক সংঘের প্রথম জাতীয় সম্মেলন অনুষ্ঠিত হয় । ১৫ মার্চ ২০১৯ বাংলাদেশ প্রগতি লেখক সংঘের তৃতীয় সম্মেলন অনুষ্ঠিত হয়।

বর্তমানে বাংলাদেশে প্রতিক্রিয়াশীল গোষ্ঠীর তৎপরতায় গৌণভাবে গড়ে উঠছে ভিন্ন মার্কার শিল্প-সাহিত্য। এর ফলে বাংলাদেশের ধারাবাহিক চেতনা-নির্ভর শিল্প-সাহিত্যের সজীব ও অগ্রসরমান ধারা তা কিছু কিছু ক্ষেত্রে বাধার সম্মুখীন শুধু হচ্ছে না, সেই ধারাকে চোরাস্রােতে নিয়ে যাওয়ার জন্য এক ধরনের স্বাপদনির্ভর উন্মাদনা তৈরি করা হচ্ছে। এই শিবিরের উগ্রতা ও সংগঠিত হওয়ার বাস্তবতায় কবি-লেখক-শিল্পীদের মধ্যে নতুন করে প্রণোদনা সৃষ্টির লক্ষ্যে বাংলাদেশ প্রগতি লেখক সংঘ নতুন উদ্দীপনায় কাজ করে যাচ্ছে।

অন্যদিকে সাম্রাজ্যবাদীদের লোলুপতা আর তৃষ্ণা, এর কবলে পড়ে সারাবিশ্ব আজ নয়া-ঔপনিবেশিক বাস্তবতার মধ্যে পড়ে গিয়ে সেই পুরনো অর্থনৈতিক শোষণ ও লুণ্ঠনের দিকটি উন্মোচন করছে। সাম্রাজ্যবাদ আজ প্রযুক্তি আয়ত্ত্বে নিয়ে, মিডিয়া দখল করে, জাতিসংঘসহ বিভিন্ন সংস্থার মাধ্যমে সারাবিশ্বে নেটওয়ার্ক তৈরি করে, সমর শক্তিতে বলিয়ান হয়ে তা-ব-সন্ত্রাস চালাচ্ছে। ইরাক-লিবিয়াতে যে দখলী-ভণ্ডামী চলল, তা আমেরিকাসহ সাম্রাজ্যবাদী শক্তির মুখোশকে উন্মোচন করেছে। এমন পরিস্থিতিতে বাংলাদেশের কবি-লেখক-শিল্পীরা মূক ও বধির হয়ে থাকতে পারে না। পূর্বেও তাঁরা নিজেদের বিবেক-তাড়িত ভূমিকা রেখেছেন, বর্তমানেও তাঁরা সেই ভূমিকা শানিত রাখবেন, সেটা অনেকেরই আকাঙ্ক্ষা।

আমরা জানি-শিল্প ও সাহিত্যের বিভিন্ন বিষয় নিয়ে বিভিন্নমুখী মতামত আছে। ভাবুক ও লেখক-সমালোচকের মধ্যে বোঝাপড়ার পার্থক্যও আছে। কোনটা ভালো সাহিত্য বা শিল্প-তা নিয়েও তর্ক আছে। কিন্তু তারপরও বলি-দেশ ও মানুষকে এগিয়ে নিয়ে যাওয়ার জন্য কি কবি-লেখক ও শিল্পীদের কোনো ভূমিকা থাকবে না? তাঁরা কি রাজনৈতিক-অর্থনৈতিক-সামাজিক-সাংস্কৃতিক পরিবর্তন ও অগ্রগতি চাইবেন না? নিশ্চয় চাইবেন। পূর্বেও তাঁরা নিজেদের বিবেক-তাড়িত ভূমিকা রেখেছেন, বর্তমানেও তাঁরা সেই ভূমিকা শানিত রাখবেন, সেটা অনেকেরই আকাঙ্ক্ষা।

লেখক-শিল্পীরা সংগঠন সক্রিয়ভাবে করতে পারেন, না-ও করতে পারেন। তবে শিল্প-সাহিত্যের মাধ্যমে লেখকের দৃষ্টিভঙ্গি ও ভাবাদর্শের লড়াইটা কখনো মোটা দাগে বা কখনো সূক্ষ্মভাবে চলতে থাকে। এ থেকে শিল্পী ও লেখকেরা কখনো সম্পূর্ণ বিচ্ছিন্ন থাকতে পারে না। এই লড়াই থেকে যে শিল্পী-লেখকেরা দূরে থাকতে চান, তারা অজান্তে কোনো পক্ষের উঠানে গিয়ে উপস্থিত হন অথবা কোনো পক্ষের সেবাদাস হয়ে পড়েন। আর এই ধরনের যে মানুষেরা শিল্প-সাহিত্যকে রাজনীতিবর্জিত করে রাখতে চান, তারা হয়তো জানেন না-রাজনীতি মানে শুধু মিছিল-সভা-শ্লোগান নয়। রাজনীতি একটি দৃষ্টিভঙ্গি-বিশ্বদৃষ্টিভঙ্গি।

