তিসিডোর : মিশ্ররীতির একটি অনবদ্য উপন্যাস- রবিন পাল

 

বই নিয়ে

পাঠস্পন্দন

তিসিডোর; কেতকী কুশারী ডাইসন; প্রথম প্রকাশ : নভেম্বর ২০০৮, আনন্দ পাবলিশার্স – কলকাতা, পৃষ্ঠা : ৮৫৫

তিসিডোর : মিশ্ররীতির একটি অনবদ্য উপন্যাস

রবিন পাল

প্রাণের দায়ে, অনুরোধে অনেক বই আজও পড়তে হয়। কিন্তু আজ বলতে বসেছি এমন একটি উপন্যাসের কথা যা কিনেছি সাগ্রহে, ছাপার গণ্ডগোল ছিল বলে ভারী বইটি ভিড় ট্রেনে করে গিয়ে বদলে এনেছি, আর পড়তে গিয়ে পেয়েছি প্রভূত আনন্দ, পেয়েই চলেছি। আমার কপিটি ৪র্থ মুদ্রণের, এতে প্রমাণ হয় উপন্যাসটি আরো অনেক পাঠক পাঠিকাকে আনন্দ দিয়েছে ইতিমধ্যেই। এই বইটি দুবার পাঠের মধ্যবর্তী সময়ে কলেজ ষ্ট্রীটের পুরোনো দোকান থেকে কিনে ফেললাম কেতকীর লেখা ‘এই পৃথিবীর তিন কাহিনী’ যাতে আছে তিনটি উপন্যাস ও প্রায়োপন্যাস। আমি এই লেখিকাকে ব্যক্তিগতভাবে চিনি না, অবশ্য তাঁর বক্তৃতা শুনেছি, শান্তিনিকেতনে তাঁর রচিত নাটক দেখেছি। সুতরাং মুগ্ধতা নেহাৎই এক অপরিচিত পাঠকের চোখে। অবশ্য, পরিচয় তো মানুষের দু প্রকারের। বইয়ের ফাঁকে ফাঁকে অক্ষর বিন্যাসের ডালপালার আড়াল থেকে যে মানুষটি বেরিয়ে আসেন, যাকে হয়ত বলা যেতে পারে Implied Author, আমি সে পরিচয় আবিষ্কারেই অধিকতর আগ্রহী।

উপন্যাসটি যখন পড়িনি, বাতাসে উপন্যাসটির নাম ভাসছে সবে, তখন একবার মনে হয়েছিল বুদ্ধদেব বসু রচিত ‘তিথিডোর’ (১৯৪৯) উপন্যাসটির কোনো না কোনো প্রেরণা আছে এতে। পড়তে গিয়ে দেখলাম এটি একেবারে ‘ভিন্ন ধরনের বই’। বুদ্ধদেব বসুর উপন্যাসটি লিখতে লেগেছিল ১৯৪৬ থেকে ১৯৪৯, কেতকী না বললেও অনুমান করতে পারি ‘তিসিডোর’ লিখতেও সময় লেগেছে যথেষ্ট। ‘তিসিডোর’ এর পৃষ্ঠা সংখ্যা ৮৫৫ (বু. ব.-র বইটি বর্তমান ছোট হরফের মুদ্রণে ৩২৮)। ‘তিথিডোর’ কেন্দ্রিত এক মধ্যবিত্ত জীবনবৃত্তে, গার্হস্থ্য আনন্দে, স্বাতী ও সত্যেন-এর প্রেম ও কাঙ্ক্ষিত বিবাহে। যদিও বাইশে শ্রাবণ বিষয়ক ১৪-পৃষ্ঠা ব্যাপী বর্ণনা উপন্যাসটির পরিসরকে কিছুটা ‘এপিক’ লক্ষণ দিয়েছে, শেষ ২-পৃষ্ঠার চেতনাপ্রবাহের নিরীক্ষা, সেটাও বুদ্ধদেবীয় প্রবণতার পরিচায়ক। এর অলঙ্করণকে অলোকরঞ্জন baroque বলতে চান। কিন্তু কেতকীর উপন্যাসটির চেহারা একেবারে আলাদা। ছটি পর্যায়ে বিভক্ত এ উপন্যাসে আছে ‘তিসি’ নাম্নী ভদ্রমহিলার পারিবারিক কথা, অনার পোপ নাম্নী জনৈকা বয়স্ক বান্ধবী ও তাঁর বিস্ময়কর পরিচয় বৃত্ত কথা, তিসি পরিবারের টুকরো এবং সামগ্রিক ভ্রমণকথা, সেই সূত্রে পারিবারিক বিবরণে, ভ্রমণ বর্ণনায়, নানা বই ও নানা প্রসঙ্গ উল্লেখ, তার বিচারকথা। আর একটি বড়ো অংশ হল—জীবনানন্দ দাশ রচিত ‘সফলতা নিষ্ফলতা’ নামক উপন্যাসটির বহিরঙ্গ ও অন্তরঙ্গ উপস্থাপনা, টীকাকার ভূমেন্দ্র গুহর নানা ভ্রান্তি, প্রসঙ্গত: জীবনানন্দের জীবনী, অন্ততঃ দুটির, বুদ্ধদেবের আত্মজৈবনিক রচনা, পত্র প্রাসঙ্গিকী। রবীন্দ্রনাথ বিষয়েও অনেক কথা আছে। ছোটখাট প্রসঙ্গ অজস্র, যেমন – ভাষা, শব্দ বিচার, শব্দার্থ পরিবর্তন। এই অর্থে, এটি একেবারেই মিশ্র রীতির উপন্যাস, যা নিয়ে কেতকীর অনেক কথা আছে, সে কথায় পরে আসা যাবে। আপাতত বলি, ১৯৭৭-এ অলোকরঞ্জন বলেছিলেন—’Virginia Woolf’s description of the Novel as a mixed form fits Buddhadeva’s novels very well. For his novels are a medley of all the genres. (‘Buddhadeva Bose’, Sahitya Akademi) কিন্তু আমার মনে হয় অলোকরঞ্জনের এই মন্তব্য বুদ্ধদেবের ক্ষেত্রে যতটা প্রযোজ্য তার থেকে অনেক বেশী প্রযোজ্য কেতকীর উপন্যাসগুলির ক্ষেত্রে। তাঁর ‘রবীন্দ্রনাথ ও ভিক্‌তোরিয়া ওকাম্পোর সন্ধানে’ (১৯৮৫) এবং ‘তিসিডোর’ (২০০৮) এই মিশ্ররীতির উপন্যাসের অনেক সার্থক উদাহরণ।

জীবনানন্দ রচিত উপন্যাসটির এই উপন্যাস-অংশটুকুর নির্যাস আগে উত্থাপন করি। ‘অপ্রত্যাশিত’ পর্বচিহ্নিত অংশে ৯৩ পৃষ্ঠায় পাঠক জানছেন তিসির বোন তিল দিদিকে পাঠাচ্ছে ‘সফলতা-নিষ্ফলতা’ নামের উপন্যাসটি কারণ – ‘যেটা তোর পড়া দরকার’। কিন্তু কেন? সে কি actual author ব্যক্তি বুদ্ধদেব সাহিত্যিক বুদ্ধদেবের প্রতি একটু বেশী পক্ষপাতী বলে, বুদ্ধদেব জীবনানন্দ বাংলা আধুনিক কবিতার দুই উজ্জ্বল জ্যোতিষ্ক বলে, লেখক বুদ্ধদেবীয় কবিতার একটি তাৎপর্যপূর্ণ বিস্তৃত ভূমিকাসহ অনুবাদ সংকলন প্রকাশ করেছেন বলে। এ-কথা ওঠে এই কারণে যে কেতকীর প্রবন্ধ ও পুস্তক সমালোচনার সঙ্গে যে-পাঠকের পরিচয় আছে তিনি জানেন, তাঁর ‘পড়া দরকার’-এর সীমানা বিস্ময়করভাবে দিগন্তলীন। কারণ সাহিত্য বাদেও তিনি বিজ্ঞান, নৃতত্ত্ব, সঙ্গীত, নাটক অনেক কিছুর প্রতিই আগ্রহী তা তিনি নিজেই জানিয়েছেন নানা রচনায়। সে যাক্‌। এই ‘চাবিওয়ালা উপন্যাস’টির চাবি খুলতে খুলতে চলেছেন কয়েকশ পৃষ্ঠা জুড়ে, এবং কখনই একটানা নয়, ফাঁকে ফাঁকে এসেছে উপন্যাসের বৈচিত্র্য-প্রত্যাশা মেনে অনার পোপ প্রসঙ্গ, অন্যান্য প্রসঙ্গ। জীবনানন্দের উপন্যাসটির গল্পকথক নিখিল, যার চোখ দিয়ে আসছে বাণেশ্বর (যাতে খানিকটা বুদ্ধদেব আর গৌণতঃ বিষ্ণু ও অচিন্ত্য), শঙ্কর (যাতে প্রেমেন্দ্র, শৈলজা) এটা উপন্যাসটির সম্পাদক টীকাকার ভূমেন্দ্র গুহর কথা। আলোচনা শুরু নিখিলের বোর্ডিং হাউজ থেকে, নিখিল মানসিকতা, জীবনানন্দের ভাষা প্রসঙ্গ, বোর্ডিং এর দু’-একটি চরিত্র, নারীবিষয়ক মনোভাব, ‘কারুবাসনা’ উপন্যাসের বনলতা নাম্নী মেয়েটির সঙ্গে আলোচ্য উপন্যাসের তুলনা, অষ্টম অধ্যায়ে বাণেশ্বর চরিত্রায়ন প্রসঙ্গে ভূমেন্দ্রর মন্তব্যের ভ্রান্তিবিচার, নিখিল বাণেশ্বরের বেকারত্ব, ব্যক্তি বুদ্ধদেব ও বাণেশ্বরের হাসির তুলনা, খেলা দেখতে যাওয়া, নিখিল ও বাণেশ্বরের পাঠ অভ্যাস, জলপাইহাটি উপন্যাসে ‘বাঞ্চোতি’ শব্দের ব্যবহার, অশ্লীল অন্যান্য শব্দ ব্যবহার, রবীন্দ্রনাথকে কেন্দ্রে রেখে নিখিলের ঈর্ষা, কল্লোলের বিদ্রোহ, রবীন্দ্রনাথের ‘পারস্যে’ গ্রন্থের বিশেষ প্রসঙ্গ, একেবারে উপন্যাসটির অধ্যায় ধরে ধরে নানা দিকের কথা তিনি বিচার করেছেন। তিসির মন্তব্য – ‘বুদ্ধদেবের প্রতি জীবনানন্দ অবিশ্বাস্য রকমের অবিচার করছেন।’ (পৃ. ২৪১) বাঙালির ও এই দুই উপন্যাস বর্ণিত লেখকের ডিম খাওয়া নিয়ে আলোচনা চমৎকার। সিটি কলেজ থেকে জীবনানন্দের চাকরি যাওয়া, জীবনানন্দ বা বুদ্ধদেবের রচনার অশ্লীলতা বিষয়ক অভিযোগ, বুদ্ধদেবের একাধিক উপন্যাসকে আলোচনায় টেনে আনা, স্ল্যাং ব্যবহার, টমসন-কৃত রবীন্দ্র-অনুবাদ প্রসঙ্গ, ভূমেন্দ্রর ধূর্জটি বিষয়ক অনুমান, সঙ্গমচেতনা, শ’ প্রসঙ্গ, রবীন্দ্রনাথের স্পেন যাত্রা নিয়ে ভূমেন্দ্রর ভুল, প্রভাঁস, ত্রুবাদুর, কীটসের দুটি বিখ্যাত কবিতা বিষয়ে ভুল টীকা—এরকম অজস্র প্রসঙ্গ আছে।

লেখিকা সদাই সচেতন লেখাটি যাতে প্রবন্ধে পর্যবসিত না হয়ে যায়। তাই জীবনানন্দ-বুদ্ধদেব প্রসঙ্গায়ন বলতে বলতেই তিনি সমান্তরাল ভিন্ন গল্পে চলে যান, ফিরে আসেন, চলে যান, অন্য একটি প্রসঙ্গে যান, এভাবে ব্যক্তি থেকে ভিন্ন ব্যক্তিতে, প্রসঙ্গ থেকে ভিন্ন প্রসঙ্গে যাওয়া এবং উপন্যাস-রসকে অব্যাহত রাখতে পারা কঠিন কার্য, গ্রেট আর্ট, তার পরিচয় রাখতে পারেন। যেমন, ‘বারো’ অধ্যায়ে (পৃ. ৩০৪ থেকে) শুরু হয় তিসির স্বামী লরেন্স, পুত্র রাফায়েল এর নিউ ইয়র্ক জাহাজঘাটার প্রসঙ্গ, স্বামীর আঙুল ছাপ নেওয়া, থেকে ফিরে যান বাণেশ্বরের ভ্রমণ-ফ্যান্টাসি প্রসঙ্গে, তার থেকে জীবনানন্দের নায়কের প্রিয় কাব্যভাবনায়, তার থেকে ‘অপরূপ’ শব্দের নানার্থে, তার থেকে ভূমেন্দ্রর টীকার অসম্পূর্ণতা প্রসঙ্গে, তার থেকে জীবনানন্দর এ উপন্যাসে ‘কোনো’র পরিবর্তে ‘কোনও’ ব্যবহার কেন, সে কি পাণ্ডুলিপিতে ছিলো? তার থেকে জীবনানন্দের সমুদ্রস্পর্শী কিছু পঙ্‌ক্তিচয়ন, তার থেকে রবীন্দ্রের ক্যানাডা ভ্রমণ, তথ্য বিচার, রবীন্দ্রের স্পেন ভ্রমণ সংক্রান্ত ভুল তথ্য পেশ, থেকে ‘তিথিডোর’ উপন্যাস স্রষ্টার মেয়েদের সম্পর্কে মনোভাব, ভূমেন্দ্রর ভ্রান্তি নির্দেশে বুদ্ধদেবের একাধিক গল্প উপন্যাস উদাহরণ, বাংলা উপন্যাসে একটা কালে realism-এর জোয়ার আসা নিয়ে বুদ্ধদেবের মতামত, প্রখ্যাত ফরাসী পিয়ানিস্ট Charles Camille Saint-Saens, ‘জলপাইহাটি’তে জীবনানন্দ বর্ণিত সাহেব মেমদের কাণ্ডকারখানা, সাহিত্যতত্ত্বের দাপট, বলতে বলতে অ্যাডাম রাফায়েলদের বন্ধু অলিভারের জীবনের একটি সংকট—একটি বর্ণিল ট্র্যাপেষ্ট্রির মতো, যার তুচ্ছ, নগণ্য, উপন্যাসস্থ প্রসঙ্গ, তিসির পারিবারিক প্রসঙ্গ, শব্দার্থের বিচার থেকে তরুণ তরুণীদের প্রেম—সব মিলিয়ে আগ্রহ অটুট রাখার যে আর্ট এ-অধ্যায়ে তার তুলনীয় কিছু বাংলা উপন্যাসে পেয়েছি বলে মনে পড়ে না। পাঠের আগ্রহ বজায় রাখার এই সযত্ন নিপুণ বিন্যাসের জন্য বারেবারে তারিফ জানাতে ইচ্ছে করে।

উপন্যাসটির আলোচনার এই বিচিত্র সুতোর কাজের মধ্যে ইজরায়েল লেবানন ইরাক হিজবুল্লা প্রভৃতির সাম্প্রতিক বিশ্বরাজনীতির এই প্রসঙ্গকে রচনাটির বিশ্বপ্রসারণ তৈরি করতে গিয়ে, রবীন্দ্রনাথের পারস্যভ্রমণ এই প্রসঙ্গেই, একটা প্রবণতা লক্ষ্য করা গেছে। কিন্তু আমার মনে হয়েছে এই প্রসঙ্গকে ছিটে ফোঁটা করে বিভিন্ন অধ্যায়ে ছড়িয়ে দেওয়া তেমন সুপ্রযুক্ত হতে পারেনি। কারণ হয়ত—তিসি, তার স্বামী, ছেলেরা, বা অন্য যেসব চরিত্র তারা কেউই রাজনীতির জগতের ভাবনায় খুব বেশী ভাবিত নয়, কি ঘটছে তা জানা ছাড়া অতিরিক্ততা চরিত্রের মধ্যে নেই।

