জেলজীবনে বঙ্গবন্ধুর হাতে রান্না খিচুড়ি ফলি মাছের কোপতা

জেলজীবনে বঙ্গবন্ধুর হাতে রান্না খিচুড়ি ফলি মাছের কোপতা

ইমরুল ইউসুফ

হাজার বছরের শ্রেষ্ঠ বাঙালি জাতির জনক বঙ্গবন্ধু শেখ মুজিবুর রহমান। তিনি তাঁর রাজনৈতিক জীবনে ৪ হাজার ৬৮২ দিন কারাভোগ করেন। এর মধ্যে ব্রিটিশ আমলে তিনি যখন স্কুলছাত্র তখন কারাভোগ করেন ৭ দিন। বাকি ৪ হাজার ৬৭৫ দিন কারাভোগ করেছেন পাকিস্তানের ২৩ বছরের শাসন আমলে। যা বছরের হিসাবে প্রায় ১৩ বছর। এই দীর্ঘ সময়ে বঙ্গবন্ধু জেলে বসে নানা ধরনের কাজ করেছেন। অবসর সময়ে বই, পত্রপত্রিকা পড়ার পাশাপাশি মুরগি পালন করেছেন। কবুতরের বাচ্চা ফুটিয়েছেন। বন্দি সেলের বাইরের আঙিনায় ফুলের বাগান করেছেন। বাগান পরিচর্যা করেছেন। এমন কি রান্নাবান্নাও করেছেন।

এসব কাজের পাশাপাশি তিনি জেলখানার কর্মচারী হোক বা সশ্রম কারাদ- প্রাপ্ত আসামিই হোক তাদের সঙ্গে পিতৃত্বসুলভ সম্পর্ক গড়ে তুলেছেন। তাঁর পরিবার থেকে দেয়া উন্নতমানের খাবার অন্যদের খাইয়েছেন। তাঁর সেলে রান্নার বরাদ্দ বাঁচিয়ে অন্যান্য বন্দিদের খিচুড়ি রান্না করে খাইয়েছেন। চা-নাস্তা খাইয়েছেন। শেখ মুজিবুর রহমানের লেখা কারাগারের রোজনামচা বই থেকে বঙ্গবন্ধুর এমন অনেক অজানা বিষয় আরো নিবিড়ভাবে জানার সুযোগ পেয়েছি আমরা।

কারাগারের রোজনামচা বইয়ের এক জায়গায় বঙ্গবন্ধু লিখেছেন- “কি বিপদেই না পড়েছি! বাবুর্চি বেচারা অসুস্থ হয়ে পড়েছে, পাক করবে কে? নতুন একজন আনলে আবারও আমার কয়েকদিন না খেয়ে থাকতে হবে। আমার তো তেমন কোনো ধারণাও নাই, তবুও বাবুর্চিকে নিয়ে একটা পাক প্রণালী আবিষ্কার করেছি। মেট বলল, একটা মুরগি এনেছিলাম, ডিম দিয়েছে। খুব খুশি জেলখানায় আবার মুরগিতে ডিম দেয়? বললাম, খুব ভাল, রেখে দেও, মুরগিকে বাচ্চা দেওয়াব। ডিম কিন্তু খাওয়া চলবে না।

২৬ সেলে সিকিউরিটি বন্দিরা থাকেন। ১৯৫৮ সালে গ্রেপ্তার হয়ে এখনও আছেন। সরকার ছাড়বার নাম নিচ্ছেন না। তারাও জানেন না কি করে মাথা নত করতে হয়। অনেকেই আছেন যারা ইংরেজ আমলেও দুই চার বার জেল খেটেছেন।

সেই ২৬ সেল থেকে আমার জন্য কুমড়ার ডগা, ঝিংগা, কাকরোল পাঠিয়েছেন। তাঁদের বাগানে হয়েছে, আমাকে রেখে খায় কেমন করে! আমার কাছে পাঠাতে হলে পাঁচটি সেল অতিক্রম করে আসতে হয়, দূরও কম না। বোধ হয় বলে-কয়ে পাঠিয়েছেন। তাঁরা যে আমার কথা মনে করেন আর আমার কথা চিন্তা করেন, এতেই মনটা আনন্দে ভরে গেল। এঁরা ত্যাগী রাজবন্দি দেশের জন্য বহু কিছু ত্যাগ করছেন। জীবনের সবকিছু দিয়ে গেলেন এই নিষ্ঠুর কারাগারে। আমি তাঁদের সালাম পাঠালাম। তাঁরা জানেন, আমাকে একলা রেখেছে, খুবই কষ্ট হয়, তাই বোধ হয় তাঁদের এই সহানুভূতি।