বাংলাদেশের বর্তমান পরিস্থিতি ও অন্যদিকে একচক্ষুবিশিষ্ট দানবের মতো সাম্রাজ্যবাদের সর্বগ্রাসী উন্মাতাল পদচ্ছাপে যখন পৃথিবী রক্তাক্ত ও লণ্ডভণ্ড, তখন প্রগতিশীল শিল্পী-কবি-সাহিত্যিকদের যুথবদ্ধতা জরুরি হয়ে পড়েছ্। দেশ, পৃথিবী ও মানুষের কল্যাণে কমিউনিস্ট-অকমিউনিস্ট, মার্কসবাদী-অমার্কসবাদী, জাতীয়তাবাদী ও মানবতাবাদী প্রগতিশীল লেখক-শিল্পীদের এক কাতারে দাঁড়াতে হবে। বাংলাদেশে প্রগতিশীল শিল্পী-লেখকদের অবস্থান অনেক শক্তিশালী, এই অবস্থানকে আরও সংহত করা প্রয়োজন। যদিও কেউ কেউ দলবৃত্তের সংকীর্ণতায় (দল করা অসমীচীন বলছি নে) ও স্বার্থপরতার চোরাস্রােতে নিমজ্জমান, যা মানুষের মধ্যে আস্থাহীনতার জন্ম দিচ্ছে, এর ফলে লেখক-শিল্পীদের সম্পর্কে ভিন্ন ধারণারও উৎপত্তি হচ্ছে। এই ক্ষতিকর প্রবণতা থেকে লেখক-শিল্পীদের গণমুখী ও ঐতিহ্যবাহী ধারাবাহিকতা অক্ষুণ্ন রাখতে হবে। নিজেদের মধ্যে বোঝাপড়া ও মৈত্রীর সম্পর্ক সুদৃঢ় করাও জরুরি। সোমেন চন্দের উত্তরাধিকার হিসেবে সেই বিবেচনাবোধ নিয়ে বাংলাদেশের মূলধারার লেখক-শিল্পীরা এখনো জেগে আছেন ও ভূমিকা রাখছেন, তা আরও অগ্রসর করে নিয়ে সম্মুখবর্তী অবস্থানে দেদীপ্যমান করতে হবে।

This image has an empty alt attribute; its file name is MANGROVE.jpg

গোলাম কিবরিয়া পিনু

জন্ম ১৬ চৈত্র ১৩৬২ : ৩০মার্চ ১৯৫৬ গাইবান্ধা

প্রকাশিত গ্রন্থ
১. এখন সাইরেন বাজানোর সময় (কবিতা), ১৯৮৪
২. খাজনা দিলাম রক্তপাতে (ছড়া), ১৯৮৬
৩. সোনামুখ স্বাধীনতা (কবিতা), ১৯৮৯
৪. পোট্রেট কবিতা (কবিতা), ১৯৯০
৫. ঝুমঝুমি (ছড়া), ১৯৯৪
৬. সূর্য পুড়ে গেল (কবিতা), ১৯৯৫
৭. জামাতের মসজিদ টার্গেট ও বাউরী বাতাস (প্রবন্ধ), ১৯৯৫
৮. কে কাকে পৌঁছে দেবে দিনাজপুরে (কবিতা), ১৯৯৭
৯. এক কান থেকে পাঁচকান (ছড়া), ১৯৯৮
১০. দৌলতননেছা খাতুন (প্রবন্ধ), ১৯৯৯
১১. আমরা জোংরাখোটা (কবিতা), ২০০১
১২. সুধাসমুদ্র (কবিতা), ২০০৮
১৩. আমি আমার পতাকাবাহী (কবিতা), ২০০৯
১৪. মুক্তিযুদ্ধের ছড়া ও কবিতা (ছড়া ও কবিতা), ২০১০
১৫. বাংলা কথাসাহিত্য : নির্বাচিত মুসলিম নারী লেখক ও অন্যান্য প্রসঙ্গ (গবেষণা), ২০১০
১৬. ও বৃষ্টিধারা ও বারিপাত (কবিতা), ২০১১
১৭. ফসিলফুয়েল হয়ে জ্বলি (কবিতা), ২০১১
১৮. মুক্তিযুদ্ধের কবিতা (কবিতা), ২০১২
১৯. ফুসলানো অন্ধকার (কবিতা), ২০১৪
২০. উদরপূর্তিতে নদীও মরে যাচ্ছে (কবিতা), ২০১৪
২১. নিরঙ্কুশ ভালোবাসা বলে কিছু নেই (কবিতা), ২০১৫
২২. ছুঁ মন্তর ছুঁ (ছড়া), ২০১৬
২৩. কবন্ধ পুতুল নাচে (কবিতা), ২০১৬
২৪. ঝুলনপূর্ণিমা থেকে নেমে এলো (কবিতা), ২০১৮
২৫. সমকালীন কবিতা ও বোধের দিগন্ত (প্রবন্ধ), ২০১৮
২৬. উনিশ-বিশ মতকের নারী লেখক ও আত্মশক্তির বিকাশ (প্রবন্ধ), ২০১৯