এটা খেয়ালে রেখেই হয়ত ‘জাদুবাক্স’ পর্বে ডিম খাওয়ার প্রসঙ্গ থেকে ফুল চেতনায় (যা এ উপন্যাসে বারংবার আসে, তিসির মানসিকতার দ্যোতক) থেকে অনারের স্কটল্যাণ্ড ভ্রমণের কয়েকটি দৃশ্যে, তার থেকে ইংলণ্ডে বিংশ শতাব্দীর একটা পর্বে নরনারীর মধ্যে আত্মসম্মান বোধের কথা, সমাজবিপ্লবের রুশ বা চীন মডেল, তার থেকে ইরাক, পোলাণ্ড, আফ্রিকা বা ল্যাটিন আমেরিকার কথা—এর ফাঁকে ফাঁকে অনারের শিল্পীজীবন, কাজের উপকরণ কেনার চিঠি, বটানি, থিওলজি, ইটালি নিয়ে অনার-এর বিচিত্র আগ্রহ, ‘অনারের দেওয়া নেওয়ার দুনিয়া’ আমাদের ও উপন্যাসের একটি চরিত্র হিসেবে তার প্রতি আকৃষ্ট করে তোলে। লেখা হয়ে যেতে পারত নীরস, কিন্তু আমার অন্তত তা মনে হয় নি। মুহূর্তে তিনি চলে যান The Old Market Woman ছড়াটির মধ্যে, পুরো ছড়াটিই তুলে দেন, সেখান থেকে বুদ্ধদেব বসু রচিত ‘মহাভারতের কথা’ থেকে কুকুর প্রসঙ্গে, প্রবন্ধের পাশে ‘স্বাগত বিদায়’ কবিতা থেকে ক্রমান্বয় হেঁটে যাওয়া জীবন উপলব্ধির কথায়, তার থেকে উদ্যান বৃক্ষের বিশেষ দক্ষতাচর্চায়, আর্ট হিস্ট্রি বিভাগের পুষ্প জিজ্ঞাসার উত্তর, তার থেকে হাঙ্গেরীয় শহর নগর নামের প্রসঙ্গ তার থেকে কলকাতা নামের, নানা দেশীয় পুরাবৃত্তে ‘দুরন্ত সত্তার কথা’, তার থেকে পুনরায় জীবনানন্দের উপন্যাস—যেন সমে ফিরে আসা। এই দূরে যাওয়া, এই কাছে আসা, কিন্তু কেন্দ্রভূমিটি আয়ত্তে রাখা, একটা থেকে আর একটায়, আমি যেকটা পড়েছি, কেতকীর অন্যান্য লেখায় এতো বিচিত্রতায় ছড়িয়ে ছিল না। তিসির মতোই অনার চরিত্রটি বিচিত্র জিজ্ঞাসায় ভরপুর। ফলে ন্যারেটরটি, তার বর্ণিত চরিত্রটি দুজনেই এবং স্বভাবত: স্রষ্টার চরিত্রটিও পাঠকের কাছে সমান ভাবে উন্মোচিত হতে থাকে। অনারের চিঠিপত্র, জীবনানন্দর উপন্যাস, সব কিছুই তিনি ‘একটু ডিটেলে বুঝতে চান’ এবং পাঠককেও যথাসম্ভব প্রাঞ্জলতায় তা বুঝিয়ে ছাড়েন। এই তিনজনেরই আছে ‘একটা অত্যন্ত সজীব জ্ঞানপিপাসু মন’। যেমন—বটস্‌ওয়ানা কোথায় জানতে গিয়ে মানচিত্র খুলে বসেন, ব্যক্তি নামের শেষাংশে ‘মারি’ ও ‘মারে’ গুলিয়ে ফেলা (ভূমেন্দ্রর) দেখিয়ে দেন। প্রাচীন তুরস্ক বিষয়ে বইয়ের অর্ডার অনারের পোলিশ উপন্যাসের ইংরেজি অনুবাদ প্রকাশের ব্যাপারে পেঙ্গুইনকে অনুরোধ, উপন্যাস রচয়িতা বারবারা পিম বিষয়ে আগ্রহ, অ্যালেথিয়া হেয়টার এর শার্লটি ইয়ঙ বিষয়ে আগ্রহ, আফিং ও রোমান্টিক কল্পনা বিষয়ে আগ্রহ, লিওনার্দো দা ভিঞ্চির পৃষ্ঠপোষক লুদোভিকো তার পিতার ক’ নম্বর পুত্র এ-বিষয়ে ভুল সংশোধন করে অনারের চিঠি, ইউরোপের কোর্ট বিষয়ক জিজ্ঞাসা—এই খুঁটিনাটি জিজ্ঞাসা, গৌণ প্রান্তর – তিসি বলেই দেন—এই স্কলারশিপ, এই আগ্রহ, ‘ফ্যাশন দ্বারা নিয়ন্ত্রিত’ নয়। (পৃ. ৪২৯) এই জানার সীমানা বাড়তে থাকে, খৃষ্টবিশ্বাসে, পেগান চেতনায়, হিন্দু চেতনার থেকে নাস্তিক বৈজ্ঞানিক রিচার্ড ডকিন্সের বইপত্রে—শেষোক্ত বিষয়ে তিসির স্বামীর আগ্রহ হিসেবে। পোস্ট কলোনিয়াল, পোস্ট মডার্ন তত্ত্বায়নে, সাহিত্য বিচারে তত্ত্ব প্রয়োগের অতিরিক্ততায় এ উপন্যাসের ন্যারেটর তিসি যে সচেতন কিন্তু আগ্রহী নন, তাঁর শ্লেষযুক্ত প্রয়োগে তা বোঝা যায়। লেখিকা উষ্মা প্রকাশ করতে পারেন লেবানন ইজরায়েল প্রসঙ্গ খাপ খায়নি বলার জন্য। তিনি দেখাতে পারেন গণতন্ত্র, নাগরিক সুযোগের উন্মোচন, রুশ গুপ্তচর কথা, শরণার্থী প্রসঙ্গ, বিশ্বায়ন, চীনের সাম্প্রতিক অর্থনীতি, (পৃ. ৪৫৭-৪৫৯) বিষয়ে স্পষ্ট প্রখর মতামত দেওয়ার দিকটা। এরকম আরো আছে। তবু আমার পর্যবেক্ষণ রাখলাম। যাহোক এখানেও তিনি চর্মকারের নৈপুণ্য, বা দর্জির নৈপুণ্যের কথা তোলেন, তার পরে সারা-র অক্সফোর্ডে পড়াশুনো করতে আসার কথা, অনারের পুতুল, কার্ড বানানোর কথা, ভেনিস প্রসঙ্গ আসে পৃ. ৪৬৮-৪৬৯-এ যা সবশেষ অংশে চমৎকার বর্ণিল স্বপ্নিল হয়ে ওঠে। বস্তুত: ভ্রমণপ্রীতি – সংস্কৃতিজগতে, বিশ্বে – এ বইটির মধ্যে বারংবার এসেছে। ভ্রমণ চিত্তশুদ্ধিতে সহায়ক, বিষাদ কাটাতে সহায়ক, তাই তো? কেতকী তাঁর বইতে মাঝে মাঝে চিঠি অনুবাদ করে দেন, মার্গারেট ক্লার্কের আত্মজীবনীর অংশবিশেষ অনুবাদ করে দেন (পৃ. ৬৫৭-৬৮২)। এ অংশগুলি চরিত্রের, তার সচল অনুভূতি জগতের ভ্রাম্যমাণতার, কিছুটা ভিন্নতার পরিচায়ক।

https://www.parabaas.com/bookstore/images/kkd_kachhe.jpg

জীবনানন্দ বুদ্ধদেব ভূমেন্দ্র আবার ফিরে আসে পৃ. ৫৯০ থেকে। সেখানে সমালোচ্য হয়ে ওঠেন সমীর সেনগুপ্ত-ও যিনি ওই উপন্যাসটির রিভিউ করেছিলেন একটি পত্রিকায়। কেতকী অসংখ্য টীকা টিপ্পনীর ভুল দেখিয়ে, মন্তব্য করেন—’ভূমেন্দ্রর কাজের সব থেকে গোলমেলে দিক সেটা এই যে তিনি বাণেশ্বরকে বুদ্ধদেবের সঙ্গে একেবারে মিলিয়ে মিশিয়ে দেবার জন্য প্রবল চেষ্টা করেছেন নানা কসরত করেছেন। …. পরের ঘটনাকে আগে টেনে এনে কালক্রমগত গণ্ডগোল করেছেন, কখনও বা অকারণে রবীন্দ্রপ্রসঙ্গ টেনে এনেছেন, যার ফলে পাঠকের হাতে উলটো পাল্টা সূত্র ধরিয়ে দেওয়া হয়েছে।’ ভূমেন্দ্র বুদ্ধদেবের প্রতিকৃতিটি বাস্তবধর্মী কি না তা বিচার করেন না, জীবনানন্দের মনস্তত্ত্বেরও কোনো বিশ্লেষণ করেন না। (পৃ. ৫৯১-৯২) এইসব যাথার্থ্য বিচার করতে গিয়ে তিনি বুদ্ধদেবের স্মৃতিকথা (জীবনানন্দ বিষয়ক) উদ্ধৃত করেন, জীবনানন্দের ডায়েরী অংশও নানাস্থানে ব্যবহৃত হয়। আসে ‘মাল্যবান’ উপন্যাসটির আত্মজৈবনিক কাঠামোর কথাও। প্রসঙ্গতঃ আলোচিত হয় য়ুং এর মনস্তত্ত্ব, ছায়ার প্রক্ষেপণ কথা। এখানে রবীন্দ্রসাহিত্যে ছায়া প্রসঙ্গ অনুসন্ধান একত্রীকরণ এককথায় ব্রিলিয়ান্ট – সম্ভবতঃ এই ব্যাপারটা নিয়ে ইতিপূর্বে আলোকপাত হয়নি। সরোজ বন্দ্যোপাধ্যায় কৃত ‘আলো আঁধারের সেতু: রবীন্দ্র চিত্রকল্প’ বইটির কথা স্মরণে রেখেই একথা বলছি। ‘একুশ’ অধ্যায়ে জীবনানন্দ চরিত্র বিশ্লেষণ সূত্রে দেখান ‘টপমোস্ট ফিগার হওয়াই তাঁর অন্তর্লীন উচ্চাকাঙ্ক্ষা ছিলো’ (পৃ. ৬২২), সংক্রামক ব্যাধি বিষয়ে একটা আতঙ্ক তীব্র মাত্রায় ছিলো (পৃ. ৬২৭)। ‘আট বছর আগের একদিন’ কবিতার সম্পর্কে তিসি প্রশ্ন তোলেন—’এই কবিতায় একজন মানুষের আত্মহত্যার যে বিবরণ দেওয়া হয়েছে তা মনস্তত্ত্ব হিসেবে কতটা গ্রাহ্য?’ (পৃ. ৬২৯), ‘কারুবাসনা’র হেম ও তার মায়ের কথোপকথনও বেশ অলীক। সবিনয়ে বলি, বুদ্ধদেবের গল্প উপন্যাসে কথোপকথনেও এমন কিছু অলীক ব্যাপার আছে। ‘বোধ’ কবিতার একাকীত্ব বিশ্লেষণ যে সফলতা নিষ্ফলতার মানবিক বিনিময়ে সহায়ক একথা লেখিকার মনে হয়। সফলতা নিষ্ফলতা, জীবনানন্দ, বুদ্ধদেব বিচার এই বিস্তৃত অধ্যায়ের পর অধ্যায় জুড়ে নানাবিধ খুঁটিনাটি বিচার, যা close textual reading-এর এক অসামান্য, অনন্য দৃষ্টান্ত হয়ে রইল বলে আমি মনে করি।

দ্বিতীয় গল্পটি বয়স্ক বান্ধবী অনার পোপকে নিয়ে। তার দুই বাক্স চিঠি, বেঁচে থাকার সময় তিসির সঙ্গে কথা বিনিময়, অনার-এর অকপট আত্ম উন্মোচন, তার নানা গুণপনা, পুতুল ও পুতুলের পোশাক বানানোর নৈপুণ্য, অনার-এর বিশ্বব্যাপ্ত জিজ্ঞাসার সঙ্গে গান্ধী, রবীন্দ্র, নেহেরু, ইন্দিরা সম্পর্কে জিজ্ঞাসা, সত্যজিতের চিঠি প্রাপ্তি ইত্যাদি মারফৎ। তিনি যেমন তিসি সম্পর্কে একটি রচনা লিখেছিলেন (সত্যজিৎ রায়ের দেশের মেয়ে – আমাদের এই ক্যানাল টাউনে) তেমনি অনুরোধ করে গিয়েছিলেন তাকে নিয়ে বাংলায় কিছু লিখতে। এখানে কেতকী showing এর পরিবর্তে telling রীতির আশ্রয় নিয়েছেন। তাঁর বাক্‌পটুত্বের অসামান্য দৃষ্টান্তও অবশ্য প্রথমদিকে আমরা পেয়েছি। কেতকীর ভাষায়—ইতালি সম্বন্ধে অনারের অজস্র জিজ্ঞাসা যেমন অকৃত্রিম, তেমনি যেখানে তিনি গৃহিণী, উদ্যানশিল্পী, উদ্ভিদবিদ্যা-বিশারদ, কারুশিল্পী, বা অ্যামেচর ছবি আঁকিয়ে – সেই সমস্ত এলাকাতে ও তাঁর ক্রিয়াকলাপে কোনো ফাঁকি নেই।’ (পৃ. ৪৩১) অনারের ভেনিসযাত্রা, তিসির ভেনিসযাত্রা এটা দুই অংশের আর এক যোগসূত্র। জুডিথ, মার্গারেট প্রসঙ্গ এই বলন-পদ্ধতিতে পরিবেশিত।

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS5Fe879nfIqQ9PA6IoVnw4fNbH_Cs0A3E1NVynHW0RgSmOqxau

উপন্যাসটির যিনি ন্যারেটর সেই পরিণত বয়স্কা, গৃহিণী, অনন্য মেধাবী তিসির প্রসঙ্গে পাঠক যদি মনোনিবেশ করেন তাহলে লক্ষ্য করবেন যে তিসি একদিকে সংসারের তুচ্ছ কাজে, সম্পর্কায়নে, সন্তান ও স্বামীর সঙ্গে সহজতায়, দোকানির সঙ্গে মমত্ব রচনায় যেমনি আমাদের দৃষ্টি আকর্ষণ করেন তেমনি পড়াশুনার জগতে তার তীক্ষ্ণ বিচারীরূপ। এ দুয়ের মিশ্রণ রচয়িতার কাছে কঠিন চ্যালেঞ্জ, কিন্তু কেতকী সে চ্যালেঞ্জকে তার কেশরকে দৃঢ় মুষ্টিতে ধরে এগিয়ে গিয়েছেন। অনারের সঙ্গে কথাবার্তায় উঠত—’জিনিসপত্রের প্যাকিং’ কথা (পৃ. ২৪), হিন্দু বাল্যবিবাহ কথা (পৃ. ৩৩) সেইসূত্রে অনারের জন্মকথা। চমৎকার একটি উপমা ব্যবহার করেছেন লেখিকা – ‘একটা দুঃখবোধ, যা একটা প্রাচীন ভাইরাসের মতো আমার স্নায়ুজালের মধ্যে ঘুমিয়ে থাকে, সুযোগ পেলে মাথা চাড়া দিয়ে ওঠে।’ (পৃ. ৪৭)। সিঁথি চুলকানো থেকে ক্লিনিকে যাওয়া, থেকে স্কুল জীবনের ছড়া (ঘটি বাঙাল নিয়ে) (পৃ. ৫৪), বাবার বাড়ির শেয়ার না পাওয়া (পৃ. ৭৪), ছেলে রাফায়েল ও অ্যাডামের মন মেজাজ কথা (১৪২ পৃ.), রাফায়েল-এর ক্ষণস্থায়ী প্রেম, স্বামী লরেন্সের বৃষ্টি জলের ড্রাম কেনা (পৃ. ১৪৯) একটু বাদে ইংলণ্ডে প্রচণ্ড গরম (পৃ. ১৯১) এবার জীবনানন্দের উপন্যাস আলোচনা চলতে চলতে ডিম প্রীতি সূত্রে তিসির ইংল্যাণ্ডে পড়তে আসা, গরম জলে রাতে স্নান (পৃ. ২৫৯), অল্প গরম দুধ ও কাঁচা ডিমে ব্রেকফাস্ট (পৃ. ২৬০), মশার কামড় (পৃ. ২৮১), স্বামী ও পুত্রের ভ্রমণে মজা (পৃ. ৩০৪), জীবনানন্দীয় উপন্যাস প্রসঙ্গের ফাঁকে ক্যারল ও অলিভারের প্রেম, ছেলের বন্ধুদের খেতে ডাকার মধ্যে জননী-কৌতূহল (পৃ. ৩৩৭), ডিনারের পর অলিভার, ক্যারল, রাফায়েল সমুদ্রের ছবি দ্যাখে, অলিভার ও ক্যারলের ঘর বাঁধার স্বপ্ন (পৃ. ৩৬৪-৩৬৫), Status Anxiety বইটি চেখে দেখতে দেখতে গোলাপের ফুল ফোটা, অনারের ছবিগুলো সাজিয়ে বসা, ফটো বিবর্তন, জীবন বুঝতে চিঠির গুরুত্ব (পৃ. ৩৮২), অনারের একের পর এক চিঠি – সত্যই ‘জাদুবাক্স’ অধ্যায়ের নামকরণ সার্থক। পাঠক নিশ্চয়ই বইটির বুনন অনুমান করতে পারছেন। চায়ের আসরে ঈশ্বরবিশ্বাস নিয়ে তিসির বিতর্ক-দ্বিধা (পৃ. ৪৪৪), নাস্তিক বৈজ্ঞানিক রিচার্ড ডকিন্সের বই পাঠে স্বামীর আগ্রহ (৪৪৯), লণ্ডনের চুরি, গুণ্ডামি, মুচি পরিবারের কথা, ক্যারল অলিভারের প্রেমে গোলাপের ভূমিকা, লণ্ডনে বাঙালির দুর্গা পূজা। একটা জিনিস লক্ষ্য করতেই হবে। লেখিকা – কখনই তিসি নাম্নী ন্যারেটরের জীবনপ্রসঙ্গকে অতিরিক্ত জায়গা দিয়ে বসেন নি, মেয়েলি আবেগ-বাহুল্যে ভাসান নি, আবার একটার সঙ্গে আর একটা প্রসঙ্গে বুনোটের মধ্যে তারিফযোগ্যতা বজায় রেখেছেন। স্বামী লরেন্স বিজ্ঞানের মানুষ, অতীত প্রসঙ্গ নিয়ে স্মরণ বজায়, জলবায়ু পরিবর্তন নিয়ে কথা বলতে ভালোবাসে, রাজনৈতিক হিংস্রতা তাকে গ্রস্ত করে তোলে।