আজ ফলি মাছ দিয়েছে। বাবুর্চি বলল, কোপতা করতে হবে। বাবুর্চি জানে না, কেমন করে করতে হয়, আমিও জানি না। তবু করতে হবে। বললাম, বোধ হয় এইভাবে করতে হয়। বাবুর্চি ও আমি পরামর্শ করে মধ্যপন্থা অবলম্বন করলাম। সেইভাবেই করা হলো। যখন খেতে শুরু করলাম মনে হলো কোপতা তো হয় নাই, তবে একটা নতুন পদ হয়েছে। কি আর করা যায়, চুপ করে খেয়ে নিলাম। বললাম, ‘বাবারা, বাড়িতে যে রকম খাই তার ধারে কাছ দিয়েও যায় নাই। যাহা হউক খেয়ে ফেল, ফলি মাছ তো!’ মনে মনে হাসলাম, পাস করা বাবুর্চি আমি! ভাগ্য ভাল, বাইরের লোক ছিল না, থাকলে কোপতা আমার মাথায় ঢালতো। এই সময়ই মনে হলো একলা হয়ে সুবিধাই হয়েছে।’ (কারাগারের রোজনামচা, পৃষ্ঠা ১৩১-৩২)।
ফলি মাছের কোপতার পর বঙ্গবন্ধু একদিন কলিজা রান্না করতে বসলেন। বইটিতে তিনি লিখেছেন, ‘আজ আমি বাবুর্চিগিরি করেছি। কলিজা দিয়েছিল, পাকাতে হবে। আমি ও বাবুর্চি দুইজনই প্রায় সমান। ‘কেহ কারে নাহি পারে সমানে সমান।’ তবু ধারণা করে নিয়ে পাকালাম, মনে হলো মন্দ হয় নাই। খাইলাম কিছুটা।” (কারাগারের রোজনামচা, পৃষ্ঠা ১৬৭)।

বঙ্গবন্ধুকে কারাগারের যে সেলে রাখা হয়েছিল সেই সেলের কাছেই ছিল পাগলা গারদ। কেউ জেলে থাকতে থাকতে পাগল হয়ে গেছে। কেউ বা পাগল বলে পরিবারের লোকজন জেলে দিয়ে গেছে। রাতে প্রায়ই পাগলরা চিৎকার জুড়ে দিত। যার ফলে বঙ্গবন্ধু ঘুমাতে পারতেন না। এজন্য শেখ মুজিব বেগম মুজিবকে বলেছিলেন, ‘যদি কোনো দিন পাগল হয়ে যাই, তবে পাগলা গারদে বা জেলের পাগলখানায় আমাকে দিয়ো না।’

যাই হোক, বঙ্গবন্ধু এই পাগলদেরও ভালোবাসতেন। তাদের সঙ্গে গল্প করতেন। রান্না করে খাওয়াতেন। বঙ্গবন্ধু লিখেছেন, ‘৪০ সেলের পাগলা গারদের পাগল ভাইদের জন্য নিজেই মুরগি পাক করে পাঠাইয়া দিলাম। আমি না খেয়ে জমাইয়া ছিলাম। আমার যাওয়ার হুকুম নাই ওদের কাছে-যদিও খুবই কাছে আমি থাকি। জমাদার সাহেবকে ডেকে বললাম, আপনি দাঁড়াইয়া থেকে ওদের মধ্যে ভাগ করে দিবেন। তিনি তাই করলেন। ওরা যে আমার বহুদিনের সাথী, ওদের কি আমি ভুলতে পারি? ভুলতে চেষ্টা করলেও সন্ধ্যার পরে ওরা আমাকে মনে করাইয়া দেয়-যখন ওরা আপন মনে চিৎকার করে আবার কেউ অদ্ভুত স্বরে গানও গায়। (কারাগারের রোজনামচা, পৃষ্ঠা ২০৪)।