সম্মাননা/পুরস্কার
রংপুর তথ্য কেন্দ্র পুরস্কার (প্রবন্ধ, ১৯৭৪) : বাংলাদেশ পরিষদ-রাজশাহী বিভাগীয় পুরস্কার (বক্তৃতা, ১৯৭৪) : গাইবান্ধা কলেজ ছাত্র সংসদ পুরস্কার ( প্রবন্ধ, গল্প, কবিতা, ১৯৭৪) : আমরা ক’জনা বিদ্রোহী সূর্যকণা পুরস্কার (১৯৭৫) : গাইবান্ধা তথ্যকেন্দ্র পুরস্কার (প্রবন্ধ, ১৯৭৬ ও ১৯৭৭) : জাতীয় শিল্প, সাহিত্য, সাংস্কৃতিক উৎসব-গাইবান্ধা পুরস্কার (কবিতা ও অন্যান্য ১৯৭৭) : বিতর্ক অঙ্গন-রাজশাহী বিশ্ববিদ্যালয় পুরস্কার (১৯৭৮) : মাদার বখশ ছাত্রাবাস-রাজশাহী বিশ্ববিদ্যালয় পুরস্কার (প্রবন্ধ,১৯৮১) : বাংলাদেশ ছাত্র ইউনিয়ন সম্মাননা-কবিতা, ১৯৮৫ : বাংলা কবিতা উৎসব সম্মাননা কোলকাতা, হলদিয়া, ভারত, ১৯৮৮ : ‘বাংলার মুখ’ সাহিত্য-সাংস্কৃতিক উৎসব সম্মাননা, বালুরঘাট, পশ্চিমবঙ্গ, ১৯৯৭ : সৌহার্দ্য’৭০ সম্মাননা, কোলকাতা, ২০০৩ : অনিরুদ্ধ’৮০ সম্মাননা, কোলকাতা, ২০০৩ : বিন্দুবিসর্গ সম্মাননা, ২০০৩ : দীপালোক বিজয় দিবস সম্মাননা পদক,কবিতা-২০০৬ : লোকসখা ওয়েলফেয়ার সোসাইটি, কোলকাতা কর্তৃক লোকসখা সম্মাননা ২০০৮ : উইমেন ডেলিভার আমেরিকা-এর ফেলোশিপ অর্জন ২০১০ : বন্ধু পরিষদ গাইবান্ধা সম্মাননা ২০১০ : এম নুরুল কাদের শিশুসাহিত্য পুরস্কার ২০১০ : বগুড়া লেখক চক্র সম্মাননা ২০১৬ : কবি বিষ্ণু দে পুরস্কার (ভারত) ২০১৬ : এবং মানুষ সম্মাননা ২০১৮ : চাড়–নীড়ম ইনস্টিটিউট পুরস্কার ২০১৯ : সাতক্ষীরা কবিতা পরিষদ পুরস্কার ২০১৯

About S M Tuhin

দেখে আসুন

টেক্সট (Text) যখন স ম তুহিনের কবিতা : শুভ্র আহমেদ

টেক্সট (Text) যখন স ম তুহিনের কবিতা শুভ্র আহমেদ রবীন্দ্রনাথ প্রায় সকল কে অভিনন্দিত করতেন। …

2,728 কমেন্টস

  1. Very nice post. I definitely love this site.
    Keep it up!

  2. If you would like to take a great deal from this post then you have to apply such strategies to your won website.

  3. obviously like your website however you have to check the spelling on several
    of your posts. Several of them are rife with spelling problems and I to find it very bothersome to tell the truth however
    I’ll surely come again again.