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS5Fe879nfIqQ9PA6IoVnw4fNbH_Cs0A3E1NVynHW0RgSmOqxau

হয়তো বৈচিত্র্য আনার জন্যই, পাছে পাঠক বোর হয়ে যান, কুড়ি অধ্যায়ে চিঠি নয়, চিঠি-প্যাটার্নের অবতারণা। ছেলেদের নিয়ে বাবা মায়ের পূর্ণগ্রাস চন্দ্রগ্রহণ দেখা, জ্ঞানীদের রাজত্বে ঢুকতে ভয় পাই বললেও (পৃ. ৬০৯) সে জগতে ঢুকে পড়া, বোনের সঙ্গে আলোচনা চলতে থাকা উপন্যাসটা নিয়ে ‘ঘাঁটাঘাটি’ করা (পৃ. ৬২০) বোনকে দেশভাগ পরবর্তী স্কুল জীবনের কথা (জীবনানন্দ প্রসঙ্গ সূত্রেই)। বাইশ অধ্যায়ে স্রেফ বৈচিত্র্য আনার খেয়ালেই মার্গারেট ক্লার্কের আত্মজীবনীর নির্বাচিত অংশের অনুবাদ, ফাঁকে ফাঁকে তিসির মন্তব্য।

অবশেষে আমরা পৌঁছে গিয়েছি ৮৫৫ পৃষ্ঠার বইটির সর্বশেষ পর্বে যার নাম – ‘ভেনিসে’। ভেনিস, চক্ষুষ্মান পাঠক মাত্রেই জানেন, অনেক স্বপ্নের, চরিতার্থতা, অচরিতার্থতার দেশ, জলের শব্দ হয়ে ওঠে হৃদয়ের শব্দ। এ পর্বের প্রধান অবশ্যই তিসি ও তার পরিবার, যদিও মিশে আছে পূর্বোক্ত আরো অনেকে। তিসিরা বেড়াতে এসেছে ভেনিসে, উঠেছে গলির ভেতরের ছোট হোটেলে। এ হল তিসির ইচ্ছা – ‘আমাদের অনেক দিনের বাসনা পূর্ণ করতে এ শহরে এসেছি।’ (পৃ. ৬৮৬) অবশ্য, ছেলেরা দুবার দেখেছে, তাদের সংক্ষিপ্ত ভ্রমণে ও শব্দ-প্রভাব থেকে এই নগরীর আকর্ষণক্ষমতা বুঝে নেওয়া যায়।’ উদ্দীপনা জুগিয়েছে অধীত বিদ্যা, ছেলেদের পরামর্শ, ভেনিস বিষয়ক টিভি সিরিজ। পাঠককে জানানো হল বুদ্ধদেব রোম আর ফ্লোরেন্সে এলেও ভেনিসে যান নি, অনার পোপ ছিলেন ভেনিস-অভিজ্ঞ। তিনি অর্থাৎ তিসি বুদ্ধদেবের ছায়ামূর্তিকে ভেনিস দেখানোর দায়িত্ব নেন, তিসির সঙ্গে আছে বোনের পাঠানো ছোট মেয়েকে লেখা বুদ্ধদেবের চিঠি বইটি। এই বোন, অর্থাৎ তিল এ উপন্যাসে catalytic agent-এর কাজ করে, জীবনানন্দের উপন্যাস, বুদ্ধদেবের চিঠি দিদিকে পাঠানোয়, দিদির চিঠি ও নানা ভাষ্য বিনিময় প্রসঙ্গে। তিসির সঙ্গে এসেছে বুদ্ধদেবের চিঠি ছাড়াও মহাভারতের কথা, তিনি তথ্য যাচাই করতে করতে ‘আধুনিক মানসতা’র পরিচয় রাখতে চান। চিঠির মধ্যে কন্যা দময়ন্তীর কথা, সেই সূত্রে কলকাতার ট্রাম লাইনের পাশে বকুল গাছের কথা যা বিলেতে পড়তে এসেও মনে পড়ত। এই আলোচকও এই স্মৃতির অংশীদার, এতো বছর পরে সেই স্মৃতি শহরের এক হারিয়ে যাওয়া ‘সুন্দর’ কে আজও জাগিয়ে রাখে। এবার ভেনিসের গঠন, যা কেতকীর ভাষায় ‘মিরাক্‌ল, এঞ্জিনিয়ারিং আর স্থাপত্যশিল্পের এক অত্যাশ্চর্য কীর্তি।’ আর বুদ্ধদেবের নানা ‘টিপ্‌স’ কন্যাকে—
ক) যে সভ্যতা পাঁচশ বছরেও শ্রেষ্টত্ব হারায়নি তাতে প্রবেশই অভিজ্ঞতায় মূল্যবান। (পৃ. ৬৯৫)
খ) আত্মীয়, বন্ধু, স্বজনই সব এই মোহ আধুনিকতায় বর্জনীয়। (পৃ. ৬৯৫)
তিসি তার ছাত্রজীবনের বাড়িওয়ালির সঙ্গে বিরোধের একটি অভিজ্ঞতাও বলে। তার পর বুদ্ধদেবের খাদ্যপ্রসঙ্গিত পরামর্শ, নানা মজাদার প্রসঙ্গ। তিসির সন্দেহ নেই বুদ্ধদেব এবং তাঁর পিতা দুজনেই ‘বিশ্বমনস্ক যুগের সন্তান’। বুদ্ধদেব চান তাঁর মেয়ে পাশ্চাত্য জীবনচর্যার পরিশীলিত আঙ্গিকগুলোকে পরখ করুক, আনন্দ উপভোগে, দুঃসময়েও। চিত্রসংগ্রহশালার ছবি দেখার কৌশল-কথাও আছে। তিসি আক্ষেপ-আনন্দে আন্দোলিত – কারণ – ‘ইয়োরোপীয়রা তাদের ইতিহাসকে কত যত্ন ক’রে ধ’রে রাখে।’ (পৃ. ৭১২) উচ্চারিত অনুচ্চারিত আক্ষেপ সর্বত্র যে, বাঙালী তার ইতিহাস, ঐতিহ্য বিষয়ে আদৌ যত্নবান নন। এই পর্বে বুদ্ধদেবের ক্রমবিকাশমান জীবনদর্শন সযত্নে তুলে ধরেছেন কেতকী, যা বুদ্ধদেব-অধ্যয়নে প্রভূত সহায়ক বলে মনে করি। বুদ্ধদেব প্রসঙ্গ থেকে স্বামী লরেন্সের ‘ভগবান নামক ভ্রান্তি’ বইটি পড়ার কথা। যে-বই তিসিকেও আকর্ষণ জানায়। ব্রেকফাস্ট টেবিলে খাদ্য সংক্রান্ত কথার ফাঁকে বুদ্ধদেবের জন্য একটা চেয়ার রক্ষা উপন্যাসটিকে নিয়ে যায় প্রায় ম্যাজিকের জগতে। তারপর মোটর লঞ্চে ভিনিশীয় কাচশিল্পের প্রাচীন কেন্দ্র মুরানো দ্বীপে যাওয়া, খুচরো উপহারযোগ্য কেনাকাটার আগ্রহ চারজন মানুষকে একেবারে গড়পড়তা পারিবারিক মনস্কতায় নামিয়ে আনে। এরপর য়োলান্দাতে লাঞ্চের ভিড়, ভেনিশীয় রান্নার বৈশিষ্ট্য, ছেলেদের পছন্দের খাবার, ইতালীয় কায়দায় বিশ্রাম। একাকী বুদ্ধদেবের হাওয়াই বিশ্ববিদ্যালয়ে পড়াতে এসে বাসন মাজা, হনলুলুর প্রাকৃতিক বর্নণা, গোলাপ কেন কালো উপন্যাসে দুবার ভেনিসের উল্লেখ, বিপন্ন বিস্ময় উপন্যাসে হনলুলুর স্মৃতি, যে কোনো অঞ্চলের পিছনের ইতিহাসে বুদ্ধদেবের আকর্ষণ, তাহিতি প্রসঙ্গে গগ্যাঁ, বুদ্ধদেবের ইতিহাস চেতনা নিয়ে উদাহরণ সহ উল্লেখ, ‘মৌলিনাথ’ উপন্যাসে আষাঢ় সন্ধ্যার বর্ণনা। —অবাক হতে হয় কেতকী বাংলা থেকে কতোদূরে বসে বুদ্ধদেবের লেখা কতো খুঁটিয়ে পড়েছেন। এর পর হেঁটে, যানে ভেনিসের নানা অংশের বিবরণ, ছাতার দুটি স্পেনীয় প্রতিশব্দ, নীল ঝর্নাপ্রতিম ভাস্কর্য দেখতে দেখতে ‘সোনার তরী’ কবিতাটি সম্পর্কে বুদ্ধদেবের ব্যাখ্যা, সুন্দর পাবলিক পার্ক্‌ চনমনে খিদেয় ব্যাস্‌ নামক মাছ, বুদ্ধদেবকে সম্বোধন করে মহাভারতের ব্যাস-কথা, ক্রেইপ্‌ সুজেৎ খাবারটি প্রসঙ্গে প্রাচীন ঋত্বিকদের যোগ্য খাবারের কথা, সান মার্কোর চত্বরে নানা জাতের সংগীত, হোটেলে ফিরে কম্পানিলের ইতিহাস পড়া, টমাস মানের ‘ভেনিসে মৃত্যু’ নভেলা পাঠ, বুদ্ধদেবের মান-প্রীতির প্রভাব, ভারত পাকিস্তান যুদ্ধ প্রসঙ্গে বুদ্ধদেবের মতামত, ছাত্রজীবনে বুদ্ধদেবের বানান ভুল, অমিতাভ চক্রবর্তীর একটি বই প্রসঙ্গ, পোস্টমডার্ন ডিসকোর্স নিয়ে শ্লেষ, কলকাতার রাস্তার নাম বদলে ঐতিহ্য উদাসীনতা, ঋষ্যশৃঙ্গের জীবন নিয়ে বুদ্ধদেবের নাটক, ষাটের দশকে কলকাতার রাজনৈতিক দুর্যোগ, বুদ্ধদেবের ফ্যাশিজম বিরোধী মনোভাব, ঈশ্বরের করুণা নিয়ে তিসি ও তার স্বামী লরেন্সের কথা, ছেষট্টিতে বুদ্ধদেবের নাকতলায় চলে আসা, নকশাল আমল, স্বামী পুত্রসহ তিসির কলকাতা আসা ও নকশাল আতঙ্ক—প্রবাহ প্রাচীন থেকে আধুনিকে, ইউরোপ থেকে বাংলায়, বুদ্ধদেব থেকে রবীন্দ্রনাথে, ভেনিসের নানা প্রসঙ্গে চলছেই – এ আরেক ধরনের ভ্রমণ, যাতে আবেগ ও মনন একইসঙ্গে চলতে থাকে, ব্যক্তি ও চিন্তা কেউই বড়ো হয়ে ওঠে না, ঘটনা প্রবাহে চিন্তাপ্রবাহ, কিংবা চিন্তাপ্রবাহে ঘটনা অবহেলিত হয় না। ভ্রমণের ফাঁকে ফাঁকে পড়া চলছে, পেন্সিলে দাগানো চলছে বুদ্ধদেবের চিঠির বইটি। রাফায়েল-এর ছবি তোলা, রাফায়েলের শৈশব, শৈশব কিভাবে বেঁচে থাকে সাবালকত্বে, অ্যাডামের নিজের আঁকা ছবি বন্ধুর বিয়েতে উপহার, লিডো দ্বীপে এসে দুই ভাইয়ের পুরোনো স্মৃতি, যে হোটেলে তারা ছিলো সেই হোটেল দেখানোয় ছোট ভাইয়ের উৎসাহ, লিডোর সৈকতই মানের নভেলাটির ভৌগোলিক ভূমি, রাস্তায় খাদ্যপানীয় বিক্রি, পরিচ্ছন্ন সরকারী হাসপাতাল, ছাতার নীচে কফিতে চুমুক, আমেরিকার রাষ্ট্রপতি বিপর্যয়ে বুদ্ধদেবের মনোভাব, কলকাতায় সর্বভারতীয় কবিসম্মেলন নামের এক ‘বিশৃঙ্খল, প্রগলভ্‌ অর্থহীন মূর্খ ব্যাপার’ নিয়ে বুদ্ধদেবের মন্তব্য, ধর্মপুস্তক গীতা নিয়ে বুদ্ধদেব, রবীন্দ্রপত্নী মৃণালিণীর ৫ সন্তান রেখে ২৯ বছর বয়সে মৃত্যু, স্বধর্ম বলতে কি বোঝায়, দেশকাল মূল্যবোধ বদলানো বিষয়ে কন্যা দময়ন্তীর মন্তব্য, লরেন্সের দিবানিদ্রা এবং ঘুম ভেঙে ‘ভগবান নামক ভ্রান্তি’ বইতে চোখ দেওয়া, গীতা প্রসঙ্গে বুদ্ধদেব এবং তিসি ও স্বামীর কথা, মহাভারত বিষয়ে প্রতিভা বসুর আলোচনা, মহাভারত, রবীন্দ্রনাথ নিয়ে বুদ্ধ ও তিসি, বুদ্ধদেবের পাঠক, সিলোনে দম্পতীর কথা চিঠিতে, তিসির আক্ষেপ সিলোনে তেমন পড়া হয়নি বলে, চলতে থাকে সমান্তরাল ভ্রমণ, খ্যাত অখ্যাত, তুচ্ছ ও গণ্যের মধ্য দিয়ে। ছাব্বিশ অধ্যায়ে বারক্‌ গির্জাশৈলী, বিখ্যাত এক গির্জার স্থাপন, চিত্রদর্শন, রেস্তরাঁয় সী ফুড স্যুপ, ক্লান্ত শরীরে হোটেলের ঘরে ফিরে চিঠির বইটি খুলে ধরা, ইংলণ্ডের বাড়ির কাছে রেস্তোরাঁয় বড়ো ছেলের ওয়েটারগিরি, অনার-এর ভাষা, গ্রন্থ, ভ্রমণ চর্চা – যেন চলচ্চিত্রের দৃশ্য থেকে দৃশ্যান্তর। সত্তরের শেষে কলেজস্ট্রীট রণক্ষেত্র, ‘রাত ভরে বৃষ্টি’ উপন্যাস নিয়ে মামলা, চিঠির সংকলনটিতে দুই প্রজন্ম কথা, ভাষার বিচিত্রতা নিয়ে বুদ্ধদেব, তিসির মতামত, উচ্চতর মনুষ্যধর্মের লক্ষণ বিষয়ে বুদ্ধদেব, রাজনীতি বুদ্ধদেবের চিন্তাভাবনার প্রধান ফোকাস না হলেও সে বিষয়ে মনোভাব (মনে হয় বুদ্ধদেবের ইতিহাস চেতনা এবং রাজনীতি ভাবনা নিয়ে একটিও প্রণিধান-যোগ্য আলোচনা শতবার্ষিকীতেও নজরে আসেনি), নকশাল আন্দোলনের প্রসঙ্গ বুদ্ধদেবের ‘নেপথ্য নাটক’-এ, উপন্যাস লেখা বিষয়ে বুদ্ধদেবের সে সময়ে বর্ধমান অনীহা, তাঁর চিঠিপত্র থেকে একটা সাংস্কৃতিক ইতিহাস গড়ে তোলার চেষ্টা, রাতের ঘুম নিয়ে স্বামীর অনুরোধ, শৈশবে অ্যাডাম এর উচ্চারণ ত্রুটি এবং টেম্পেস্টে ক্যালিবান সাজা স্মরণে মাতৃমনোভাব—ব্যক্তি অনুভব, চরিত্রায়ন – উপন্যাসে যা দরকার শেষপর্যন্ত, এনে দেয়। সর্বশেষ অধ্যায়ে কানাল গ্রান্দে দর্শন, রিয়াল্‌তো সেতু ও শেক্সপীয়রে উল্লেখ, মহাবাজার, প্রাচ্য ও পাশ্চাত্যের বিক্রয়যোগ্য পশরা, ভিক্ষুকবৃন্দ, গির্জায় দেখা চারটি অসাধারণ ঘোড়ার মূর্তি, বিকালে দোজের প্রাসাদ দর্শন, গির্জা চত্বরে, টিপটিপে বৃষ্টিতে কফি খাওয়া, পরিবেশ আবার স্মরণ করিয়ে দেয় মান-কে। সর্বশেষ কটি পাতায় আবার ফিরে এলো বহু আলোচিত ‘সফলতা নিষ্ফলতা’ উপন্যাসটি, যেখানে তিসির মনন তিনটি অন্তত সংহত প্রশ্ন তোলে পাঠকের চিন্তার কাছে – (ক) বাণেশ্বর বুদ্ধদেবের আদলে হলে সেটার জাত কি? তিসির উত্তর, এ এক ক্যারিকেচর। (খ) জীবনানন্দ কি বুঝেছিলেন বাণেশ্বর চিত্রণ বুদ্ধদেব প্রসঙ্গ স্মরণে ‘নিন্দাত্মক’ বিবেচিত হবে? (গ) ঐ উপন্যাসটির মক্স জীবনানন্দের মনস্তত্ত্বকে কিরকম তুলে ধরে। ভ্রমণসঙ্গী চিঠিপত্রের বইটি ও অন্যান্য কিছু বুদ্ধদেব মনস্তত্ত্বকে কি রকম তুলে ধরে তা লেখিকা অবশ্য দেখিয়েছেন। বুদ্ধদেব উপার্জনে নানা নিরীক্ষা করেছেন, মার্কিন বিশ্ববিদ্যালয়ে পড়ানোর অ্যাডভেঞ্চারে গেছেন যা জীবনানন্দের পক্ষে সম্ভব ছিল না। জীবনানন্দের জীবনে অতৃপ্তি, অশান্তি, দ্বন্দ্ব ছিল যথেষ্ট। জীবনানন্দ মহৎ কবিতা নিশ্চয়ই লিখেছেন, কিন্তু বুদ্ধদেব জীবনানন্দের ‘অস্মিতার স্বাদ’ আলাদা। নারীচিত্রণও আলাদা। কেতকী একবারও ভোলেন নি তিনি শেষপর্যন্ত একটা উপন্যাস হাজির করছেন পাঠকের কাছে। তাই বইটি শেষ হয় দেদালুস আর ইকারুস তন্ময় হয়ে দেখার কথায়। তিসির মনে পড়ে ইকারুসের কথা আছে বুদ্ধদেবের এক আশ্চর্য কবিতাতে, চারজনে, বাবা মা দুই ভাই ভাবতন্ময় দাঁড়িয়ে থাকে ১৭৭৮-৭৯-তে আন্তোনিও কানোভার গড়া গ্রীক পুরাণের এই যুগলমূর্তির দিকে। এভাবেই ফিরে ফিরে আসে উপন্যাসধর্ম, ব্যক্তির শরীরী ও মনোভাবের উষ্ণ স্পন্দন, চরিত্রায়ণ, সংলাপ গড়ে তোলে ব্যক্তিবিশ্ব, যা ছড়িয়ে পড়ে বিশ্ব চরাচরে, মনন দিগন্ত এদিকে ওদিকে ছড়িয়ে পড়ে সীমাহীনতায়। শেষ পর্যন্ত জীবন, জীবনের হাওয়ার ঝাপটা আছে আদ্যন্ত। আমরা পাঠকরা তার স্পর্শ পেয়েছি।