বঙ্গবন্ধু যখন কারাগারে ছিলেন তখন তাঁর আশপাশের সেলে আরও অনেক রাজনৈতিক নেতা, ছাত্রনেতা এমনকি সাধারণ ছাত্র বন্দি ছিলেন। তাঁদের সঙ্গেও বঙ্গবন্ধু বন্ধুর মতো আচরণ করতেন। তাদের কথা মনোযোগ দিয়ে শুনতেন। তাদের আবদার বা দাবি পূরণের চেষ্টা করতেন। একবার তো বন্দি ছাত্রদের আবদার রাখতে বঙ্গবন্ধুকে খিচুড়ি রান্না করতে হয়েছিল। বইটিতে তিনি লিখেছেন ‘সকালে ১০টা-১১টা পর্যন্ত কাগজ অথবা বই পড়ি। ১২টার সময় দেখি রেণু কয়েক সের চাউল, কিছু ডাউল, তেল, ঘি, তরকারি, চা, চিনি, লবণ, পিঁয়াজ ও মরিচ ইত্যাদি পাঠাইয়াছে। আশ্চর্য হয়ে গেলাম। ডিভিশন ‘ক’ কয়েদিরা বাড়ির থেকে এসব আনতে পারে ডিআইজি প্রিজনের অনুমতি নিয়ে। অনুমতি নিয়েই পাঠাইয়াছে দেখলাম। ভালই হয়েছে। কিছুদিন ধরে পুরানা বিশ সেলে যে কয়েকজন ছাত্র বন্দি আছে তারা খিচুড়ি খেতে চায়। বহুদিন আমাকে বলেছে কিন্তু কুলাতে পারব না বলে নড়াচড়া করি না। কিছু কিছু বাঁচাইয়াছি, কয়েকটি মুরগি, কিছু ডিমও জোগাড় করেছি। নূরুল ইসলাম, নূরে আলম সিদ্দিকী ও আরও কয়েকজন মিলে ‘খিচুড়ি সংগ্রাম পরিষদ’ গঠন করেছে। খিচুড়ি আদায় করতেই হবে। আমার পাকের ঘরের কাছে একটা কাঁঠাল গাছ আছে, সেখানে খবরের কাগজে কালি দিয়ে লিখে কাঁঠাল গাছে টানাইয়া রেখেছে কোনো কয়েদিকে দিয়ে। তাতে লেখা আছে ‘আমাদের দাবি মানতে হবে, খিচুড়ি দিতে হবে।’ নীচে লেখা ‘খিচুড়ি সংগ্রাম পরিষদ’। আমি তো নূরুল ইসলামের হাতের লেখা চিনি। বাইরে ও পোস্টার লিখতো। তারই হাতে লেখা। আমি তাদের ডেকে বললাম, এসব দাবি টাবি চলবে না। দরকার হলে জনাব মোনেম খানের পন্থা অবলম্বন করব। খুব হাসাহাসি চললো। মাঝে দুই একজনে দুই একবার শ্লোগানও দিয়েছে-‘খিচুড়ি দিতে হবে।’
আজ সুযোগ হয়ে গেল। মালপত্র পাওয়া গেল। বিকালে তাদের বললাম ‘যাহা হউক তোমাদের ভাবির দৌলতে তোমাদের খিচুড়ি মঞ্জুর করা গেল। আগামীকাল খিচুড়ি হবে।’
যথারীতি রবিবার সকাল থেকে খিচুড়ি পাকের জোগাড়ে আত্মনিয়োগ করা হলো। রেণু কিছু ডিমও পাঠাইয়াছে। কয়েকদিন না খেয়ে কয়েকটা ছোট ছোট মুরগির বাচ্চাও জোগাড় করা হয়েছে। আমি তো জেলখানার বাবুর্চি, আন্দাজ করে বললাম কি করে পাকাতে হবে এবং আমার কয়েদি বাবুর্চিকে দেখাইয়া দিলাম। পানি একটু বেশি হওয়ার জন্য একদম দলা দলা হয়ে গেছে। কিছু ঘি দিয়ে খাওয়ার মত কোনোমতে করা গেল। পুরানা বিশ সেলে আট জন ডিপিআর, তাদের ফালতু, পাহারা, মেট চারজন করে দেওয়া হলো। আমার আশে পাশেও ৮/১০ জন আছে সকলকেই কিছু কিছু দেওয়া হলো। ডিম ভাজা, ঘি ও অল্প অল্প মুরগির গোস্তও দেওয়া হলো। গোসল করে যখন খেতে বসলাম তখন মনে হলো খিচুড়ি তো হয় নাই তবে একে ডাউল চাউলের ঘণ্ট বলা যেতে পারে। উপায় নাই খেতেই হবে। কারণ আমিই তো এর বাবুর্চি। শাহ মোয়াজ্জেম, নূরে আলম, নূরুল ইসলাম বলল, ‘মন্দ হয় নাই।’ একটু হেসে বললাম, ‘যাক আর আমার মন রাখতে হবে না। আমিই তো খেয়েছি।’ যাহা হউক খিচুড়ি সংগ্রাম পরিষদের দাবি আদায় হলো, আমিও বাঁচলাম।’ (কারাগারের রোজনামচা, পৃষ্ঠা ২৩৪-৩৫)।