  4. My programmer is trying to convince me to move to .net from
    PHP. I have always disliked the idea because of the costs.
    But he’s tryiong none the less. I’ve been using WordPress on numerous websites for
    about a year and am anxious about switching to another platform.
    I have heard good things about blogengine.net.

    Is there a way I can transfer all my wordpress
    posts into it? Any kind of help would be greatly appreciated!

  5. There’s definately a lot to know about this issue.
    I like all of the points you’ve made.

  6. Someone essentially assist to make seriously
    articles I might state. This is the very first time I
    frequented your website page and up to now? I amazed with the analysis you made to create this particular submit amazing.
    Fantastic process!

  7. We are a gaggle of volunteers and opening a brand new scheme in our community.
    Your web site offered us with helpful information to work
    on. You’ve performed a formidable activity and our whole group can be grateful to you.

  8. Hey! Do you use Twitter? I’d like to follow you
    if that would be ok. I’m absolutely enjoying your blog and look forward to new posts.

  9. I seriously love your blog.. Excellent colors & theme. Did you develop this web site yourself? Please reply back as I’m trying to create my own blog and would like to learn where you got this from or exactly what the theme is called. Thank you!|

  10. We stumbled over here coming from a different web address and thought I may as well check things out. I like what I see so i am just following you. Look forward to going over your web page again.|

  11. Thankfulness to my father who informed me about this weblog, this website is genuinely amazing.

  12. What a material of un-ambiguity and preserveness of precious know-how concerning unexpected feelings.

  13. WOW just what I was looking for. Came here by searching for 썬시티카지노

  14. Amazing! Its genuinely awesome paragraph, I have got much clear idea on the topic of from this
    post.

  15. For the reason that the admin of this website is working, no
    hesitation very rapidly it will be renowned, due to its quality contents.

  16. Touche. Sound arguments. Keep up the amazing effort.

  17. Greetings from Colorado! I’m bored to death at work so I decided
    to browse your blog on my iphone during lunch break.

    I really like the info you present here and can’t wait to take a look
    when I get home. I’m surprised at how fast your blog loaded on my phone ..

    I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyways, good blog!

  18. This is a topic which is near to my heart… Cheers!

    Exactly where are your contact details though?

  19. If some one wishes expert view regarding blogging and site-building then i suggest him/her to pay
    a quick visit this blog, Keep up the fastidious work.

  20. I was suggested this blog by way of my cousin. I am
    no longer positive whether or not this publish is written through him as nobody
    else recognise such particular approximately my
    trouble. You are amazing! Thank you!

  21. I am curious to find out what blog platform you are utilizing?
    I’m experiencing some minor security problems with my latest site and I would like
    to find something more safe. Do you have any solutions?

  22. It’s remarkable to pay a quick visit this site and reading the views of all friends concerning
    this piece of writing, while I am also keen of getting knowledge.

  23. Thanks for sharing such a pleasant opinion, article is fastidious,
    thats why i have read it fully

  24. Good day! This is my first visit to your blog! We are a group of volunteers and starting a
    new project in a community in the same niche. Your blog provided us useful information to work on. You
    have done a marvellous job!

  25. Thank you for some other excellent post. The place else may anyone get that type
    of information in such a perfect means of writing?
    I’ve a presentation subsequent week, and I am on the look for
    such information.

  26. Hi friends, good article and good arguments commented here,
    I am genuinely enjoying by these.

  27. Having read this I believed it was extremely enlightening. I appreciate you spending some time and energy to put this information together. I once again find myself personally spending a significant amount of time both reading and leaving comments. But so what, it was still worth it!|

  28. Hi this is kind of of off topic but I was wanting to know if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML. I’m starting a blog soon but have no coding knowledge so I wanted to get advice from someone with experience. Any help would be greatly appreciated!|

  29. This website truly has all of the information and facts I wanted about this subject and didn’t know who to ask.

  30. You could certainly see your expertise in the article you write. The arena hopes for more passionate writers like you who are not afraid to say how they believe. All the time go after your heart.|

  31. This paragraph is actually a nice one it assists new net visitors, who are wishing in favor of blogging.|

  32. You actually make it seem really easy together with your presentation but I to find this topic to be actually something which I feel I’d by no means understand.
    It sort of feels too complex and very huge for me. I’m looking
    forward for your subsequent put up, I’ll try to get
    the grasp of it!