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS5Fe879nfIqQ9PA6IoVnw4fNbH_Cs0A3E1NVynHW0RgSmOqxau

গত ষাট বছর ধরে উপন্যাস পড়ছি। দেশী, বিদেশী, অনূদিত এমনকি পাণ্ডুলিপি আকারেও। তাতে এটাই বুঝেছি, উপন্যাস একপ্রকার হয় না, উপন্যাসকে সংজ্ঞায় বেঁধে ফেলাও যায় না। প্রতি দশকে, প্রতি দেশে উপন্যাস নামক জঁর তার বিধি ছাপিয়ে যায়। দেখতে হয় জীবন, জীবনের হাওয়ার ঝাপটা বজায় আছে কি না। মিরিয়াম অ্যালট ষাটের দশকের প্রারম্ভে বলেছিলেন উপন্যাসে অনুসন্ধেয় ছটি ব্যাপার— (ক) গঠনগত সমস্যা – Unity and coherence, plot and story, The time factor, (খ) ন্যারেটিভ টেকনিক (গ) চরিত্রায়ণ (ঘ) সংলাপ (ঙ) পটভূমি (চ) শৈলী। (‘Novelists on the Novel’, Miriam Allott, Pg. 161, Routledge and Kegan Paul Ltd. Pg. 161) আলোচ্য উপন্যাসটির বিস্তৃত আলোচনায় দেখিয়েছি এই ছটি বৈশিষ্ট্যই স্বাতন্ত্র্য নিয়ে বজায় আছে। এটা স্বীকার্য যে বিংশ শতাব্দীর উপন্যাসে ‘Though touching on reportage and history at one extreme, taking structure from … fictional prose forms (journalism, history, sociology) the novel touches on high literary formalism at its other extreme, taking structure from myth, and symbolic or linguistic coherence এবং prose novels are open to a wide variety of registers, structures, typologies, (Modern Critical Terms. Ed. by Roger Fowler, Pg. 162) যাঁরা কেতকীর মিশ্ররীতির উপন্যাস বরদাস্ত করতে নারাজ তাঁদের জানা দরকার মিশ্ররীতির উপন্যাস অনেক আছে, কেতকীর ‘রবীন্দ্রনাথ ও ভিক্‌তোরিয়া ওকাম্পোর সন্ধানে’ (নাভানা ১৯৮৫) রচনা ও প্রকাশের পূর্বেই অনেকে লিখেছেন। সত্যেন্দ্রনাথ রায় সদ্য উক্ত বইটি সম্পর্কে বলেছিলেন – ‘এ বইয়ে কেতকী যা দিতে চাইছেন, এই বিশেষ আঙ্গিক ছাড়া আর কোনোভাবেই তা দেওয়া যেতো না।’ শিবনারায়ণ রায় এটিকে ‘একটি অসামান্য বই’ বলেছিলেন, আরও অনেকে সাধুবাদ জানিয়েছিলেন তার সঙ্গত কারণ আছে। কেতকী একটি প্রবন্ধে বলেন—’আমি চেয়েছিলাম গবেষণা আর কথাসাহিত্যের পারস্পরিক অভিঘাতের মাধ্যমে কতগুলো কথা বোঝাতে।’ যেহেতু তাঁর নিজের ‘জীবন পুবে পশ্চিমে বেণী-বাঁধা’ যেহেতু তিনি বিশ্বাস করেন ‘হাইব্রিডিজম একটা মস্ত শক্তি’ তাই মিশ্রতা তার কাছে কোনো ইস্যুই নয়।’ (‘আমার রবীন্দ্রনাথ – ভিক্তোরিয়া বিষয়ক বই দুটির সূত্রে’, চলন্ত নির্মাণ; দে’জ পাবলিশিং, পৃ. ১৭৫, ১৮০, ১৮১) ‘তিসিডোর’ বইটিও মিশ্র রীতিতে লেখা। রবীন্দ্র বিষয়ক বইটির সঙ্গে এর তফাৎ এইখানে যে এখানে জীবনানন্দের একটি উপন্যাসকে কেন্দ্রে রেখে বিচারের প্রশস্ত রাজপথ ও অলিপথ দিয়ে তিনি পৌঁছাতে চেয়েছেন জীবনানন্দ ও বুদ্ধদেবের লেখক মনস্তত্ত্বে, ইতিহাস ও সমাজ চেতনায়। এই সঙ্গে আছে অনার পোপ নামের এক ইংরেজ মহিলার কথা, তার জন্ম, বেড়ে ওঠা, বিচিত্র বিষয়ে আগ্রহ, চিঠি লেখা ইত্যাদি, আর মার্গারেট ক্লার্ক এর স্মৃতিচারণার অনুবাদ। তিসির জীবন ক্রম উন্মোচিত হয়েছে তাঁর স্বদেশ ও বিদেশের কাহিনী মারফৎ, স্বামী, পুত্র প্রসঙ্গে। উপন্যাসটির নামটি অত্যন্ত সার্থক, কারণ তিসির বন্ধনে বাঁধা অনেকগুলি মানুষ, তিসির ডোর-এ বাঁধা জীবন। জীবন আদ্যন্ত বয়ে চলে স্পন্দন নিয়ে দীর্ঘবিস্তারে। ভারতীয় রাগ সংগীতের মতই এর উপস্থাপনা, অনেক টুকরো খেলা, অনেক বন্ধুরতা, অনেক স্বপ্নিলতা, আর চিন্তা ও উপলব্ধির বিস্তার আবার তারা রাগের সামগ্রিক মূর্ছনাকে বারে বারে ফিরিয়ে আনে, দূরে যায়, ফিরে আসে। তিসি নাম্নী শিক্ষিত ভদ্রমহিলার অকপট জীবন বৃত্তান্তের সঙ্গে পরিচিত হতে হতে পাঠক ক্রমশঃ পেতে থাকেন, আঁতলেমি, উত্তর ঔপনিবেশিকতা উত্তর আধুনিকতা বিষয়ে নানা মাত্রার ক্ষোভ, তাঁর তীব্র প্রখর ইতিহাস চেতনা, প্রাচ্য ও পাশ্চাত্য ঐতিহ্য বিষয়ে ঔৎসুক্য। তার আগ্রহ যে কোথায় আর কোথায় নয় কে জানে, যেমন ডাক্তারী তত্ত্ব, য়ুং এর ছায়াতত্ত্ব, স্থাপত্য, ভাস্কর্য, ছোটখাট শব্দ, প্রসঙ্গ নিয়ে দুর্নিবার যাচাই, রাজনৈতিকতা, বিশেষতঃ মধ্যপ্রাচ্যের, কলকাতা ও বাংলার ক্রমক্ষয় নিয়ে বিষাদ, পূর্ব ইউরোপের শহরের একাধিক নাম, ইতালীয় সংস্কৃতি ও উপন্যাস, বিশ্বায়ন, ঈশ্বর বিশ্বাস, প্রভৃতি। হ্যাঁ, রবীন্দ্র বিষয়ক বইটির মতো এ উপন্যাসেও আছে অনেক গবেষণা, রবীন্দ্রনাথকে নিয়ে, আরও অনেক ছোট বড় বিষয় নিয়ে। টুকরো টুকরো বিচার ছড়িয়ে দিয়েছেন উপন্যাসটির স্বচ্ছ মহাকাশে—স্বীকার করছি এই স্টাইলের সার্থক উদাহরণ আর একটিও বাংলায় অন্তত নেই। মনে পড়ে রবীন্দ্রনাথ বলেছিলেন—’লেখকের যেটা বলবার কথা পাণ্ডিত্য যখন সেটাকে ছাড়িয়ে যায় তখন সাহিত্যের হয় ভরাডুবি। সে-সমস্ত রচনাই ব্যর্থ হয়েছে যাতে পাণ্ডিত্য দিয়ে চোখ বাঁধিয়ে দেবার চেষ্টা আছে। সাহিত্যে জাহির পনার স্থান নেই।’ (তীর্থঙ্কর : রবীন্দ্রনাথ ও দিলীপকুমার রায়ের কথোপকথন, জেনারেল প্রিন্টার্স, ১৯৯৭ সংস্করণ, পৃ. ১৬৫) সৌভাগ্যক্রমে এই ‘তিসিডোর’ বইতে অজস্র পাণ্ডিত্য কথা আছে, কিন্তু পড়তে পড়তে কোথাও ‘জাহিরপনা’ বা ‘আঁতলেমি’ মনে হয় নি।

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS5Fe879nfIqQ9PA6IoVnw4fNbH_Cs0A3E1NVynHW0RgSmOqxau

সবশেষে আসছে পাঠকের কথা। Wolfgang Iser বলেছিলেন the text offers a ‘structure of appeal’ which calls for its ‘implied’ reader, their interaction creates the aesthetic object, as the reader works through gaps and indeterminacies in the text, through shifts of vantage point, through distinctions of theme and horizon. এখানে স্বীকার করে নিই আমার পড়াশুনার জগৎ অত্যন্ত সীমিত, বিশেষত: বিদেশী সাহিত্য। তবে জীবনানন্দের কিছু লেখা, বুদ্ধদেবের কিছু লেখা পড়েছি, এঁদের দুজনের গদ্যলেখা নিয়ে মাঝেমধ্যে লিখেছি। বিখ্যাত ইতালীয় ঔপন্যাসিক ইগনাৎসিও সিলোনের (১৯০০-১৯৭৮) কথা আছে অনার পোপের চিঠি প্রসঙ্গে, পরে দেখা যাবে সিলোনের স্ত্রীর সঙ্গে বুদ্ধদেবের আলাপ ও আতিথ্য কথা। মনে পড়ল সত্তরের দশকের শেষে কোনো এক দৈনিকের জন্য অন্যান্য সহ সিলোনের উপন্যাসে আকৃষ্ট হয়েছিলাম, তাঁর বহুবিখ্যাত উপন্যাস ‘ফন্টামারা’র একটি বাংলা অনুবাদ কি করে জানি আজও টিঁকে আছে। বুদ্ধদেব, কেতকীর বা অনার পোপের সিলোনে বিষয়ে আগ্রহ এবং আমার আগ্রহের মধ্যে একটা মূল তফাৎ অবশ্য আছে। কেতকীর আক্ষেপ তিনি সিলোনে বিষয়ে ভালো করে চর্চা করেন নি কেন, আমার আক্ষেপ আজকে যদি সিলোনে পড়তে চাই এমনকি কলকাতায়, জাতীয় গ্রন্থাগার ছাড়া কে-ই বা যোগান দেবে। গোপাল হালদার ‘ফন্টামারা’-র বাংলা অনুবাদের (পূরবী পাবলিশার্স, প্রকাশকাল নেই) ভূমিকায় বলেছিলেন—কৃষক জীবনের সত্য নিয়ে সাহিত্য রচয়িতাদের অন্যতম এই লেখক যার কাব্যি করার রোগ নেই, বৈচিত্র্যহীন কৃষক জীবন, ফ্যাশিজমের প্রথম উদয়ে, আশাভঙ্গে তাদের দুর্ভাগ্য ‘ফন্টামারা’র বিষয়। উপন্যাসটি ১৯৩০-এ লেখা, তারপর আবিসিনিয়ার যুদ্ধ নিয়ে লেখা – ‘রুটি আর মদ’ (১৯৩৭), Luca’s Secret (১৯৫৬), Story of a Humble Christian (১৯৬৮) তাছাড়া আছে Fascism – its Origin and Development (১৯৩৮) ইত্যাদি। সিলোনে ইয়ং সোসালিস্ট গ্রুপে যোগ দেন, ১৯২১-এ ইটালিয়ান কম্যুনিস্ট পার্টির বেরিয়ে আসা সদস্য গোষ্ঠীর প্রতিষ্ঠাতা, ফ্যাশিস্ট রাজত্বে অন্যতম গোপন নেতা, কম্যুনিস্ট পার্টির সদস্য তাঁর ভাই গ্রেপ্তার ১৯২৮-এ, মৃত্যু ১৯৩১-এ। সিলোনে স্ট্যালিন বিরোধী হয়ে যান, ১৯৩০ থেকে সুইৎজারল্যাণ্ডে বসবাস। পার্টি বহিষ্কৃত এই লেখক ‘ফন্টামারা’ উপন্যাসের লেখক হিসেবে খ্যাতি পান, সুইৎজারল্যাণ্ড থেকেই নাজি প্রতিরোধ বাহিনীকে সমর্থন জানান। কম্যুনিজম বিষয়ে তাঁর মোহভঙ্গের বিবরণ আমরা ছাত্রজীবনে, ষাটের দশকে পড়েছি The God that Failed (১৯৪৯) মারফৎ। এ বইও ‘পরাভূত দেবতা’ নামে বাংলায় প্রচারিত হয়। এক সময় গুজব ওঠে সিলোনে নাকি ১৯১৯ থেকে ১৯৩০ ফ্যাসিস্ট পুলিশের গোপন সংবাদদাতা, পরে আমেরিকান ইনটেলিজেন্সের সঙ্গে দ্বিতীয় বিশ্বযুদ্ধ কালে যোগ। এই ব্যাপারটি নিয়ে নানা বিতর্ক উঠেছে। কেতকী সেসব বিবরণ কিছুটা দিয়েছেন এবং মন্তব্য করেন – ‘ইতালীয় ফ্যাসিবাদী নিয়ন্ত্রণ, সোভিয়েত বলশেভিক শৈলীর নিয়ন্ত্রণ – দুটোই তাঁর চক্ষুঃশূল হয়ে উঠেছিল।’ (পৃ. ৪৯৯) তাছাড়া বলেন – তাঁর চিন্তাভাবনা রবীন্দ্রনাথের অথবা গান্ধীর কত কাছে।’ (পৃ. ৫০০) অনার পোপ এর মতো আমারও সিলোনে বৃত্তান্ত জানার আগ্রহ রয়ে গেল। উপন্যাসটির ৭৯৩ পৃষ্ঠায় বুদ্ধদেবের চিঠিতে পেলাম সিলোনের স্ত্রীর কথা, যিনি ইটালিতে আতিথ্য দেন বুদ্ধদেবকে। তাহলে অনার পোপ, কেতকী, বুদ্ধদেব এবং এই পাঠক সবাই যুক্ত হয়ে গেলাম সিলোনে বিষয়ক আগ্রহে। সিলোনের ফ্যাসিবাদ ও বলশেভিকবাদ অপছন্দ বুদ্ধদেবের সঙ্গে মেলে, কমিটি ফর কালচারাল ফ্রিডম-এ দুজনের যোগ, ত্রিশের দশকে বুদ্ধদেবের ‘সভ্যতা ও ফ্যাসিজম’ পুস্তিকা এসব কথাও মনে পড়ে। ৭৮৩ পৃষ্ঠায় উল্লিখিত হুয়ান মাস্কারোর গীতা অনুবাদের কথায় আমিও আকৃষ্ট হয়েছিলাম রবীন্দ্র অনুরাগী হোসে ভাসকোন্‌সেলোস বিষয়ে পড়তে গিয়ে। EStudios Indostanicos বইটিতে ছিল ভারতের নানা ধর্ম, দর্শন, উপনিষদ, বৌদ্ধ, জৈন, বেদান্ত প্রভৃতির কথা। বইটি অবশ্য হাতে পাইনি। তবে মাস্কারো নামটি ভুলিনি। লোরকা চর্চা কালে মানুয়েল দে ফায়া-র কথা শুনি (পৃ. ৭১৩ তে উল্লিখিত) জার্মানীতে ফায়ার একটি ক্যাসেট উপহারও পেয়েছিলাম, যা আজও বাড়িতে আছে। এ চর্চাও করা হয়নি। এসব কথা জেগে ওঠে স্মৃতিতে।