এতো গেলো কারাগারে রান্না করে খাওয়ানোর গল্প। জেল জীবনে বঙ্গবন্ধু চা নাস্তার ব্যাপারেও ছিলেন খুবই উদার। সবাইকে তিনি ডেকে ডেকে চা কিংবা মুড়ি খাওয়াতেন। চায়ের বিষয়ে তিনি একজায়গায় লিখেছেন ‘চা বানাতে বললাম। আজ যাকে পাওয়া যাবে তাকেই চা খাওয়াতে বললাম। সাধারণ কয়েদিরা একটু চায়ের জন্য কত ব্যস্ত। তাই আমি বলে দিয়েছি যে-ই চা খেতে চাইবে তাকেই দিবা। আমার মেটটা একটু কৃপণ, সহজে কিছু দিতে চায় না। যদি আমার কম পড়ে যায়, বাইরে থেকে আসতে দেরি হলে অসুবিধা হবে। তাকে বলে দিয়েছি, কম পড়ে পড়–ক, আনতে দেরি হয় হউক, চাইলে দিতে হবে। কিইবা আমি দিতে পারি, এই নিষ্ঠুর কারাগারে!’ (কারাগারের রোজনামচা, পৃষ্ঠা ১১৮)।

মুড়ি খাওয়ার বিষয়ে বইয়ের এক জায়গায় বঙ্গবন্ধু লিখেছেন, ‘জমাদার ও সিপাহি সাহেবরা মুড়ি খেতে চায়। মুড়ি জেলখানার কয়েদিরা চোখেও দেখে না। মেটকে বললাম, মুড়ি-কাঁচা মরিচ ও পিঁয়াজ দিয়ে তৈয়ার কর। পূর্বেই আমি দেখাইয়া দিয়েছি কী করে তৈয়ার করতে হয়। নিজেও জানি কিছুটা। সাধারণ কয়েদিরা যারা আমার এখানে কাজ করে তাদের জন্যও বানাও। পাশের সেলে যে কয়জন জেল হতে সাজাপ্রাপ্ত কয়েদি আছে তাদেরও দিতে হবে।’ (কারাগারের রোজনামচা, পৃষ্ঠা ১৪৬)।

মুড়ি প্রসঙ্গে বঙ্গবন্ধু বইয়ের আরেক জায়গায় লিখেছেন ‘মুড়ি খুব জনপ্রিয়তা লাভ করেছে কারাগারে। কাঁচা মরিচ, পিঁয়াজ, আদা আর সরিষার তৈল দিয়ে একবার মাখালে যে কি মজা হয় তাহা আমি তো প্রকাশ করতে পারি না। আমার না খেলে চলে না। সিপাহি জমাদার সাহেবরা যাদের ডিউটি পড়ে তারা মেটকে বলে চুপি চুপি মুড়ি খেয়ে নেয়। যদি বড় সাহেবরা দেখে! আমি দেখেও দেখি না, কারণ মেটকে বলে দিয়েছি মুড়ি চাইলে ‘না’ বলবা না।’ (কারাগারের রোজনামচা, পৃষ্ঠা ১৬৫)।

ব্যক্তিগত জীবনে বঙ্গবন্ধু অন্যান্য বিষয়ের মতো খাওয়া-দাওয়ার ব্যাপারেও ছিলেন ভীষণ উদার। নিজে না খেয়ে অন্যকে খাওয়াতেন। খাবার পরিমাণে কম হলেও ভাগ করে খেতেন। তিনি লিখেছেন ‘রেণু কিছু খাবার দিয়ে গেছে-কি করে একলা খেতে পারি? কই মাছ খেতে আমি ভালোবাসতাম, তাই ভেজে দিয়েছে। কয়েকটা মাছ পাকিয়ে দিয়েছে, মুরগির রোস্ট, এগুলি খাবে কে? কিছু কিছু খেয়ে বিলিয়ে দিলাম কয়েদিদের মধ্যে। তারা কত খুশি এই জিনিস খেয়ে! কেহ বলে, সাত বৎসর, কেহ বা পাঁচ বৎসর, কেহ বা তিন বৎসর এই জেলে একঘেয়ে খাওয়া খেয়ে বেঁচে আছে। যখন মিঠা কুমড়া শুরু হয় কয়েক মাস মিঠা কুমড়াই চলে, আবার যখন ক্ষেতে ডাঁটা জন্মায় আবার শুরু হয়ে কিছুদিন চলে, আবার কিছুদিন পুঁইশাক। ডাল তো আছেই। আমার এক ছাফাইয়া ছিল একটু রসিক, সাত বৎসর জেল হয়েছে, প্রায় পাঁচ বৎসর খেটেছে বলে খালাসের সময় হয়ে এসেছে। বলে, এই রকম মজার খাবার পেলে আর কিছুদিন জেলে থাকতে রাজি আছি। মেট বলে, ‘পেটে ডালের চর পড়ে গিয়াছিল। বিশ বৎসর সাজা, সাত বৎসর খেটেছি এখন আর ডাল খেতে হয় না।’ (কারাগারের রোজনামচা, পৃষ্ঠা ১৮৯)।