  33. I like the helpful information you provide in your articles.
    I will bookmark your blog and check again here regularly. I’m quite sure I will learn a lot of new stuff right here!
    Good luck for the next!

  34. We’re a group of volunteers and starting a new scheme in our community.

    Your web site provided us with valuable information to work
    on. You have done a formidable job and our entire community will be thankful
    to you.

  35. Link exchange is nothing else except it is only placing
    the other person’s blog link on your page at proper place and other person will also do same in favor of you.

  36. Because the admin of this web page is working, no hesitation very quickly it will be renowned, due to its quality contents.

  37. I really like your blog.. very nice colors & theme. Did you create this website yourself or did
    you hire someone to do it for you? Plz respond as I’m looking to design my own blog and would like to find out where
    u got this from. thank you

  38. Hello to every , since I am genuinely keen of reading this weblog’s post to be
    updated on a regular basis. It includes pleasant material.

  39. Hey very cool blog!! Guy .. Beautiful .. Amazing ..

    I will bookmark your blog and take the feeds also?
    I’m happy to seek out numerous helpful info right here
    within the post, we want develop extra strategies in this regard, thank you for sharing.
    . . . . .

  40. I really like what you guys are usually up too. This type of clever
    work and coverage! Keep up the awesome works guys I’ve
    included you guys to my blogroll.

  41. each time i used to read smaller posts that also clear their motive,
    and that is also happening with this paragraph which I am reading at this time.

  42. Your style is really unique compared to other people I have read stuff from.
    Thanks for posting when you’ve got the opportunity, Guess I will just book mark
    this web site.

  43. Piece of writing writing is also a excitement, if
    you know after that you can write if not it is difficult to write.

  44. Good article. I absolutely love this site. Stick with it!

  45. I have read so many posts about the blogger lovers however this
    piece of writing is truly a pleasant post, keep it up.

  46. I’ve read a few excellent stuff here. Certainly value bookmarking for revisiting.
    I wonder how much attempt you set to create such a magnificent informative
    website.

  47. Nice answer back in return of this matter with genuine arguments and describing everything regarding that.

  48. We’re a group of volunteers and starting a brand new scheme in our community.
    Your website provided us with helpful information to work on.
    You’ve done a formidable process and our entire community will be thankful to you.

  49. Good info. Lucky me I discovered your site by chance (stumbleupon).
    I have saved it for later!

  50. You ought to be a part of a contest for one of the finest websites on the internet.
    I most certainly will recommend this website!

  51. Hello would you mind sharing which blog platform you’re using?
    I’m looking to start my own blog soon but I’m having a hard
    time deciding between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.

    The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I’m
    looking for something unique. P.S My apologies for getting off-topic but I had to ask!

  52. Keep on working, great job!

  53. As the admin of this web site is working, no uncertainty very shortly it will be well-known, due to its feature
    contents.

  54. Does your website have a contact page? I’m having trouble locating it but,
    I’d like to send you an email. I’ve got some creative ideas for your blog you might be interested in hearing.

    Either way, great website and I look forward to seeing it expand over time.

  55. I am really happy to read this blog posts which consists of tons of helpful information, thanks for providing
    these data.

  56. Wow that was odd. I just wrote an really long comment but
    after I clicked submit my comment didn’t appear.

    Grrrr… well I’m not writing all that over again. Anyhow, just wanted to say fantastic blog!

  57. I am actually delighted to read this webpage posts which includes plenty of useful information, thanks for providing such information.

  58. Simply wish to say your article is as astonishing. The clearness in your
    post is just cool and i can assume you are an expert
    on this subject. Well with your permission allow me to grab your RSS feed
    to keep up to date with forthcoming post. Thanks a million and please
    continue the rewarding work.

  59. Hey would you mind letting me know which web host you’re utilizing?
    I’ve loaded your blog in 3 different browsers and I must
    say this blog loads a lot quicker then most.
    Can you suggest a good internet hosting provider
    at a reasonable price? Thanks, I appreciate it!

  60. Heya just wanted to give you a quick heads up and let you know a few of the pictures aren’t
    loading properly. I’m not sure why but I think its a linking issue.
    I’ve tried it in two different web browsers and both show the same results.

  61. This information is invaluable. Where can I find out more?

  62. Attractive component to content. I simply stumbled upon your blog and in accession capital to assert that I get in fact loved account your weblog posts.
    Anyway I will be subscribing to your feeds and even I fulfillment you get admission to constantly fast.