পাঠ প্রতিক্রিয়ার দ্বিতীয় দিকটি একেবারেই ব্যক্তিগত, অনুভবগত। বুদ্ধদেব বসুর ছোটগল্প নিয়ে বিস্তৃত লিখি সত্তর দশকের শুরুতে, জাতীয় গ্রন্থাগারে ‘প্রগতি’র ফাইল দেখি। তারপর তাঁর অনেক প্রবন্ধ, উপন্যাস, ভ্রমণকাহিনী পড়া হতে থাকে। ছাত্রজীবনের শেষদিকটায় বিকেলে ‘পানীয়ন’ রেস্তোরাঁয় সময় খরচ করছি নির্বোধের মতো, তখন দেখতাম সেই অপরাহ্নে গড়িয়াহাটের কলরোল উপেক্ষা করে বুদ্ধদেব নিবিষ্ট ধ্যানে কাজ করছেন, হয়তো অনুবাদের। সভা সমিতিতেও ক্বচিৎ দেখেছি। তাঁর বড়ো মেয়ে মীনাক্ষী ছিলো সহকর্মী, যদিও আলাপ ছিল অল্প, নাতি মৌলিনাথকে একদা ক্লাসে বাংলা লেখার সহজ ত্রুটির জন্য বুদ্ধদেবের প্রসঙ্গ তুলে তিরস্কার করেছিলাম। তিনি বিদেশে থাকার সময় চুরি হয়ে যাওয়া কবিতা পত্রিকার কিছু কপি হঠাৎ পেয়ে যাই গিনি ম্যানসনের তলায় পুরোনো বইয়ের দোকানে। মেঘদূতের অনবদ্য ভূমিকা, বাংলা কবিতার ইংরেজি সংকলন ইত্যাদি কয়েকটি কপি বাঁধিয়ে নিই। এক বিদ্যায়তন ছেড়ে অন্যত্র যাবার পথে আমার পছন্দে ‘বোদলেয়র তাঁর কবিতা’ আসে আমার কাছে, অবশ্য এ বইয়ের ভূমিকা আগে ও পরে পড়েছি অনেকবার, উপকৃত হয়েছি। বুদ্ধদেব যখন সাতসকালে আমাদের ছেড়ে চলে যান তখন স্কুলের কর্তা যে বিজ্ঞপ্তি দেন তাতে small hours কথাটি সে সময় নতুন শিখেছিলাম। তাঁর অনুরোধে স্কুলের পক্ষ থেকে মালা নিয়ে শ্মশানে যাই। এরপর জীবনপথে চলতে চলতে বুদ্ধদেবকে নিয়ে কিছু চর্চা করতেই হয়েছে, জীবনানন্দও ঢুকে পড়েন খেয়ালি চর্চায় এবং কেতকী তাঁর যাবতীয় চমকপ্রদ বই ও গবেষণাপত্র নিয়ে। তাঁর রচনার যে দুটি গুণ আমাকে মুগ্ধ করে, ঈষৎ মতাদর্শগত ভিন্নতা সত্ত্বেও, তা হল—বক্তব্যের ঋজুতা এবং তথ্যের যাথার্থ্য। ‘তিসিডোর’ উপন্যাসে এই দুই পেয়েছি বিস্তর, কিছু মিলিয়েছি, কিছু রেখে দিয়েছি। অতএব এই টেক্সট এর structure of appeal আমার পাঠকসত্তায় নানাভাবে ঢেউ তুলেছে, আমিও তাই এই রচনার ‘ডোরে’ জড়িয়ে গেছি সানন্দে।

 

* পুনঃপ্রকাশ

About S M Tuhin

দেখে আসুন

শঙ্খ ঘোষ আলতো করে আমার কাঁধে হাত রেখে সুন্দর হাসি উপহার দিলেন : সঞ্জীব চট্টোপাধ্যায়

শঙ্খ ঘোষ আলতো করে আমার কাঁধে হাত রেখে সুন্দর হাসি উপহার দিলেন সঞ্জীব চট্টোপাধ্যায় আমি …

2,784 কমেন্টস

  1. If you would like to increase your knowledge just keep
    visiting this website and be updated with the newest gossip posted here.

  2. sienizde yer alan sunumlar cok guzel

  3. Hi there everyone, it’s my first go to see at this web site, and post is truly fruitful for
    me, keep up posting these posts.

  4. Nice post. I was checking continuously this blog and I am impressed!
    Extremely helpful info specially the last part 🙂 I care for such info a lot.
    I was looking for this certain information for
    a very long time. Thank you and good luck.

  5. Right here is the right webpage for everyone who wants to understand this topic.
    You realize a whole lot its almost hard to argue with you (not that I really would want to…HaHa).
    You certainly put a fresh spin on a topic that’s been written about for a long time.
    Excellent stuff, just wonderful!

  6. Thanks for the auspicious writeup. It if truth be told was
    a amusement account it. Glance advanced to more brought agreeable from you!
    By the way, how can we keep in touch?

  7. Your style is really unique in comparison to other people I have read stuff
    from. Thank you for posting when you’ve got the opportunity, Guess I’ll just bookmark
    this web site.

  8. I don’t even know how I ended up here, but I thought this post was
    good. I don’t know who you are but definitely you’re
    going to a famous blogger if you are not already 😉 Cheers!

  9. Does your blog have a contact page? I’m having a tough time
    locating it but, I’d like to send you an email.
    I’ve got some suggestions for your blog you might be interested in hearing.
    Either way, great blog and I look forward to seeing it improve over time.

  10. Wonderful, what a web site it is! This website
    gives valuable facts to us, keep it up.

  11. Outstanding quest there. What happened after? Good luck!

  12. Girls pajamas also have favorites like My Little Pony, Barbie, Strawberry Shortcake, Curious George,
    and the teen stars who make up Highschool Musical and the present Hannah Montana.

    Nonetheless, if you happen to don’t have a good friend who can introduce
    you to a girl, you need to keep some tips in mind and approach them the
    correct means, there are chances you’ll achieve success in getting her number.
    Girl from Nowhere is a Thai-language anthology series starring Chicha Amatayakul and
    the second season of the show was globally launched on Netflix on May 7, 2021.

    However, on Might 19, feedback online complained that the series’ Facebook web page showed the
    flags of Taiwan and Hong Kong. The individuals who’ve seen the primary season know the times when Nanno causes
    a chaotic mess among the teenagers round her paints them
    as villains, the episode subtly closes and begins off together with her shifting to a different faculty and washing down their achieved title.

  13. Debone ham, cut into bite-sized pieces and return to soup.

  14. I’m amazed, I have to admit. Rarely do I
    encounter a blog that’s both educative and entertaining, and
    let me tell you, you have hit the nail on the
    head. The issue is something not enough folks are speaking intelligently about.

    Now i’m very happy I came across this during my hunt for something
    relating to this.

  15. Right here is the right site for anybody who wishes to find out about
    this topic. You understand a whole lot its almost tough to argue with you (not that I personally will need
    to…HaHa). You definitely put a new spin on a topic that’s been written about for many years.
    Wonderful stuff, just wonderful!

  16. I was recommended this blog by my cousin. I’m not sure whether
    this post is written by him as nobody else know such detailed about my difficulty.
    You’re incredible! Thanks!

  17. I just couldn’t leave your web site before suggesting that I really loved the standard info a person provide to your
    visitors? Is gonna be again steadily to check out new posts

  18. Hey! Do you use Twitter? I’d like to follow you if that would be ok.
    I’m undoubtedly enjoying your blog and look forward to new updates.

  19. Tremendous issues here. I’m very satisfied to see your article.
    Thanks a lot and I am having a look ahead to contact you.
    Will you please drop me a e-mail?

  20. I like the valuable info you provide in your articles. I’ll bookmark your weblog and check again here frequently.
    I’m quite sure I’ll learn a lot of new stuff right here!
    Best of luck for the next!

  21. I really like what you guys are usually up too. This sort of clever work and coverage!
    Keep up the excellent works guys I’ve incorporated you guys to my personal blogroll.

  22. Every weekend i used to pay a quick visit this site, because i want enjoyment, as this this website conations truly pleasant funny data too.

    Feel free to visit my web blog … http://144.126.242.153

  23. Thanks for sharing such a nice idea, post is nice, thats why
    i have read it entirely

  24. Everyone loves what you guys tend to be up too.

    Such clever work and reporting! Keep up the excellent works guys I’ve included you guys to my blogroll.

  25. I every time used to study piece of writing in news papers but now as I am a user of net thus from now
    I am using net for articles, thanks to web.

  26. Wow that was unusual. I just wrote an really long comment but after I
    clicked submit my comment didn’t show up. Grrrr… well I’m not writing all that over again. Anyway, just wanted to
    say fantastic blog!

  27. Hi! I just wan to give you a big thumjbs up for the great information you’ve got here on this post.
    I will be returning to your web site for more soon.

  28. Good article! We will be linking to this particularly great article on our website.

    Keep up the good writing.

  29. We will teach youu how to earn from $1 tto $1000
    per day and more. If you want to know how, come on in.https://go.bestforexrobots.uno/gsTQV8

  30. Its like you read my mind! You appear to know a lot
    about this, like you wrote the book in it or something.
    I think that you could do with some pics to drive the message home a little bit, but
    instead of that, this is fantastic blog. A great read.
    I’ll definitely be back.

    Here is my homepage – http://167.99.31.97

  31. Howdy! Do you use Twitter? I’d like to follow you if that would be okay.
    I’m absolutely enjoying your blog and look forward to new posts.

  32. Pretty! This was a really wonderful article.
    Thank you for providing these details.

  33. Heya i’m for the first time here. I came across this board and I find It really useful & it helped me out a
    lot. I hope to give something back and help others like you aided me.

  34. An impressive share, I simply given this onto a colleague who was doing a bit of evaluation on this. And he the truth is bought me breakfast because I discovered it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the deal with! However yeah Thnkx for spending the time to debate this, I feel strongly about it and love reading more on this topic. If potential, as you become expertise, would you mind updating your weblog with more details? It is extremely helpful for me. Large thumb up for this blog publish!

  35. I have read so many posts on the topic of the blogger lovers but this article is genuinely a pleasant post, keep it up.

  36. Hurrah, that’s what I was searching for, what a stuff!
    present here at this web site, thanks admin of this web site.

  37. Hey! This post could not be written any better! Reading through this post reminds me of my good old room mate! He always kept talking about this. I will forward this post to him. Fairly certain he will have a good read. Many thanks for sharing!

  38. obviously like your web-site but you have to test the spelling on quite a few of your posts. A number of them are rife with spelling issues and I to find it very bothersome to inform the truth however I will surely come again again.

  39. Thankfulness to my father who stated to me regarding this webpage, this blog is truly awesome.

  40. Hi there mates, how is all, and what you would like
    to say concerning this paragraph, in my view its actually awesome for me.

  41. This blog was… how do you say it? Relevant!! Finally
    I’ve found something which helped me. Kudos!

  42. нова трак отзывы покупателей

  43. I’m impressed, I have to admit. Seldom do I come across a blog that’s
    both equally educative and amusing, and without a doubt, you’ve hit the nail on the head.
    The issue is something too few folks are speaking
    intelligently about. I am very happy that I stumbled across this in my search for something relating to this.

  44. Every weekend i used to go to see this web page, because
    i want enjoyment, for the reason that this this web page conations truly nice funny information too.

  45. sitenizde yer alan bilgiler cok kaliteli

  46. Hey! Would you mind if I share your blog with my twitter group?

    There’s a lot of people that I think would really appreciate
    your content. Please let me know. Thank you

  47. Greetings from Los angeles! I’m bored to death at work so I decided to check out your blog on my iphone
    during lunch break. I enjoy the information you present
    here and can’t wait to take a look when I get home. I’m amazed at how quick
    your blog loaded on my phone .. I’m not even using WIFI,
    just 3G .. Anyhow, great blog!

  48. Hello to every one, the contents present at this web page are actually
    awesome for people knowledge, well, keep up the good work
    fellows.

  49. Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this write-up plus the rest of the website is also
    really good.

  50. Wonderful blog! Do you have any helpful hints for aspiring
    writers? I’m hoping to start my own blog soon but I’m a little lost on everything.
    Would you recommend starting with a free platform like WordPress
    or go for a paid option? There are so many options out there that
    I’m totally confused .. Any ideas? Kudos!

  51. Hi there, yeah this post is in fact fastidious and I have
    learned lot of things from it regarding blogging.

    thanks.

  52. Unquestionably believe that which you stated.
    Your favorite reason seemed to be on the web the easiest thing to be aware of.
    I say to you, I definitely get irked while people consider worries that they
    just don’t know about. You managed to hit the nail upon the top
    as well as defined out the whole thing without having side-effects , people can take a signal.
    Will probably be back to get more. Thanks

  53. Hi there everyone, it’s my first go to see at this website, and piece of writing is truly fruitful designed
    for me, keep up posting these types of articles.

  54. Very nice article, totally what I was looking for.

  55. Hey fantastic website! Does running a blog similar to
    this require a great deal of work? I’ve very little knowledge of coding but I was hoping to start my own blog soon. Anyway, should you
    have any recommendations or tips for new blog owners please share.
    I understand this is off subject however I just wanted to ask.
    Thanks a lot!

  56. I enjoy what you guys are usually up too. This sort of clever work and reporting!
    Keep up the great works guys I’ve you guys to my own blogroll.

  57. Hey there! I’ve been reading your site for a while now and finally got the courage to go ahead and give you
    a shout out from Kingwood Texas! Just wanted to tell you
    keep up the fantastic job!

  58. When someone writes an article he/she keeps the thought of a user in his/her brain that how a
    user can understand it. Thus that’s why this article is perfect.
    Thanks!