কারাবন্দি থেকেও বঙ্গবন্ধুর এমন উদ্যোগ, মানুষের প্রতি ভালোবাসা, সহমর্মিতা, সহযোগিতা আমাদের মুগ্ধ করে। আমাদের নতুন করে ভাবতে শেখায়। উদ্যমী হতে শেখায়। মহৎহৃদয়ের মানুষ হতে শেখায়।

 

ইমরুল ইউসুফ : সহ-পরিচালক, বাংলা একাডেমি, ঢাকা

 

About S M Tuhin

দেখে আসুন

চিরায়ত সাহিত্য । ভগবানের টাঁকশাল : শিবনাথ শাস্ত্রী

ম্যানগ্রোভ সাহিত্য নির্বাচিত চিরায়ত সাহিত্য শিশু-কিশোর গল্প ভগবানের টাঁকশাল : শিবনাথ শাস্ত্রী শিক্ষাবিদ, সমাজসংস্কারক, দার্শনিক, …

196 কমেন্টস

  1. Hi there! This article couldn’t be written much better! Reading through this article reminds me of my previous roommate! He continually kept talking about this. I’ll send this article to him. Fairly certain he will have a very good read. Thanks for sharing!|

  2. Appreciation to my father who told me about this website, this blog is really awesome.|

  3. Hello would you mind stating which blog platform you’re using? I’m planning to start my own blog soon but I’m having a hard time making a decision between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your design seems different then most blogs and I’m looking for something completely unique. P.S Apologies for being off-topic but I had to ask!|

  4. I am regular reader, how are you everybody? This article posted at this site is genuinely good.|

  5. I have been browsing online more than three hours today, yet I never found any interesting article like yours. It’s pretty worth enough for me. In my view, if all web owners and bloggers made good content as you did, the net will be a lot more useful than ever before.|

  6. I was able to find good info from your blog posts.|

  7. Thanks for any other magnificent post. Where else may just anybody get that type of information in such a perfect means of writing? I’ve a presentation next week, and I am on the look for such information.|

  8. Howdy! Do you know if they make any plugins to assist with SEO? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good results. If you know of any please share. Thanks!|

  9. Very rapidly this web site will be famous among all blogging users, due to it’s pleasant articles or reviews|

  10. Thanks in favor of sharing such a nice opinion, post is nice, thats why i have read it entirely|

  11. If some one needs expert view concerning blogging and site-building then i recommend him/her to go to see this webpage, Keep up the good work.|

  12. This is the perfect site for everyone who wants to understand this topic. You understand so much its almost hard to argue with you (not that I really would want to…HaHa). You certainly put a new spin on a subject that’s been written about for ages. Great stuff, just excellent!|

  13. I think this is one of the most significant information for me. And i’m glad reading your article. But wanna remark on few general things, The web site style is perfect, the articles is really excellent : D. Good job, cheers|

  14. I’m gone to inform my little brother, that he should also pay a quick visit this webpage on regular basis to get updated from latest news.|

  15. I do not even know how I stopped up here, however I assumed this submit used to be great. I don’t know who you are but certainly you’re going to a famous blogger in the event you are not already. Cheers!|

  16. Hi there, this weekend is good in support of me, as this moment i am reading this enormous informative piece of writing here at my house.|

  17. Thank you for another great post. Where else may anyone get that type of info in such an ideal manner of writing? I’ve a presentation next week, and I’m on the look for such information.|

  18. What’s Going down i’m new to this, I stumbled upon this I have discovered It absolutely helpful and it has aided me out loads. I am hoping to give a contribution & assist other customers like its helped me. Great job.|