  63. Simply desire to say your article is as surprising.
    The clarity in your submit is simply great and that i could suppose you are knowledgeable
    in this subject. Fine along with your permission let me to clutch your feed to stay updated with imminent post.
    Thanks 1,000,000 and please continue the gratifying work.

  64. Hi Dear, are you truly visiting this web site on a regular basis, if so afterward you will definitely get nice knowledge.

  65. When I initially commented I appear to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now each time a comment is added I receive 4 emails with the exact same
    comment. Perhaps there is an easy method you are able to remove me from that service?

    Many thanks!

  66. Every weekend i used to go to see this web site,
    as i wish for enjoyment, as this this web page conations actually nice funny stuff too.

  67. When someone writes an piece of writing he/she maintains the plan of a
    user in his/her mind that how a user can understand it.
    Therefore that’s why this post is amazing. Thanks!

  68. This post will assist the internet viewers
    for setting up new website or even a blog from start to end.

  69. What’s up, yes this post is actually good and I have learned lot of things from it on the topic of blogging.
    thanks.

  70. Hello, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was just curious if you get a lot of spam remarks? If so how do you reduce it, any plugin or anything you can recommend? I get so much lately it’s driving me crazy so any help is very much appreciated.|

  71. Appreciate the recommendation. Will try it out.

  72. Very great post. I just stumbled upon your weblog and wanted to mention that I’ve really enjoyed surfing around your weblog posts. In any case I will be subscribing in your feed and I’m hoping you write once more soon!|

  73. This piece of writing is actually a nice one it assists
    new the web people, who are wishing in favor of blogging.

  74. Excellent blog you have got here.. It’s difficult
    to find excellent writing like yours nowadays.

    I truly appreciate individuals like you! Take care!!

  75. It is perfect time to make a few plans for the future and it’s time to be happy.

    I have read this submit and if I could I wish to suggest you few interesting issues or advice.
    Maybe you could write next articles regarding this article.
    I want to read more issues approximately it!

  76. I absolutely love your blog and find most of your post’s to be exactly I’m looking for.
    Does one offer guest writers to write content to suit
    your needs? I wouldn’t mind writing a post or elaborating on a few of the subjects you write with regards
    to here. Again, awesome blog!

  77. Having read this I believed it was really informative.

    I appreciate you taking the time and effort
    to put this informative article together. I once again find myself personally spending a
    lot of time both reading and posting comments.
    But so what, it was still worth it!

  78. Every weekend i used to go to see this website, for the reason that i want enjoyment, as this this site conations genuinely good funny data too.

  79. Heya are using WordPress for your blog platform? I’m new to the blog world but I’m trying to get started and create my own. Do you require any
    coding knowledge to make your own blog? Any help would
    be greatly appreciated!

  80. Hi there to every , since I am in fact eager of reading this weblog’s post to be updated on a regular basis.
    It carries nice data.

  81. Hey, I think your website might be having browser compatibility
    issues. When I look at your website in Ie, it
    looks fine but when opening in Internet Explorer, it has
    some overlapping. I just wanted to give you a
    quick heads up! Other then that, fantastic blog!

  82. You could certainly see your expertise within the article you
    write. The world hopes for even more passionate writers such as you who aren’t afraid to say how they believe.
    Always follow your heart.

  83. This site definitely has all the info I needed about
    this subject and didn’t know who to ask.

  84. I just couldn’t depart your web site before suggesting that
    I extremely enjoyed the standard information a person supply
    on your guests? Is gonna be back steadily to inspect new posts

  85. It’s perfect time to make some plans for the future and it’s time to be happy. I have read this post and if I could I want to suggest you some interesting things or advice. Perhaps you could write next articles referring to this article. I desire to read more things about it!|

  86. I don’t even understand how I finished up here, but I believed this
    put up was once great. I don’t understand
    who you’re but certainly you’re going to a well-known blogger for
    those who are not already. Cheers!

  87. Hello, Neat post. There’s a problem along with
    your website in internet explorer, may test this? IE
    still is the market chief and a big section of folks will miss your magnificent writing due to this problem.

  88. Hi i am kavin, its my first occasion to commenting
    anywhere, when i read this piece of writing i thought i could also make comment due to this good article.

  89. I really like your blog.. very nice colors & theme.
    Did you create this website yourself or did you
    hire someone to do it for you? Plz answer back as I’m looking
    to create my own blog and would like to know where u got this from.
    many thanks

  90. I’m impressed, I have to admit. Seldom do I come across
    a blog that’s both equally educative and interesting,
    and let me tell you, you’ve hit the nail on the head. The issue is something not enough men and women are speaking intelligently about.
    Now i’m very happy I came across this in my hunt for something concerning this.