  59. สล็อตเว็บตรง สล็อต PG ไม่ผ่านเอเย่นต์
    สมัครสล็อตpg ทดลองเล่นได้แล้วที่นี่ PGTHAI.CLUB
    สมัคร สล็อต pg แตกง่าย
    pgthai

  60. Quality articles or reviews is the secret to interest the people to go to
    see the site, that’s what this website is providing.

    Also visit my blog – Margot Castleton

  61. Marvelous, what a weblog it is! This web site gives useful
    facts to us, keep it up.

  62. I was pretty pleased to discover this page. I
    need to to thank you for your time just for this wonderful read!!
    I definitely enjoyed every bit of it and i also have you bookmarked to look at
    new stuff in your web site.

  63. Pretty part of content. I simply stumbled upon your weblog and
    in accession capital to say that I acquire in fact enjoyed account your
    weblog posts. Any way I’ll be subscribing in your augment
    or even I fulfillment you get entry to constantly quickly.

  64. My spouse and I stumbled over here from a different website and thought I
    should check things out. I like what I see so now i’m following you.
    Look forward to going over your web page repeatedly.

    My website … http://188.166.223.23

  65. Hey! This is kind of off topic but I need some guidance from an established blog.

    Is it very difficult to set up your own blog? I’m not very techincal but I can figure things
    out pretty quick. I’m thinking about creating my own but I’m not sure where to begin. Do you have any tips or
    suggestions? Many thanks

  66. Хороший уровень поддержки БК предложила и для
    любителей казино.

    Also visit my web page: more (http://www.kaiscuba.com)

  67. Thanks for the good writeup. It in fact used to be a enjoyment account it.
    Glance complicated to far delivered agreeable from you!
    However, how can we be in contact?

  68. Hello there! Quick question that’s completely off topic.
    Do you know how to make your site mobile friendly? My website looks weird when browsing from my apple
    iphone. I’m trying to find a template or plugin that might be able to fix this
    problem. If you have any recommendations, please share.
    Thanks!

  69. I’m now not positive the place you’re getting your information, however good topic.
    I needs to spend a while learning much more or figuring out more.
    Thank you for great information I was looking for this info for my mission.

  70. Hi there! I just wish to offer you a big thumbs up for your great information you’ve got right here on this post.
    I will be returning to your site for more soon.

  71. An interesting discussion is worth comment. I do believe
    that you need to publish more on this subject, it might not be a taboo matter but generally people
    don’t discuss these issues. To the next! Kind regards!!

  72. With havin so much content and articles do you ever run into any issues of plagorism or copyright infringement?
    My website has a lot of unique content I’ve either created myself or outsourced but it appears a lot of
    it is popping it up all over the internet without my agreement.

    Do you know any ways to help prevent content from being stolen? I’d truly appreciate it.

  73. Hi there, I enjoy reading through your article post.

    I like to write a little comment to support you.

  74. Just wish to say your article is as surprising.

    The clarity to your submit is simply nice and that i can think you are an expert on this subject.
    Fine along with your permission allow me to clutch your RSS feed to keep updated with imminent post.
    Thanks a million and please keep up the enjoyable work.

  75. I am truly pleased to read this blog posts which contains lots of valuable facts, thanks for providing these data.

  76. This is the perfect webpage for everyone who wants to understand this topic.
    You understand a whole lot its almost hard to argue with you (not
    that I personally would want to…HaHa). You definitely put a
    new spin on a topic that’s been discussed for decades.
    Great stuff, just excellent!

  77. What a material of un-ambiguity and preserveness of precious familiarity regarding unexpected emotions.

  78. Hey! I’m at work surfing around your blog from my new apple iphone!
    Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your
    posts! Keep up the excellent work!

  79. Howdy! Someone in my Myspace group shared this site with us so I came to
    look it over. I’m definitely loving the information. I’m book-marking
    and will be tweeting this to my followers! Exceptional blog
    and excellent design and style.

  80. I am regular visitor, how are you everybody? This paragraph posted at this web page is really pleasant.

  81. Quality posts is the secret to be a focus for the users to go to see the web site,
    that’s what this website is providing.

  82. Nice post. I was checking continuously this blog and I’m impressed!
    Extremely helpful info specially the last part 🙂 I care for such information much.
    I was seeking this certain info for a long time. Thank you and best of luck.

    My page slot gacor

  83. thanks a lot a whole lot this fabulous website is actually proper and relaxed

  84. After exploring a handful of the blog articles on your web
    site, I honestly like your way of writing a blog. I added
    it to my bookmark webpage list and will be checking back soon. Please visit my website as well and tell me how you feel.

  85. Spot on with this write-up, I seriously think this website needs a lot
    more attention. I’ll probably be returning to read through more, thanks for the advice!

    Feel free to surf to my blog :: zielinski01

  86. Hello, this weekend is nice designed for me, since this
    occasion i am reading this great informative piece of writing here at my home.

  87. thank you a lot this fabulous website is definitely
    elegant plus relaxed

  88. Thanks for any other wonderful article. Where else could anybody get that kind of info in such a perfect method of writing?
    I have a presentation next week, and I am on the search for such info.

  89. I am actually thankful to the owner of this site who has shared this enormous post
    at at this time.

  90. appreciate it lots this fabulous website is formal in addition to casual

  91. Nice blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?

    A design like yours with a few simple adjustements would really make my blog stand out.
    Please let me know where you got your theme.
    With thanks

  92. An impressive share! I have just forwarded this onto a coworker who has
    been conducting a little research on this. And he actually bought me breakfast simply because I discovered
    it for him… lol. So let me reword this…. Thank YOU for the meal!!
    But yeah, thanks for spending the time to talk about this issue here on your web site.

    my blog daftar situs poker

  93. I am really glad to glance at this blog posts which includes lots of helpful facts,
    thanks for providing these information.

  94. Having read this I believed it was extremely enlightening.

    I appreciate you taking the time and effort to put this content together.
    I once again find myself spending way too much time both reading and posting
    comments. But so what, it was still worth it!

  95. Hello there, You’ve done a great job. I will definitely digg it and personally recommend to
    my friends. I’m sure they’ll be benefited from this website.

  96. I’m extremely inspired along with your writing abilities and
    also with the format for your weblog. Is that this a paid subject matter
    or did you modify it your self? Either way stay up the excellent high quality
    writing, it is rare to look a great blog like this one nowadays..

  97. When I originally left a comment I appear to have clicked the -Notify me when new comments
    are added- checkbox and from now on whenever a comment is added I recieve 4
    emails with the same comment. Perhaps there is an easy method you are able to remove me from that service?

    Thank you!

  98. Thanks for sharing such a pleasant thought, post is good,
    thats why i have read it entirely

  99. Hey there! I just wanted to ask if you ever have any issues with
    hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing several weeks of hard work due to no
    data backup. Do you have any methods to protect
    against hackers?

  100. Howdy! I just wish to give you a big thumbs up
    for your great info you have right here on this post.
    I am returning to your site for more soon.

  101. Hi colleagues, its impressive paragraph concerning teachingand completely defined, keep it up all the time.

  102. This is a good tip particularly to those fresh to
    the blogosphere. Simple but very accurate information… Thanks for sharing this one.
    A must read article!

  103. как можно получить водительские права в россии

  104. I loved as much as you will receive carried out right here.

    The sketch is attractive, your authored material stylish.
    nonetheless, you command get bought an shakiness over that you
    wish be delivering the following. unwell unquestionably
    come more formerly again as exactly the same nearly a
    lot often inside case you shield this hike.

  105. категория прав на комбайн

  106. A fascinating discussion is definitely worth comment. I believe that you
    need to publish more about this subject, it might not be a
    taboo subject but usually people do not discuss such topics.
    To the next! Kind regards!!

  107. I know this site presents quality based articles and
    extra material, is there any other web page which provides these
    things in quality?

  108. Hey there would you mind letting me know which webhost you’re
    working with? I’ve loaded your blog in 3 completely different web browsers and I must say this blog loads a lot quicker then most.

    Can you recommend a good web hosting provider at a honest price?
    Many thanks, I appreciate it!

  109. Hi there to every single one, it’s in fact a fastidious
    for me to visit this site, it includes valuable Information.

  110. This is really attention-grabbing, You’re an overly skilled blogger.
    I’ve joined your rss feed and stay up for searching for extra of your magnificent post.

    Also, I have shared your website in my social networks

  111. بازی مونوپولی, خرید بازی مونوپولی,
    بازی مونوپولی فکر آوران, قیمت بازی مونوپولی
    در حالی که به دست آوردن یک توده پول سرگرم کننده
    است ، اما در واقع بازی را برای مدت طولانی ادامه می
    دهد! البته در این وضعیت یا عبور از
    خانه شروع حرکت یا Go 200M از بانک دریافت نخواهید نمود
    و نوبت بازی شما در این مرحله
    به پایان میرسد با وجود اینکه شمشا در زندان
    به سر میبرید در طول این مدت
    میتوانید به جمعآوری اجاره بها شرکت در مزایده خرید خانه و هتل گرفتن وام بانکی و سایر داد و ستدهای خود بپردازد.
    اما اگر تمایلی به خرید آن ایستگاه راهآهن نداشته باشید، بانکدار باید آن
    ایستگاه راه آهن را به مزایده بگذارد.

    مجموعه کارتهای سند مالکیت خیابانها با رنگ یکسان را برای ساخ خانه جمعآوری نمایید!
    قبل از اینکه خیابانی را به فروش رسانده
    و یا داد و ستدی در مورد آن خیابان انجام دهید ابتدا باید
    تمامی ساختمانهای موجود در آن مجموعه خیابانها با رنگ یکسان را به بانک بفرشید.

  112. You’ve made some decent points there. I looked on the net
    for additional information about the issue and found most people will go along with your views on this website.

  113. как получить новые водительские права взамен старых

  114. Hello are using WordPress for your blog platform? I’m new to the blog world but I’m trying to get started and set up my own. Do
    you require any coding expertise to make your own blog? Any help would be
    really appreciated!

  115. I know this if off topic but I’m looking into starting my own blog
    and was wondering what all is required to get setup?
    I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny?
    I’m not very internet savvy so I’m not 100% certain. Any suggestions or advice would be greatly appreciated.

    Many thanks

    Feel free to visit my blog … http://104.248.96.141

  116. как получить заграничные водительские права

  117. I do agree with all of the concepts you have presented for your post.

    They’re really convincing and will definitely work. Nonetheless,
    the posts are too short for novices. May just you please prolong them a little from
    subsequent time? Thank you for the post.

  118. It’s amazing to pay a visit this site and reading the views of all mates about this
    paragraph, while I am also zealous of getting experience.

  119. Touche. Solid arguments. Keep up the good effort.

  120. как получить водительские права украинцу в россии

  121. как получить медицинскую справку для водительских
    права

  122. Simply want to say your article is as astonishing.

    The clearness in your post is simply nice and i can assume you’re an expert on this subject.
    Well with your permission allow me to grab your feed to
    keep up to date with forthcoming post. Thanks
    a million and please keep up the enjoyable
    work.

  123. Remarkable issues here. I am very satisfied to look your article.
    Thanks a lot and I am having a look ahead to contact
    you. Will you kindly drop me a e-mail?

  124. как белорусу получить водительские права
    в россии

  125. как быстро получить водительские права

  126. That is very interesting, You’re a very professional blogger.

    I’ve joined your feed and sit up for seeking more of
    your wonderful post. Additionally, I have shared your website in my social networks

  127. When I originally commented I clicked the “Notify me when new comments are added”
    checkbox and now each time a comment is added I get four e-mails with the
    same comment. Is there any way you can remove people from that service?
    Many thanks!

  128. What’s up, I would like to subscribe for this blog to
    obtain newest updates, thus where can i do it please help out.

  129. appreciate it lots this excellent website can be conventional plus
    laid-back

  130. Vi har 4 aktuella koder och erbjudanden från Gymgrossisten i december hos Få kr rabatt vid köp
    över kr! 15%. Hämta en Lensway rabattkod och spara pengar på ditt köp av
    linser och erbjudande där du erhåller kr rabatt när
    du köper nya glasögon för minst kr. Klicka på knappen nedan för att handla, och
    ange koden GGKR . 2013 N 55.9229 E 14.2940. 2 GYMgrossisten Rabattkoder, Bruk Den Koden Som Passer Din Bestilling:
    Kr ,- Rabatt Ved Kjøp For Minst ,- Kroner.
    Våga mixa och matcha motiven med andra stilar, eller låt din personliga favorit tala
    för sig själv. Rekommenderas ej för barn och gravida eller ammande kvinnor.
    00E5 betydligt fler kvinnor som uppger att de vill arbeta inom IT och teknik.

    Handla Produkter Från Nije För 20% Billigare;
    Upp Till 30% Rabatt När Du Handlar Färdiga Paket Hos Gymgrossisten;
    Klicka Hem Wallbar 35% Billigare Från Onlineshoppen; FRI FRAKT Vid Köp över Kr!
    Du har även. RABATT. Upp till kr rabatt på
    ett helt köp! Avslappnande. Handla för minst kr och få 15% rabatt på ett köp.

  131. Hi there, I discovered your website via Google even as searching for a comparable topic, your website got here up, it looks good.
    I’ve bookmarked it in my google bookmarks.

  132. No limitations of number of agent or number of campaigns etc.

    Fully scalable, Expand your call centre, all you need is either more
    RAM or add servers.

    Vicidial can be integrated with 3rd party application like CRM, ERP, Ticketing system or SMS marketing software etc.

  133. Thanks to my father who informed me about this webpage,
    this web site is genuinely awesome.

  134. Thank you for the auspicious writeup. It actually was a enjoyment account it.
    Look complicated to far introduced agreeable from you! By
    the way, how could we keep in touch?

  135. This is really interesting, You are a very skilled blogger.
    I’ve joined your rss feed and look forward to seeking more of
    your excellent post. Also, I’ve shared your web site in my
    social networks!

    my site :: http://104.248.96.141

  136. I really like your blog.. very nice colors & theme.
    Did you make this website yourself or did you hire someone to do it for
    you? Plz respond as I’m looking to create my own blog and would like to find out where u
    got this from. thanks a lot

  137. управляющая компания челябинск

  138. Keep this going please, great job!

    Feel free to surf to my blog; http://104.248.96.141

  139. “We will need to build to a different one crescendo, cheri,” he said.
    “And we all will have an ending that will be as none before.”

    His smile was decadent, his eyes were full
    of lust, and the soft skin of his hard cock against my sex was having its intended effect.
    I had been feeling a stronger arousal now as I felt his cock slide
    between my sensitive lips. I felt the pinnacle of his
    cock push agonizingly at the entrance of my pussy, and Needed him to thrust into me hard.
    Instead he retracted and slid his hardness back up to
    my clit.

    I had been aching to obtain him inside, and I can tell that his should push that wonderful hard cock
    inside me was growing. His moans grew to fit mine, and I knew the sensation of my wet pussy lips about the head of his cock was getting a lot for both of us.

    “Allow the finale begin,” he was quoted saying, and then he slid the end of his cock inside me.

    We both gasped when he held his cock there for just a moment.
    I contracted my pussy to pull him further inside, and that he threw
    his head back on the sensation. Inch by excruciating inch he pushed
    his cock inside me, with each time I squeezed my pussy around him.
    His cock felt wonderful as it filled me, but I need
    to it inside me. I rolled aside and rested my leg against his shoulder, and the man plunged
    his cock all the way up in.

  140. Right here is the right webpage for anybody who would like to understand this topic.
    You know a whole lot its almost tough to argue with you (not that I actually would want to…HaHa).
    You certainly put a brand new spin on a subject that’s been written about for decades.
    Wonderful stuff, just great!

    Look into my web page … http://144.126.242.153

  141. This piece of writing is actually a good one it assists new web viewers, who are
    wishing for blogging.

    Stop by my website – http://167.99.31.97

  142. Sweet blog! I found it while surfing around on Yahoo News.
    Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News? I’ve been trying for a while but I never seem to get there!
    Cheers

    Take a look at my web page – http://139.59.227.24

  143. Thanks for another informative website. Where else could I am
    getting that type of info written in such an ideal approach?
    I’ve a challenge that I’m just now running on, and
    I’ve been on the glance out for such info.

  144. Remarkable! Its in fact remarkable article, I have got much clear idea
    on the topic of from this piece of writing.

  145. This is my first time pay a quick visit at here and i am genuinely impressed
    to read all at single place.

    Feel free to surf to my web page; http://104.248.96.141

  146. The first montth of a new job is generally a nerve-wracking practical experience.

    Feel frese to surf to my blog post: website

  147. Link exchange is nothing else but it is just placing the other person’s website link on your
    page at proper place and other person will also do same for you.

  148. Ahaa, its pleasant dialogue on the topic of this article here at this weblog, I have read all that,
    so at this time me also commenting at this place.

    my web page :: http://104.248.96.141

  149. I like the helpful information you supply in your articles.
    I’ll bookmark your blog and test once more here frequently.
    I’m rather sure I’ll be told lots of new stuff
    proper here! Best of luck for the next!