  19. Usually I do not learn article on blogs, however I would like to say that this write-up very forced me to check out and do it! Your writing taste has been surprised me. Thanks, very great article.|

  20. What’s up everyone, it’s my first go to see at this site, and paragraph is actually fruitful in support of me, keep up posting these posts.|

  21. I every time spent my half an hour to read this website’s content all the time along with a cup of coffee.|

  22. https://cialisusdc.com/ tadalafil online with out prescription

  23. Thanks for every other informative website. The place else may I am getting that type of info written in such a perfect way? I’ve a project that I’m simply now operating on, and I have been at the look out for such information.|

  24. I know this web site gives quality depending content and additional information, is there any other website which gives these information in quality?|

  25. Usually I do not read post on blogs, but I wish to say that this write-up very forced me to check out and do so! Your writing style has been amazed me. Thank you, very great post.|

  26. Wonderful items from you, man. I have have in mind your stuff prior to and you are just too wonderful. I actually like what you’ve bought right here, really like what you’re saying and the best way in which you are saying it. You make it enjoyable and you still care for to stay it smart. I can not wait to learn much more from you. This is really a tremendous site.|

  27. Excellent weblog here! Also your website lots up fast! What web host are you using? Can I am getting your associate hyperlink in your host? I want my web site loaded up as quickly as yours lol|

  28. Heya i’m for the first time here. I found this board and I find It truly useful & it helped me out much. I hope to give something back and aid others like you aided me.|

  29. Yes! Finally someone writes about keyword1.|

  30. Hi there colleagues, its great piece of writing on the topic of teachingand fully defined, keep it up all the time.|

  31. Hey There. I found your blog using msn. This is a really well written article. I will be sure to bookmark it and come back to read more of your useful information. Thanks for the post. I’ll definitely return.|

  32. I delight in, cause I discovered just what I was looking for. You have ended my four day long hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye|

  33. Attractive component of content. I just stumbled upon your web site and in accession capital to say that I get in fact enjoyed account your weblog posts. Any way I will be subscribing for your augment or even I fulfillment you get entry to persistently quickly.|

  34. Hello, I believe your website may be having web browser compatibility problems. Whenever I take a look at your website in Safari, it looks fine however when opening in I.E., it’s got some overlapping issues. I just wanted to give you a quick heads up! Besides that, fantastic site!|

  35. It’s going to be finish of mine day, however before ending I am reading this great paragraph to improve my knowledge.|

  36. It is perfect time to make some plans for the longer term and it’s time to be happy. I’ve read this put up and if I may I want to recommend you few attention-grabbing issues or advice. Maybe you could write subsequent articles relating to this article. I want to learn even more things approximately it!|

  37. This is my first time visit at here and i am in fact happy to read all at one place.|

  38. It’s hard to come by knowledgeable people in this particular subject, however, you sound like you know what you’re talking about! Thanks|

  39. It’s nearly impossible to find knowledgeable people about this topic, but you seem like you know what you’re talking about! Thanks|

  40. Attractive part of content. I simply stumbled upon your web site and in accession capital to say that I get in fact loved account your blog posts. Anyway I’ll be subscribing in your feeds and even I achievement you get entry to constantly fast.|

  41. First off I want to say terrific blog! I had a quick question which I’d like to ask if you do not mind. I was interested to find out how you center yourself and clear your thoughts before writing. I have had a hard time clearing my thoughts in getting my thoughts out. I do take pleasure in writing however it just seems like the first 10 to 15 minutes are wasted just trying to figure out how to begin. Any recommendations or hints? Thank you!|

  42. Good day! I just would like to give you a huge thumbs up for the excellent info you have got right here on this post. I am coming back to your web site for more soon.|

  43. You really make it appear so easy with your presentation however I find this topic to be actually something which I think I’d never understand. It seems too complex and very large for me. I am having a look ahead for your subsequent submit, I’ll try to get the hang of it!|

  44. where to buy sildenafil over the counter viagra or sildenafil

  45. Why visitors still use to read news papers when in this technological world everything is available on net?|

  46. fantastic post, very informative. I’m wondering why the opposite specialists of this sector do not realize this. You must proceed your writing. I’m confident, you’ve a great readers’ base already!|

  47. Ahaa, its pleasant conversation on the topic of this post at this place at this webpage, I have read all that, so now me also commenting at this place.|

  48. Hi i am kavin, its my first time to commenting anyplace, when i read this article i thought i could also make comment due to this good piece of writing.|