  91. Wow that was odd. I just wrote an incredibly long comment but
    after I clicked submit my comment didn’t appear. Grrrr…
    well I’m not writing all that over again. Regardless, just wanted to say excellent blog!

  92. I’m not sure where you’re getting your info, but good topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more. Thanks for excellent information I was looking for this information for my mission.|

  93. Hello, its pleasant post concerning media print, we all be familiar with
    media is a fantastic source of data.

  94. Howdy! This is kind of off topic but I need some help from an established blog.
    Is it tough to set up your own blog? I’m not very techincal but
    I can figure things out pretty quick. I’m thinking about creating my own but I’m not sure where to start.
    Do you have any points or suggestions? Thanks

  95. Today, I went to the beach front with my kids.
    I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She placed the
    shell to her ear and screamed. There was a hermit
    crab inside and it pinched her ear. She never wants to go
    back! LoL I know this is completely off topic
    but I had to tell someone!

  96. Hello Dear, are you really visiting this site regularly, if so afterward you will without doubt take nice experience.|

  97. Actually when someone doesn’t be aware of then its up to other viewers that they will assist, so here it occurs.

  98. I constantly spent my half an hour to read this blog’s articles everyday along with a mug of coffee.|

  99. Do you mind if I quote a few of your posts as long as I provide credit and sources back to
    your weblog? My blog site is in the very same area of interest as yours and my users would genuinely benefit from a lot of the information you provide here.
    Please let me know if this alright with you. Thanks!

  100. I’ve been browsing on-line greater than three hours today,
    yet I by no means discovered any fascinating article
    like yours. It is beautiful value enough for me.

    Personally, if all web owners and bloggers made excellent
    content material as you did, the web will be a lot more helpful than ever before.

  101. Heya i am for the first time here. I came across
    this board and I find It truly useful & it helped me out
    a lot. I hope to give something back and help others like you helped me.

  102. obviously like your web site however you need to take a
    look at the spelling on quite a few of your posts.

    A number of them are rife with spelling problems and I to find
    it very troublesome to tell the reality on the other hand I will certainly come
    back again.

  103. Very energetic article, I loved that a lot. Will there be a part
    2?

  104. Asking questions are truly pleasant thing if you are not understanding anything completely, however this article gives pleasant understanding even.|

  105. I got this web site from my friend who shared with me about this
    web site and at the moment this time I am visiting
    this web page and reading very informative articles or reviews here.

  106. My partner and I stumbled over here by a different web address and thought I might
    as well check things out. I like what I see so now i’m following you.

    Look forward to going over your web page again.

  107. We absolutely love your blog and find the majority of your post’s to be just what I’m looking for. Do you offer guest writers to write content available for you? I wouldn’t mind composing a post or elaborating on a few of the subjects you write with regards to here. Again, awesome blog!|

  108. We’re a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your site offered us with valuable information to work on. You’ve done an impressive job and our whole community will be thankful to you.|

  109. Wow, wonderful blog format! How long have you been blogging for?

    you make blogging look easy. The full glance of your website is magnificent,
    let alone the content material!

  110. Right away I am going away to do my breakfast, later than having my breakfast coming yet again to read additional
    news.

  111. Touche. Great arguments. Keep up the amazing effort.

  112. Please let me know if you’re looking for a writer for your blog.
    You have some really good posts and I think I would be a good asset.
    If you ever want to take some of the load off, I’d absolutely love to write some articles for your blog in exchange for a link back to
    mine. Please send me an e-mail if interested. Many thanks!

  113. Very energetic blog, I enjoyed that a lot. Will there be a part 2?

  114. Hello! I could have sworn I’ve been to this blog
    before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me.
    Nonetheless, I’m definitely delighted I found it and I’ll be bookmarking and checking back frequently!

  115. Good day I am so grateful I found your web site, I really found you by error, while I was
    researching on Yahoo for something else, Nonetheless I am here
    now and would just like to say kudos for a remarkable post and a all round enjoyable blog (I also love the theme/design), I
    don’t have time to look over it all at the moment but I have saved it and also added your RSS feeds, so when I have time
    I will be back to read much more, Please do keep up the excellent b.

  116. Thanks for sharing such a nice thinking, post is nice, thats why i
    have read it completely

  117. I’m gone to say to my little brother, that he should also go to see this webpage on regular basis to get updated from newest reports.|

  118. This website truly has all the info I wanted concerning this subject and didn’t know who to ask. |

  119. My spouse and I stumbled over here different website and thought I might check
    things out. I like what I see so now i’m following you.
    Look forward to looking into your web page again.