    Here is my web blog :: http://104.248.96.141

  150. thanks a lot this website is professional and relaxed

  151. “We must build to another crescendo, cheri,” he said.
    “Therefore we could have an ending that might be as none before.”

    His smile was decadent, his eyes were stuffed with lust,
    and also the soft skin of his hard cock against my sex was having its intended effect.
    I had been feeling a stronger arousal now as I felt his cock slide between my sensitive lips.

    I felt the top of his cock push agonizingly at the doorway
    of my pussy, and I wanted him to thrust into me hard.

    Instead he pulled back and slid his hardness back
    up to my clit.

    I was aching to own him inside, and I can tell that his must push that
    wonderful hard cock inside me was growing. His moans grew to complement mine,
    and I knew the sense of my wet pussy lips to the
    head of his cock was getting a lot of for both of us.

    “Enable the finale begin,” he explained, and the man slid the top of his cock inside me.

    Both of us gasped while he held his cock there for the moment.
    I contracted my pussy to drag him further inside, and hubby threw his head back at
    the sensation. Inch by excruciating inch he pushed his cock inside me, each time I squeezed my pussy
    around him. His cock felt wonderful because it filled me, but Needed it inside me.
    I rolled to the side and rested my leg against his shoulder, anf the husband plunged his cock entirely in.

  152. I’m gone to tell my little brother, that he should also pay a visit this blog
    on regular basis to take updated from most recent news update.

  153. What’s up, I check your blogs like every week. Your humoristic style is witty, keep up the good work!

    Take a look at my blog post … http://139.59.227.24

  154. This site was… how do I say it? Relevant!! Finally I’ve found something that
    helped me. Thanks!

  155. If some one wishes to be updated with most recent technologies therefore he
    must be visit this web site and be up to date every day.

    Look at my web page: http://104.248.96.141

  156. Fine way of telling, and fastidious paragraph to take facts concerning my presentation subject
    matter, which i am going to convey in institution of higher education.

  157. Appreciating the hard work you put into your blog and detailed
    information you present. It’s nice to come across a blog every once in a while that isn’t the same
    out of date rehashed material. Excellent read! I’ve bookmarked your site and I’m including your RSS feeds
    to my Google account.

  158. It’s remarkable for me to have a site, which is helpful in favor of my experience.
    thanks admin

  159. I do not even know how I stopped up right here, but
    I believed this publish was once great. I do not know who you are however definitely you are going to a
    well-known blogger if you are not already. Cheers!

  160. This is a topic that is close to my heart… Thank you!

    Where are your contact details though?

    Stop by my website: แท่งหวย

  161. It’s really a great and helpful piece of information. I’m happy that you just shared this useful information with us.

    Please keep us up to date like this. Thanks for sharing.

  162. Does your blog have a contact page? I’m having trouble locating it but, I’d
    like to shoot you an e-mail. I’ve got some creative ideas for your blog you might be interested
    in hearing. Either way, great blog and I look
    forward to seeing it develop over time.

  163. Hello, its pleasant piece of writing on the topic of media print, we all know
    media is a great source of information.

    Here is my webpage … http://104.248.96.141

  164. I have learn some excellent stuff here. Definitely value bookmarking for revisiting.

    I wonder how a lot effort you place to create this type of fantastic informative web
    site.

  165. Great blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?
    A theme like yours with a few simple adjustements would really make my blog stand out.
    Please let me know where you got your design. Cheers

  166. Hello everybody, here every one is sharing these familiarity, so it’s pleasant to
    read this website, and I used to visit this weblog all the time.

    Review my website – http://144.126.242.153

  167. When I originally commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and now each time a comment
    is added I get four emails with the same comment. Is there any way you can remove people
    from that service? Appreciate it!

    My site – http://139.59.227.24

  168. This is my first time go to see at here and i am truly pleassant to read everthing at alone place.

  169. Spot on with this write-up, I actually feel this web site
    needs a lot more attention. I’ll probably be returning to read
    more, thanks for the info!

  170. Hello there! This is kind of off topic but I need some guidance from an established blog.
    Is it hard to set up your own blog? I’m not very techincal but I
    can figure things out pretty fast. I’m thinking about setting
    up my own but I’m not sure where to begin. Do you have any ideas or suggestions?
    Thanks

  171. Why people still use to read news papers when in this technological
    globe all is existing on net?

  172. Do you mind if I quote a few of your posts as long as I provide credit and sources back to your blog? My website is in the very same niche as yours and my users would truly benefit from some of the information you present here. Please let me know if this ok with you. Appreciate it!

  173. Hello there! Do you know if they make any plugins to assist with
    Search Engine Optimization? I’m trying to get my
    blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good success.
    If you know of any please share. Kudos!

  174. I think this is among the most important info
    for me. And i am glad reading your article. But wanna remark on few general things, The web site style is wonderful, the articles is really great :
    D. Good job, cheers

  175. An outstanding share! I have just forwarded this onto a coworker who was doing a little research on this.

    And he actually ordered me lunch due to the fact that
    I discovered it for him… lol. So let me reword this….
    Thanks for the meal!! But yeah, thanx for spending some time to discuss this subject here on your internet site.

  176. Great post. I was checking continuously this blog and I’m impressed!
    Extremely helpful info particularly the last part :
    ) I care for such information a lot. I was looking for this certain information for a very long time.
    Thank you and best of luck.

    Feel free to visit my site: http://188.166.223.23

  177. новый список жизненно важных лекарств

  178. You actually make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be actually something that I think I would never understand.
    It seems too complicated and very broad for me.
    I am looking forward for your next post, I will try to get the hang of it!

  179. My coder is trying to persuade me to move to .net from PHP.

    I have always disliked the idea because of the expenses.
    But he’s tryiong none the less. I’ve been using WordPress on a
    variety of websites for about a year and am worried about switching to another platform.
    I have heard very good things about blogengine.net. Is there
    a way I can import all my wordpress content into it?
    Any kind of help would be really appreciated!

  180. This design is spectacular! You obviously know how to keep a reader amused.

    Between your wit and your videos, I was almost moved
    to start my own blog (well, almost…HaHa!) Excellent job.
    I really enjoyed what you had to say, and more than that, how you presented it.

    Too cool!

  181. Magnificent beat ! I would like to apprentice at
    the same time as you amend your site, how could i subscribe for a weblog website?
    The account aided me a appropriate deal. I were tiny bit familiar of this your broadcast offered shiny transparent idea

  182. Hi! I’ve been following your web site for some time now and finally
    got the courage to go ahead and give you a shout out from
    Huffman Tx! Just wanted to mention keep up the good work!

  183. fantastic publish, very informative. I’m wondering why the other experts of this sector do not understand
    this. You must proceed your writing. I am confident, you have a great readers’
    base already!

  184. Thank you for another fantastic post. Where else may anyone
    get that kind of information in such a perfect method of writing?
    I have a presentation next week, and I’m at the look for such info.

  185. I’m truly enjoying the design and layout of your website.
    It’s a very easy on the eyes which makes it much more enjoyable for me to come here and visit more often.
    Did you hire out a developer to create your theme? Outstanding work!

  186. I have been browsing online more than 2 hours today, yet I
    never found any interesting article like yours.

    It is pretty worth enough for me. In my view, if all site owners and bloggers made good content
    as you did, the net will be a lot more useful than ever before.

  187. Nice blog here! Also your site a lot up very fast! What web host are you the usage
    of? Can I get your associate link for your host?
    I desire my site loaded up as fast as yours lol

  188. What’s up, yes this article is actually fastidious
    and I have learned lot of things from it about blogging.
    thanks.

  189. of course like your website but you have to check the spelling on quite a few of
    your posts. Many of them are rife with spelling problems and I to find
    it very bothersome to inform the truth on the other hand I’ll certainly come back
    again.

  190. I blog frequently and I seriously appreciate your content.
    This great article has truly peaked my interest. I’m going to
    take a note of your blog and keep checking for new information about once a week.
    I opted in for your RSS feed too.

  191. ст 111 закона об исполнительном производстве

  192. Can you tell us more about this? I’d like to find out some additional information.

  193. Since the admin of this web site is working, no uncertainty
    very shortly it will be renowned, due to its
    feature contents.

  194. This is a topic which is close to my heart… Best wishes!
    Where are your contact details though?

  195. What you wrote made a great deal of sense. But, think on this, suppose you were to create a
    awesome post title? I mean, I don’t wish to tell you how to run your blog, but suppose you added something to possibly grab people’s attention? I mean তিসিডোর : মিশ্ররীতির একটি অনবদ্য উপন্যাস- রবিন পাল – ম্যানগ্রোভ সাহিত্য is kinda
    plain. You might peek at Yahoo’s home page and see how they
    create news titles to grab people to click.
    You might try adding a video or a related picture or two to get people excited about everything’ve written.
    Just my opinion, it might bring your blog a little livelier.

    Also visit my webpage: Marriage Celebrants in Surfers Paradise

  196. I was able to find good advice from your articles.

  197. I enjoy what you guys are up too. This kind of clever work and exposure!
    Keep up the wonderful works guys I’ve added you guys to my own blogroll.

  198. Hi there I am so happy I found your webpage, I really found you by
    accident, while I was browsing on Bing for something else, Regardless I am here now
    and would just like to say kudos for a fantastic post and a all round interesting blog (I also love the theme/design),
    I don’t have time to look over it all at the minute but I have bookmarked
    it and also included your RSS feeds, so when I have time I
    will be back to read a great deal more, Please do keep up the great
    work.

  199. Thank you, I’ve just been looking for info approximately this topic for a long time and yours is the best I have found out so far. But, what in regards to the conclusion? Are you positive about the supply?

  200. I needed to put you a very small remark in order to thank you as before for your personal gorgeous opinions you’ve shared in this article. It has been certainly extremely open-handed with you to deliver openly what some people could possibly have advertised as an e-book to make some profit for their own end, and in particular seeing that you might have tried it in case you considered necessary. Those concepts additionally served to be a great way to be certain that the rest have similar desire the same as my own to understand significantly more on the topic of this problem. I am certain there are lots of more pleasurable periods ahead for individuals that view your blog post.

  201. Hello there, You’ve done an incredible job.
    I will definitely digg it and personally recommend to
    my friends. I’m sure they will be benefited from this
    web site.

  202. I have learn a few excellent stuff here. Certainly price bookmarking for revisiting.
    I surprise how much effort you set to create this kind of wonderful informative site.

  203. I every time spent my half an hour to read this webpage’s articles daily along with a cup of coffee.

  204. We are a group of volunteers and opening a new scheme in our
    community. Your website offered us with
    valuable info to work on. You’ve done a formidable job and our entire community will be grateful to you.

  205. Just want to say your article is as astounding. The clarity to your submit is just
    excellent and that i could assume you are an expert on this subject.
    Fine with your permission let me to clutch your RSS feed
    to stay up to date with imminent post. Thank you a million and please continue the enjoyable work.

  206. We will teach you how to earn $ 7000 per hour.
    Why? We will profit from your profit.https://go.binaryoption.ae/FmUKhe

  207. This paragraph is genuinely a good one it assists new the
    web people, who are wishing in favor of blogging. https://social.microsoft.com/profile/alphachain1/

  208. Fantastic web site. A lot of helpful information here.
    I’m sending it to several pals ans also sharing in delicious.
    And naturally, thank you in your sweat!

  209. I think the admin of this website is genuinely working hard in favor
    of his web page, since here every data is quality based stuff.

  210. Appreciating the persistence you put into your site and in depth information you provide.
    It’s awesome to come across a blog every once in a while that isn’t the same unwanted
    rehashed information. Wonderful read! I’ve bookmarked your site and
    I’m adding your RSS feeds to my Google account. https://www.4shared.com/u/CTlZfXs7/alphachain1.html

  211. Your style is unique in comparison to other
    people I have read stuff from. Many thanks for posting when you have the opportunity, Guess I’ll just book mark this
    blog.

  212. I got this site from my buddy who informed me regarding this web page and at
    the moment this time I am browsing this web page and reading very informative content at this place.

  213. Link exchange is nothing else however it is simply placing
    the other person’s blog link on your page at proper place and other
    person will also do same in favor of you.

  214. Hi! This is kind of off topic but I need some advice from an established blog.
    Is it difficult to set up your own blog? I’m not very techincal but I can figure things out pretty quick.
    I’m thinking about making my own but I’m not
    sure where to begin. Do you have any points or suggestions?
    Many thanks

  215. Good information. Lucky me I came across your site by accident (stumbleupon).

    I’ve saved as a favorite for later!

  216. I constantly spent my half an hour to read this webpage’s content daily along with a cup
    of coffee.

  217. I’m pretty pleased to find this page. I want to to thank you for ones time for this fantastic read!!
    I definitely savored every little bit of it and I have you bookmarked to
    check out new things on your site.

  218. I am sure this paragraph has touched all the internet people,
    its really really fastidious piece of writing on building up new weblog.

  219. Hey excellent blog! Does running a blog such as this require a
    lot of work? I’ve absolutely no understanding of programming however
    I had been hoping to start my own blog soon. Anyhow, if
    you have any ideas or tips for new blog owners please share.

    I know this is off subject but I just needed to
    ask. Appreciate it!

  220. This is very interesting, You are a very skilled blogger.
    I’ve joined your rss feed and look forward to seeking more
    of your wonderful post. Also, I’ve shared your website in my social networks!

  221. It’s wonderful that you are getting ideas from this post as well
    as from our discussion made at this place.

  222. Please let me know if you’re looking for a article writer for your weblog.
    You have some really great posts and I think I would be a good asset.
    If you ever want to take some of the load off,
    I’d love to write some content for your blog in exchange for a link
    back to mine. Please blast me an email if interested.
    Thanks!

  223. Hi to every single one, it’s truly a fastidious for me to pay a quick visit this website, it consists of valuable Information.

  224. yazilarinizdaki sozcukler cok guzel

  225. Magnificent goods from you, man. I’ve understand your stuff previous to and you’re just
    extremely excellent. I really like what you have acquired
    here, certainly like what you’re stating and the way in which you say it.
    You make it enjoyable and you still care for to keep it smart.
    I cant wait to read much more from you. This is actually a great web site.

  226. I pay a quick visit every day some web pages and blogs to read articles, but this
    webpage gives quality based articles.

  227. Good day! Do you know if they make any plugins to protect against hackers?
    I’m kinda paranoid about losing everything I’ve worked hard on. Any suggestions?

  228. I am not sure the place you are getting your info, however great topic.
    I needs to spend some time studying more or figuring out
    more. Thank you for wonderful information I used
    to be looking for this info for my mission. https://telegra.ph/Tips-On-How-To-Verify-Your-Snapchat-Account-03-06

  229. Options embrace lane assistance, traffic rerouting, parking options, safety digicam alerts, weather info
    and much more. Model 1.Eight additionally consists of safety camera alerts as an In App Purchase, an at-a-glance
    traffic gage and a new NAVTEQ map. The newest Maps by the main map provider NAVTEQ.
    By providing directions even in areas with out a cell or wireless signal, and the most
    recent NAVTEQ maps saved on the cellphone, the app at all times has you covered.
    The app helps drivers to arrive stress-free and on time
    with spoken instructions and a novel combination of superior driving guidance.
    Navigon just recently rolled out a trendy iPhone Car Equipment for use with its iOS
    navigation app, and it is now also announced a reasonably vital replace to
    the app itself. What’s more, Navigon has also dropped its costs
    across the board for the occasion — the full app with maps for all of North America
    will now set you again simply $forty five until April 18th, whereas variations
    for just the US or Canada run $35 apiece.

  230. I’ll right away snatch your rss as I can not to find your email subscription link or newsletter service.
    Do you have any? Please permit me recognize in order that I
    may subscribe. Thanks.

  231. I’m amazed, I have to admit. Seldom do I encounter
    a blog that’s both equally educative and entertaining, and without a doubt,
    you have hit the nail on the head. The problem is something that too few folks
    are speaking intelligently about. I’m very happy that I came across this in my
    hunt for something regarding this. https://telegra.ph/How-You-Can-Verify-Your-Snap-Account-03-06

  232. Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this post and also the
    rest of the site is also very good.

  233. Thanks very interesting blog!

  234. You really make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be actually something that I think I would never understand.
    It seems too complicated and extremely broad for me.

    I’m looking forward for your next post, I will
    try to get the hang of it! https://devpost.com/haahrklemmensen253

  235. Its like you learn my thoughts! You appear to know a lot about this,
    such as you wrote the book in it or something. I feel that
    you could do with some percent to force the message home a
    little bit, but other than that, that is excellent blog. A
    great read. I’ll definitely be back.