  49. It’s an amazing article for all the online users; they will get benefit from it I am sure.|

  50. This paragraph is actually a good one it assists new web people, who are wishing for blogging.|

  51. I visited several web pages but the audio quality for audio songs present at this web page is in fact fabulous.|

  52. You actually make it appear really easy along with your presentation but I to find this matter to be really something which I feel I might by no means understand. It seems too complex and very extensive for me. I’m looking forward in your next post, I’ll attempt to get the grasp of it!|

  53. Today, while I was at work, my sister stole my iphone and tested to see if it can survive a 40 foot drop, just so she can be a youtube sensation. My iPad is now broken and she has 83 views. I know this is totally off topic but I had to share it with someone!|

  54. Hi, Neat post. There’s an issue with your website in web explorer, may test this? IE still is the marketplace chief and a good component to people will omit your wonderful writing due to this problem.|

  55. Thanks for sharing your thoughts. I really appreciate your efforts and I am waiting for your further post thank you once again.|

  56. It is perfect time to make some plans for the longer term and it’s time to be happy. I have learn this submit and if I may just I wish to counsel you some attention-grabbing things or advice. Maybe you can write next articles regarding this article. I desire to learn even more issues approximately it!|

  57. It’s amazing for me to have a web site, which is beneficial in favor of my experience. thanks admin|

  58. canadian pharmacy phone number tadalafil

  59. pharmacy technician online classes Eulexin

  60. Whats up very cool blog!! Man .. Beautiful .. Superb .. I’ll bookmark your site and take the feeds also? I am happy to search out numerous useful information here in the submit, we need work out extra strategies on this regard, thanks for sharing. . . . . .|

  61. Hey would you mind sharing which blog platform you’re working with? I’m going to start my own blog soon but I’m having a tough time selecting between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I’m looking for something completely unique. P.S Apologies for being off-topic but I had to ask!|

  62. Whats up very cool blog!! Guy .. Beautiful .. Superb .. I will bookmark your site and take the feeds additionally? I’m glad to search out a lot of useful info here in the post, we need develop more strategies on this regard, thank you for sharing. . . . . .|

  63. Just desire to say your article is as astounding. The clarity in your publish is simply excellent and that i could suppose you’re knowledgeable in this subject. Fine together with your permission allow me to seize your feed to stay up to date with imminent post. Thank you one million and please keep up the gratifying work.|

  64. Thanks for the auspicious writeup. It in truth was a enjoyment account it. Look complicated to more added agreeable from you! By the way, how can we keep in touch?|

  65. Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning this post plus the rest of the website is also very good.|

  66. Pretty great post. I simply stumbled upon your weblog and wished to mention that I have really enjoyed browsing your blog posts. After all I’ll be subscribing to your rss feed and I’m hoping you write again very soon!|

  67. can i buy cialis without prescription pay pal cialis online overnight

  68. Today, I went to the beach with my kids. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She put the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know this is totally off topic but I had to tell someone!|

  69. Oh my goodness! Incredible article dude! Thank you, However I am encountering troubles with your RSS. I don’t know why I am unable to subscribe to it. Is there anybody else having similar RSS problems? Anyone who knows the answer can you kindly respond? Thanx!!|

  70. Wonderful post but I was wanting to know if you could write a litte more on this subject? I’d be very grateful if you could elaborate a little bit more. Cheers!|

  71. This is a great tip especially to those fresh to the blogosphere. Simple but very precise info… Thank you for sharing this one. A must read article!|

  72. Great site you have here.. It’s hard to find excellent writing like yours nowadays. I really appreciate individuals like you! Take care!!|

  73. I love it when individuals come together and share opinions. Great website, keep it up!|

  74. the cns depressants include various prescription drugs referred to as canadian drug stores online

  75. Hurrah! At last I got a website from where I can truly obtain valuable information regarding my study and knowledge.|

  76. My developer is trying to persuade me to move to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the costs. But he’s tryiong none the less. I’ve been using Movable-type on a number of websites for about a year and am anxious about switching to another platform. I have heard great things about blogengine.net. Is there a way I can import all my wordpress posts into it? Any help would be really appreciated!|

  77. I loved as much as you will receive carried out right here. The sketch is tasteful, your authored subject matter stylish. nonetheless, you command get bought an edginess over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come more formerly again since exactly the same nearly a lot often inside case you shield this hike.|

  78. Link exchange is nothing else but it is only placing the other person’s webpage link on your page at appropriate place and other person will also do similar in favor of you.|