  120. Excellent, what a blog it is! This web site provides useful information to us, keep it up.|

  121. I like it when people come together and share thoughts. Great website, keep it up!|

  122. I am curious to find out what blog system
    you are using? I’m having some small security issues with my latest website and
    I would like to find something more safeguarded. Do you have any solutions?

  123. Hey! Someone in my Myspace group shared this website with us so I came to
    give it a look. I’m definitely enjoying the information. I’m book-marking and will be tweeting this
    to my followers! Exceptional blog and wonderful design.

  124. We stumbled over here from a different web address and thought I should check things out.

    I like what I see so i am just following you. Look forward to
    looking over your web page for a second time.

  125. hello there and thank you for your info – I’ve certainly picked up something new from right here. I did however expertise some technical issues using this site, since I experienced to reload the website many times previous to I could get it to load correctly. I had been wondering if your web hosting is OK? Not that I am complaining, but slow loading instances times will sometimes affect your placement in google and could damage your high-quality score if advertising and marketing with Adwords. Anyway I’m adding this RSS to my email and can look out for much more of your respective exciting content. Ensure that you update this again very soon.|

  126. I’m pretty pleased to discover this page. I need
    to to thank you for ones time for this wonderful read!! I definitely really liked every bit
    of it and i also have you saved to fav to check
    out new things on your blog.

  127. Having read this I thought it was extremely enlightening. I appreciate you taking the time and energy to put this article together. I once again find myself spending a lot of time both reading and posting comments. But so what, it was still worthwhile!|

  128. Touche. Sound arguments. Keep up the good spirit.

  129. Do you have any video of that? I’d love to find out some additional information.

  130. Post writing is also a excitement, if you be familiar with after that you can write or else it is complicated to write.|

  131. I am regular visitor, how are you everybody? This paragraph posted at this site is truly pleasant.|

  132. I like the helpful information you provide in your articles. I’ll bookmark your blog and check again here regularly. I’m quite sure I’ll learn a lot of new stuff right here! Best of luck for the next!|

  133. Hmm is anyone else having problems with the images on this
    blog loading? I’m trying to find out if its a problem on my end or if it’s
    the blog. Any suggestions would be greatly appreciated.

  134. Highly descriptive blog, I loved that a lot. Will there be a part
    2?

  135. where to buy generic cialis online safely tadalafil goodrx

  136. Its like you read my mind! You appear to know so much about this,
    like you wrote the book in it or something.
    I think that you could do with a few pics to drive the message home a bit,
    but instead of that, this is great blog. A fantastic read.
    I will definitely be back.

  137. You really make it seem so easy along with your presentation however I in finding
    this topic to be really one thing that I feel I would
    never understand. It seems too complicated and very large for
    me. I am taking a look forward to your next publish, I’ll attempt to get the cling of it!

  138. Oh my goodness! Amazing article dude! Thanks, However I am having difficulties with your RSS.
    I don’t understand the reason why I cannot join it.
    Is there anybody having the same RSS issues? Anyone who knows the
    answer can you kindly respond? Thanx!!

  139. Heya i am for the first time here. I came across this board
    and I find It truly useful & it helped me out a
    lot. I hope to give something back and help others like you helped me.

  140. I’m gone to convey my little brother, that he should also visit this web
    site on regular basis to obtain updated from newest gossip.

  141. I am sure this paragraph has touched all the internet visitors, its really really nice article
    on building up new webpage.

  142. Your way of telling everything in this article is really good, every one be
    capable of without difficulty understand it, Thanks a lot.

  143. Hello there! Quick question that’s completely off topic.
    Do you know how to make your site mobile friendly? My weblog looks weird
    when browsing from my apple iphone. I’m trying to find a theme or plugin that might
    be able to fix this issue. If you have any recommendations, please share.
    With thanks!

  144. Wonderful blog! I found it while searching on Yahoo News.

    Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News?
    I’ve been trying for a while but I never seem to get there!
    Many thanks

  145. Greate pieces. Keep posting such kind of information on your page. Im really impressed by it.

  146. Good day! This is kind of off topic but I need some guidance from an established blog. Is it hard to set up your own blog? I’m not very techincal but I can figure things out pretty quick. I’m thinking about setting up my own but I’m not sure where to begin. Do you have any ideas or suggestions? Thanks|

  147. Way cool! Some very valid points! I appreciate
    you penning this article and also the rest of the site is also really good.