  236. This blog was… how do I say it? Relevant!!
    Finally I have found something which helped me.
    Many thanks!

  237. Hi, its good paragraph concerning media print, we all understand media is a enormous source of facts.

  238. Wow that was strange. I just wrote an extremely long comment but after I clicked submit my comment didn’t show up.
    Grrrr… well I’m not writing all that over again. Anyway,
    just wanted to say excellent blog! https://peatix.com/user/11515498

  239. Greetings from Los angeles! I’m bored to
    death at work so I decided to browse your blog on my
    iphone during lunch break. I enjoy the information you provide here and can’t wait to take a look when I get home.
    I’m surprised at how fast your blog loaded on my phone .. I’m not even using WIFI, just 3G
    .. Anyhow, wonderful site!

  240. Really when someone doesn’t know after that its up to other viewers that they will
    help, so here it occurs.

  241. предметы лиги легенд

  242. Please let me know if you’re looking for a article
    writer for your site. You have some really great posts and I believe I would be a good asset.
    If you ever want to take some of the load off, I’d love to
    write some content for your blog in exchange for a link back to mine.

    Please shoot me an e-mail if interested. Thank you!

  243. Sweet blog! I found it while browsing on Yahoo News. Do you have any tips on how to
    get listed in Yahoo News? I’ve been trying for a while but I never seem to get there!
    Cheers

  244. I visited many web pages however the audio quality for audio
    songs current at this website is actually excellent.

  245. It’s really a cool and helpful piece of info. I’m glad that you just shared
    this useful information with us. Please keep us informed like this.
    Thank you for sharing.

  246. I really like your blog.. very nice colors & theme.
    Did you design this website yourself or did you hire someone to do it
    for you? Plz respond as I’m looking to construct my own blog
    and would like to find out where u got this from. appreciate
    it

  247. Hi to every body, it’s my first pay a visit of this
    web site; this blog carries amazing and genuinely fine material
    in favor of readers.

  248. Wow, superb blog structure! How lengthy have you been blogging for?
    you made running a blog look easy. The overall glance of your website is wonderful, as smartly as the content!

  249. I was curious if you ever considered changing the page layout of your site?
    Its very well written; I love what youve got to say.

    But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better.
    Youve got an awful lot of text for only having one or 2 images.
    Maybe you could space it out better?

  250. When someone writes an post he/she keeps the plan of a user in his/her mind that how a
    user can know it. Thus that’s why this post is outstdanding.
    Thanks!

  251. Good day! I could have sworn I’ve been to this website before but after browsing through
    some of the post I realized it’s new to me. Anyhow, I’m definitely glad I found it
    and I’ll be bookmarking and checking back often!

  252. Hello everyone, it’s my first visit at this website, and post is
    truly fruitful in support of me, keep up posting these articles.

  253. Link exchange is nothing else however it is just placing the other
    person’s weblog link on your page at appropriate place and
    other person will also do same in support of you.

  254. Very soon this web site will be famous amid all blogging and site-building viewers, due to it’s nice posts

  255. таплинк для инстаграм

  256. Please let me know if you’re looking for a writer for your weblog.
    You have some really great posts and I think I would be a good asset.
    If you ever want to take some of the load off, I’d love
    to write some content for your blog in exchange for a link back
    to mine. Please send me an e-mail if interested. Many thanks!

  257. Oh my goodness! Awesome article dude! Thank you so much, However
    I am experiencing difficulties with your RSS. I don’t know
    the reason why I am unable to subscribe to it.
    Is there anybody having the same RSS problems?

    Anyone who knows the solution will you kindly respond?
    Thanx!!

  258. I will immediately clutch your rss feed as I can not in finding your
    e-mail subscription hyperlink or e-newsletter service.
    Do you’ve any? Please let me recognise so that I may just
    subscribe. Thanks.

  259. Hi there! I’m at work surfing around your blog from my new
    iphone 3gs! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts!
    Carry on the great work!

  260. thank you a whole lot this fabulous website will be official
    and casual

  261. Greate pieces. Keep writing such kind of info on your
    blog. Im really impressed by it.
    Hello there, You have performed an excellent job.
    I will certainly digg it and for my part recommend to my friends.

    I’m sure they will be benefited from this web site.

    my web page – we Buy houses fast dallas

  262. Hi to all, the contents present at this website are genuinely amazing for
    people experience, well, keep up the nice work fellows.

  263. Hi, i feel that i noticed you visited my website so i got here to go back the want?.I’m trying to to find issues to
    enhance my website!I suppose its adequate to use a few of your concepts!!

  264. I feel this is one of the such a lot important info for me.
    And i’m satisfied studying your article. However should commentary on few normal issues,
    The site style is great, the articles is in reality nice :
    D. Good job, cheers

  265. Wow that was strange. I just wrote an very long comment but
    after I clicked submit my comment didn’t appear. Grrrr…

    well I’m not writing all that over again. Regardless, just wanted
    to say great blog!

  266. Hi are using WordPress for your blog platform? I’m new to the blog
    world but I’m trying to get started and set up my own. Do you require any coding expertise to make your own blog?
    Any help would be greatly appreciated!

  267. Powerball tickets, which cost $2 each and every, are sold in 45 states, as nicely ass the District
    of Columbia, Puertro Riico annd the U.S.

    Feeel free tto visit my page: 파워볼커뮤니티

  268. You actually make it seem so easy with your presentation but I find
    this matter to be really something which I think I would never
    understand. It seems too complex and very broad for me.
    I’m looking forward for your next post, I’ll try to get the hang of it!

  269. Hi it’s me, I am also visiting this website
    regularly, this web page is really pleasant and the visitors are truly sharing pleasant thoughts.

  270. Heya outstanding website! Does running a blog similar to this require a massive amount work?
    I’ve absolutely no knowledge of programming but I had been hoping to start my own blog soon. Anyways, if you have any
    ideas or techniques for new blog owners please share. I understand this is off topic nevertheless I
    simply needed to ask. Thank you!

  271. For hottest information you have to pay a quick visit world-wide-web and on world-wide-web
    I found this web site as a finest web page for most recent
    updates.

  272. Right now it seems like BlogEngine is the best blogging platform out
    there right now. (from what I’ve read) Is that what you are using on your blog?

  273. Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement
    account it. Look advanced to more added agreeable
    from you! By the way, how can we communicate? https://edex.adobe.com/community/member/scyN8PuYE

  274. I truly love your blog.. Pleasant colors & theme.

    Did you develop this website yourself? Please reply back as I’m
    attempting to create my own personal website and want to find out where you got this from
    or what the theme is called. Many thanks!

  275. Fastidious respond in return of this issue with firm arguments
    and telling all about that.

  276. I don’t even know the way I stopped up right here, but I assumed this
    submit was good. I do not understand who you might be but definitely you are going to a well-known blogger for those who
    are not already. Cheers!

  277. Wow that was odd. I just wrote an very long comment but after I
    clicked submit my comment didn’t show up. Grrrr…
    well I’m not writing all that over again. Regardless, just wanted to say wonderful blog!

  278. What’s up to all, how is everything, I think every one is
    getting more from this web site, and your views are fastidious in favor of new users.

  279. Толстая бордюр не превосходнейший разночтение чтобы приобретения, чтобы так считают многие.
    Ведь чем шире металл, тем он
    крепче, по мнению неопытных покупателей.
    Мысль в часть, который качественная сталь навеки меньше.
    Однако все относительно, ведь случалось
    жесткие рамы будут лучше, к примеру, в
    условиях плохого дорожного покрытия.
    Становится понятно, который купить полуприцеп не беспричинно просто,
    как могло показаться для инициатор взгляд.
    Это целая нравоучение, о которой мы и поговорим в данном материале.

    Важно! Вдруг подобрать
    полуприцеп? Исходите из груза,
    какой будете перевозить в будущем,
    это преобладающий посредник конечного выбора таких агрегатов.

    Будущий полуприцепов
    Цементовозы и другая спецтехника часто оснащается полуприцепами чтобы транспортировки товаров.
    Коли вы знаете характеристики груза, то выбор
    превращается в легкое занятие.

    Какие намерение полуприцепов есть для
    рынке?
    Изотермические и рефрижераторные
    В них жрать все ради длительной перевозки продуктов питания, которые могут быстро испортиться.
    Ради этого подобные полуприцепы оснащаются
    необходимыми деталями, и перевозчик может спокойно перевозить товар, не боясь следовать его состояние.

    Суть кроется в сохранении и поддержке правильной температуры, которую настраивает владелец.
    Полуприцеп-рефрижератор может не единственно поддерживать, только и задавать необходимую температуру.

    Полуприцеп-автовоз
    Надежная конструкция и особенности в самом агрегате позволяют свободно перевозить
    порядком автомобилей ради уединенно раз.

    Используются только для этих целей.

    Полуприцеп-контейнеровоз
    Вдобавок нераздельно беспримерный тип данной техники, кто перевозит большие контейнеры.
    В них помещают различные товары, от
    продуктов питания перед одежды
    и прочего.
    Полуприцеп-контейнеровоз универсальные и популярные между аналогов.

    Полуприцеп-самосвал
    Используются для строительных
    работ, перевозят как мусор, так и
    прочее.
    Они легки в эксплуатации, крепкие и способны
    терпеть важный вес.
    Тентовый, шторный, бортовой полуприцеп
    Они выделены в одну группу, так вдруг самые популярные между покупателя.

    Их ценят следовать уникальные
    свойства, хорошие характеристики, мочь перевозить груз разного типа.

    Полуприцеп-цистерна
    Используется для транспортировки различных жидкостей в большом количестве.

    Для самой конструкции находится специальная цистерна,
    которая комфортная в использовании.
    Явный метонимия использования –
    битумовоз.
    Гордо! Забавный быль – бортовые и тентованные
    полуприцепы производят примерно 60% через
    общего количества грузоперевозок сообразно всему миру.

    Помните, который, выбирая намеченный полуприцеп нужно узнавать с
    его характеристиками. Это позволит не исполнять неизбежный ошибки
    и трезво оценить ситуацию.
    К примеру, вам надо экономить время?

    Тут идеальным вариантом довольно шторный полуприцеп,
    кто позволяет легким движением сдвинуть тент в сторону, совершить загрузку или выгрузку
    следовать считанные минуты.

    Выбираем, отталкиваясь через кузова
    Процесс выбора – долгий и виновный процесс.
    К примеру, считается, что стойки занимают важное край в этом процессе.

    Надо сконцентрироваться и
    подобрать оптимальный вариант.
    Смотрите на вещь этих устройств,
    ведь это напрямую влияет на прочность и комфорт,
    а также проворство подготовки самого полуприцепа.
    Задний портал, подвеска – это важные
    критерии.

    Спецтехника через может поставляться чистый в базовой комплектации, беспричинно и
    оснащенной дополнительным оборудованием в зависимости через
    потребностей конкретного заказчика.

    Однако самым главным из них является подбор кузова, поэтому рассмотрим этот видоизменение подробнее.
    Передняя стенка – главным рацион кузова.
    На который стоит одновременно обратить внимание около осмотре это детали?

    Она может непременно из стали иначе алюминия.
    Нижняя отрезок должна водиться усилена плотным листом, если мы говорим о качественной модели.
    Лист алюминиевый, реже – из фанеры.

    Видоизменение профиля и крепление
    Этот параметр создает дополнительную надежность конструкции.
    Уплетать модели, где нет никакой страховки от удара, который стоит учитывать,
    отталкиваясь через перевозимого товара.

    Высота
    Некоторые стенки являются заниженными,
    сколько упрощает регулировку конструкции.
    С подобный стороны, аэродинамические характеристики ухудшаются.

    Вещество пола
    Не относиться к передней стенке, но коль он изготовлен из прочного
    материала, то способен отличный обеспечивать
    всю конструкцию при неудачных остановках и
    обеспечивать целостность перевозимого груза.

    Выводы
    Так какой полуприцеп лучше?
    Это зависит от индивидуальных особенностей.
    Первоначально должен понять который ноша будете перевозить и
    тщательно выучить его характеристики.
    Это позволит подобрать нужную форма полуприцепа в будущем.
    Также стоит запоминать, что часто их приобретают
    отдельно. Только продажа
    тягачей с полуприцепом также набирает обороты и это
    добросовестный вариант.

    Аккуратный анализ маршрута, по которому
    перевозчик довольно ездить в будущем – еще безраздельно нюанс, приличный внимания.
    Коли дорожное покрытие некачественное, то стоит обратить забота для модели с жесткой рамой.
    Тщательно исследуйте самопроизвольно полуприцеп, осмотрите
    его для наличие необходимых удобств разгрузки и загрузки для товара.

    Обратите почтение для габариты агрегата, положение главных составляющих.

    Специалисты не рекомендуют получать полуприцепы б/у, сколько стало популярным.
    Вы не предугадаете, что кроме дозволено
    пользоваться конструкцию.
    Поэтому приобретать нуждаться только у лицензированной компании со всеми
    сертификатами – дело идеально подходит перед это
    описание. Здесь вы сможете покупать новичок
    полуприцеп от производителя.

  280. appreciate it a whole lot this amazing site is formal as well as everyday

  281. Have you been searching for escort girls in Tel Aviv ?18escortgirls can allow you to Want to invest
    quality young escort girls in your house or hotel?
    Trying to find Russian escorts, Ethiopian escorts or VIP escorts?
    Looking for escort services in Tel Aviv with the truly amazing supply of 18escortgirls Index can fulfill all your fantasies discreetly.

  282. Why viewers still make use of to read news papers when in this technological world
    the whole thing is presented on web?

  283. Wonderful blog! I found it while surfing around on Yahoo News.
    Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News?
    I’ve been trying for a while but I never seem to get there!
    Thanks

  284. Attractive section of content. I simply stumbled upon your site and in accession capital to say that I
    get actually loved account your blog posts. Any way I will be subscribing to
    your feeds and even I fulfillment you get entry to consistently quickly.

  285. Конном лагерь FAIRYHORSE
    Более 10 часов верховых тренировок
    Полный практический экскурс в коневодство и коневладение с малейшими подробностями об уходе, ветеринарии, моционе,
    кормлении и всем, что касается содержания лошадей
    Питание в ресторане замка
    Абсолютное погружение в конный мир

  286. This piece of writing gives clear idea for the new viewers of blogging,
    that truly how to do blogging and site-building.

  287. Everyone loves what you guys tend to be up too. This
    sort of clever work and exposure! Keep up the excellent works guys I’ve
    incorporated you guys to my personal blogroll.

  288. I like this post, enjoyed this one thank you for posting. “Pain is inevitable. Suffering is optional.” by M. Kathleen Casey.

  289. We will teach you how to earn $ 7000 per hour.
    Why? We will profit from your profit.https://go.binaryoption.ae/FmUKhe

  290. купить мебельный щит санкт петербург

  291. With havin so much written content do you ever run into any issues of plagorism or copyright
    violation? My blog has a lot of unique content I’ve either written myself or outsourced but
    it appears a lot of it is popping it up all over the web without my agreement.

    Do you know any techniques to help stop content from being ripped off?
    I’d really appreciate it.

  292. I’m not that much of a internet reader to be honest but your
    sites really nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your site
    to come back later on. All the best

  293. Can you tell us more about this? I’d want to find out some additional
    information.

  294. I loved as much as you’ll receive carried out right here.
    The sketch is attractive, your authored material stylish.
    nonetheless, you command get bought an impatience over that you wish be delivering
    the following. unwell unquestionably come further formerly again since exactly the same
    nearly very often inside case you shield this increase.

  295. sitenizdeki yazilar cok guzel

  296. At this time it sounds like Movable Type is the
    top blogging platform out there right now. (from what I’ve read)
    Is that what you are using on your blog?

  297. You’ve made some decent points there. I checked on the
    web to find out more about the issue and found most people
    will go along with your views on this web site.

  298. I really like it when individuals get together and share opinions.

    Great website, keep it up!

  299. This web site really has all the information and facts I needed about this subject and didn’t know who to ask.

  300. Hello everyone, it’s my first go to see at this website, and paragraph
    is in fact fruitful in favor of me, keep up posting such content.

  301. Way cool! Some very valid points! I appreciate you writing
    this write-up and also the rest of the website is also very good.

  302. many thanks a lot this web site is definitely conventional and informal

  303. No matter if some one searches for his vital thing, thus he/she wishes to be available that in detail, so that thing is maintained over here.

  304. Thank you a bunch for sharing this with all of us you really recognize
    what you are speaking about! Bookmarked. Kindly additionally seek advice from my website =).
    We will have a link trade agreement between us

  305. Why people still make use of to read news papers when in this technological globe everything is accessible on web?

  306. Normally I do not learn post on blogs, but I wish to say that this
    write-up very compelled me to take a look at
    and do it! Your writing taste has been amazed me.
    Thanks, quite great article.

  307. Magnificent beat ! I would like to apprentice while you amend your site, how can i subscribe for a blog site? The account helped me a acceptable deal. I had been a little bit acquainted of this your broadcast offered bright clear idea