  79. What i don’t realize is if truth be told how you are not really much more neatly-favored than you might be right now. You are so intelligent. You know therefore significantly in relation to this topic, made me in my view imagine it from numerous varied angles. Its like women and men are not fascinated unless it’s something to accomplish with Woman gaga! Your personal stuffs great. At all times care for it up!|

  80. This website was… how do I say it? Relevant!! Finally I have found something which helped me. Kudos!|

  81. Hey! Quick question that’s entirely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My website looks weird when browsing from my iphone 4. I’m trying to find a template or plugin that might be able to correct this problem. If you have any recommendations, please share. Cheers!|

  82. Right away I am going away to do my breakfast, when having my breakfast coming over again to read other news.|

  83. Article writing is also a excitement, if you be acquainted with after that you can write or else it is difficult to write.|

  84. fantastic put up, very informative. I wonder why the other specialists of this sector don’t understand this. You should continue your writing. I’m sure, you have a great readers’ base already!|

  85. I constantly spent my half an hour to read this weblog’s articles daily along with a mug of coffee.|

  86. Hi! I could have sworn I’ve visited this web site before but after looking at a few of the articles I realized it’s new to me. Anyhow, I’m certainly happy I stumbled upon it and I’ll be book-marking it and checking back often!|

  87. you’re really a just right webmaster. The site loading velocity is amazing. It kind of feels that you’re doing any unique trick. In addition, The contents are masterwork. you’ve performed a wonderful job on this subject!|

  88. Hey I am so happy I found your website, I really found you by error, while I was browsing on Aol for something else, Regardless I am here now and would just like to say many thanks for a tremendous post and a all round exciting blog (I also love the theme/design), I don’t have time to browse it all at the moment but I have saved it and also included your RSS feeds, so when I have time I will be back to read more, Please do keep up the awesome work.|

  89. Hey there, I think your blog might be having browser compatibility issues. When I look at your blog in Chrome, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, awesome blog!|

  90. Excellent goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you are just extremely excellent. I really like what you have acquired here, really like what you are saying and the way in which you say it. You make it entertaining and you still care for to keep it smart. I cant wait to read much more from you. This is actually a great web site.|

  91. Thank you, I’ve just been looking for information about this subject for a while and yours is the best I have discovered so far. However, what about the conclusion? Are you certain about the supply?|

  92. What’s up to every one, the contents existing at this web site are really awesome for people knowledge, well, keep up the good work fellows.|

  93. Your style is very unique in comparison to other folks I’ve read stuff from. Thanks for posting when you’ve got the opportunity, Guess I’ll just book mark this web site.|

  94. What a information of un-ambiguity and preserveness of valuable know-how on the topic of unexpected emotions.|

  95. You’ve made some decent points there. I looked on the net for more information about the issue and found most people will go along with your views on this website.|

  96. Very good post. I definitely appreciate this site. Keep writing!|

  97. Nice post. I learn something totally new and challenging on blogs I stumbleupon on a daily basis. It’s always useful to read content from other writers and practice a little something from their sites. |

  98. Yesterday, while I was at work, my cousin stole my apple ipad and tested to see if it can survive a forty foot drop, just so she can be a youtube sensation. My apple ipad is now destroyed and she has 83 views. I know this is entirely off topic but I had to share it with someone!|

  99. Genuinely when someone doesn’t know then its up to other people that they will help, so here it occurs.|

  100. If you want to grow your familiarity just keep visiting this website and be updated with the newest gossip posted here.|

  101. which Ispreferred Cialis Vs Viagra?

  102. Nice blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A theme like yours with a few simple adjustements would really make my blog jump out. Please let me know where you got your theme. Thanks a lot|

  103. Outstanding post however , I was wondering if you could write a litte more on this topic? I’d be very thankful if you could elaborate a little bit more. Cheers!|

  104. Thanks for a marvelous posting! I actually enjoyed reading it, you may be a great author. I will make certain to bookmark your blog and will often come back down the road. I want to encourage that you continue your great job, have a nice afternoon!|

  105. nose Congested When Taking Cialis?

  106. Hello there, just became aware of your blog through Google, and found that it is really informative. I’m gonna watch out for brussels. I’ll appreciate if you continue this in future. Lots of people will be benefited from your writing. Cheers!|

  107. Hi, Neat post. There is a problem with your site in internet explorer, may check this? IE nonetheless is the market leader and a big component of people will miss your fantastic writing due to this problem.|

  108. My relatives always say that I am killing my time here at web, except I know I am getting experience everyday by reading thes nice posts.|

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *